Her Kente Özel Eylem Planı Geliyor
'Yeni Kent Merkezi'nde Düğümü...
Ulus Tarihi Kent Merkezi İmar...
Kent Merkezindeki Askeri Bina...
Yeni Kent Merkezi'nde "Transfer" Yok
"Kent Merkezleri Taşıtlara Değil, Yayalara Göre Düzenlenmeli"
Mimarlar Odası Ankara Şubesi düzenlediği basın toplantısında Ankara Büyükşehir Belediyesi’nin Kızılay’daki tüm üst geçitlerin incelenerek gerekli görülmesi durumunda kaldırılması ve yerlerine yenilerinin yapılmasına ilişkin kararını, Ankara Ulaşım Ana Planı'nın kent merkezi bölümünü masaya yatırdı.
Toplantıya Mimarlar Odası Ankara Şube Başkanı Tezcan Karakuş Candan, Mimarlar Odası Ankara Şube Sekreteri Namık Kemal Kaya ve Mimarlar Odası Ankara Şubesi Kent İzleme Merkezi Danışma Kurulu Üyesi ve Ulaşım Uzmanı Erhan Öncü katıldı.
Üstgeçitler kaldırılmalı ama yeniden yapılmasına karşıyız Candan, Büyükşehir Belediyesi’nin Kızılay’daki üst geçitlerin incelenerek, gerekli görülmesi durumunda kaldırılacağını, yerlerine yenilerinin yapılacağına ve onarımları mümkün olanların da tamiratlarının gerçekleştirileceği açıklamasını değerlendirdi. Candan, Mimarlar Odası’nın bu üstgeçitlere dava açtığını anımsatarak, sözlerine şöyle devam etti: “Bu üst geçitlerin yıkılmasına ilişkin yaptığımız başvuruyu değerlendirmediği için bir kere daha dava açmıştık ve mahkeme kararlarını uygulamadığı için aslında onu cezalandırdı ve yıkılması gerekir diye bir karar verdi. Üst geçitleri bir reklam panosu gibi kullanma sürecinde de suç duyurusunda bulunduk ve dava açtık ve bunu da kazandık. Zaten bunların oradan kaldırılması gerekiyor ve bunların hepsinin o dönemde de yok hükmünde olduğunu, genel ulaşım ana planı ve ulaşım politikalarından aykırı bir şekilde bir rant ilişkisi içinde yapıldığını ve üst geçitlerin kullanılmadığını ve bir süre sonra çürüyerek insanların üzerinde tehdit oluşturduğunu ve acilen hepsinin kaldırılması gerektiğini ifade etmiştik. Şimdi gelinen noktada 'kaldıracağım ama yerine yenilerini yapacağım, hatta tamir edeceğim' yaklaşımı var. Kamu bütçesini sürekli zarara uğratan bu yaklaşımın peşini bırakmayacağız. Üst geçitler kaldırılmalı ama yeniden yapılmasına karşıyız. Bunların kaldırılması sürecinde de kamu malını zarara uğratmaktan Gökçek’in aslında suç işlediğine dair dava açacağız. Bu konudaki hukuksal süreçleri devam ettireceğiz kamu zararının kendisinden karşılanmasını talep edeceğiz.” Ulaşım Ana Planı’nın, Gökçek’in kafasındaki planların işlendiği bir plan olduğunu vurgulayan Candan, “Bir plansızlığın planlaması ile karşı karşıyayız. Planı bile kendi kişisel fikirleri doğrultusunda hayata geçiriyor. Atatürk Bulvarı’nın yayalaştırılması uzun süredir istediğimiz bir şey. Onun dışında yaptıkları değer planlama süreçleri kenti içinden çıkılamaz hale getiriyor. Ulaşım ana planında olan yollar, Gökçek’in kafasındaki yollardır. 25 yıldır bilimsel bilgiyle adım atmıyor. Projeleri kendisi üretiyor” diye konuştu. Kent merkezleri taşıtlara değil yayalara göre düzenlenmeli Mimarlar Odası Ankara Şubesi Kent İzleme Merkezi Danışma Kurulu Üyesi ve Ulaşım Uzmanı Erhan Öncü, üst geçitlere ve Ankara Ana Ulaşım Planı’na ilişkin şu değerlendirmeyi yaptı: “Meslek odaları olarak bu yaya üstgeçitlerinin doğru çözüm olmadığını söyledik. Kent merkezleri temelinde yayalara göre tasarlanır. En iyi kent merkezi ulaşım ve planlama açısından içinden geçilmesi zor ama ulaşılması kolay kent merkezidir. Böyle yapmaya çalışırız. Oysaki baktığınızda gerek Atatürk Bulvarı, gerek Mithatpaşa ve diğer merkezler üzerine baktığımızda transit trafiğe önem veriliyor. Mithatpaşa, Meşrutiyet ve diğer caddeler taşıtlar için düzenleniyor. Oysaki kent merkezleri yayalarındır. Artık bu fikrin değiştirilmesi gerekir. Kent merkezinin taşıtlar ve motorlu araçlar için değil yayalar için düzenlenmesi gerekir. Burada dönüp şu anda açıklanmayan onaylanmayan, bakanlıkta onay bekleyen Meclis’e sunulmamış Ankara Ana Ulaşım Planı’na baktığımızda Atatürk Bulvarı’nın bile yayalaştırıldığını görüyoruz. Dolayısıyla planda yayalaştırılacak bir yolun üzerine yaya geçidi niye yapıldığını anlamak çok zor. Altta yaya ve üstte yaya mı olacak ne amaçla yapılıyor? Trafik niye kısıtlanmıyor. Hiç para harcamadan yayalaştırmak varken, para harcayarak yaya köprüsü yapmanın mantığını anlamakta zorluk çekiyoruz.” Bir senaryo oynanıyor Ankara Ana Ulaşım Planı diye bir senaryo oynandığına dikkat çeken Öncü, “Bu senaryoya baktığımızda henüz meclisten geçmemiş bilim insanları tarafından hazırlandığı iddia edilen ama başkanın kafasındaki yolları sadece resmi hale getiren bir plan var. Bakanlıkta incelemede olduğu söyleniyor. Bir taraftan bu henüz onaylanmamış ama o planda önerilerin bütün karayolları ve katlı kavşaklar için meclis onayları alınıp bunlar uygulanmaya çalışılıyor. Ankara yine taşıtların Ankara’sı ve taşıtların kenti olmak için yeni yatırımlar yapılıyor ve yeni kararlar alınıyor. Hiç kimse planda olan yayalaştırmayı bisiklet yollarını toplu taşımlardan bahsetmiyor ama şu an hemen AOÇ’nin içinden geçirilecek yolların hazırlığı var kararları meclisten geçiriliyor, ihale hazırlıkları var.” |