'Girişten Çıkışa Zemin Kaplama
Çözümleri' sloganıyla 1996 yılından bu yana zemin sektöründe hizmet
veren Anıl Zemin Market
Genel Müdürü Ali Ekber Işık, özellikle 'karo halı'da
Türkiye'nin Avrupa'nın çöplüğü haline geldiğini söyleyerek, geçen yıla kadar
üretime başlanmamasıyla da özellikle Ortadoğu pazarında ciddi bir fırsatın
kaçırıldığını bildirdi. 24.Yapı Fuarı - Turkeybuild Ankara'da
www.yapi.com.tr'nin sorularını yanıtlayan Işık, karo halıda
üretimin olmamasının nedeninin Türkiye sanayicilerinin geleceği iyi etüd
edememeleri olduğunu belirtti ve şöyle konuştu.
"Yerli üreticilerimiz, 5 – 10 yıl önce karo halı imalatına başlamış
olsalardı, hem Ortadoğu pazarından ciddi bir pay alabilirlerdi; hem de Avrupa’ya
ihracat gerçekleştirilebilirdi. Ancak, karo halı sektörü inişe geçtiği bir
sırada üretim yönünde adımlar atıldı; orada da fiyat rekabeti nedeniyle kalite
standartlarında Avrupa ya da ABD değil, Çin baz alındı".
Gümrüklerdeki denetim yetersiz
Işık, sadece para kazanmak mantığıyla hareket eden birkaç kendini
bilmezin Avrupa’da çöpe atmak için para verilen ürünleri Türkiye’ye getirdiğini
ve sattığını savunarak, gümrüklerde sağlıklı denetim yapılmadığı için hiçbir
sertifikası olmayan her türlü malzemenin Türkiye'de rahatlıkla satılabilmesinden
duyduğu rahatsızlığı dile getirdi. Işık, "Bence işleri zorlaştırmamak, ceza
haline getirmemek şartıyla, ithalatçılara bir defaya mahsus olmak üzere bir
belge verilmeli; her önüne gelen, parası olan ithalat yapamamalı" diyerek,
ithalatın belli kriterlere göre yapılmasının öneminin altını çizdi.
Piyasada 3 – 5 euroya karo halı bulunabildiğine işaret eden Işık, şöyle
konuştu:
"Zemin kaplama malzemeleri, bir inşaat yatırımında ince işlerde en yüksek
harcama kalemlerinden birini oluşturuyor. Tecrübelerime göre, bunun yüzde 20 –
25 gibi bir rakama karşılık geldiğini söyleyebilirim. Proje bitme aşamasına
geldiğinde bütçe aşılmış, eksiye düşülmüş olabiliyor; bu nedenle de zemin
harcamalarından kısılmaya gidiliyor. Ancak zemin, sürekli temas ettiğiniz,
havasını soluduğunuz önemli bir ürün. Ama bütçe eksiye düştüğü zaman tek kriter
fiyat oluyor".
Türkiye pazarında da ekolojik ürünlere talep artıyor
Anıl Zemin
Market'in sektörün diğer oyuncularından farklı olarak, portföyünde
hem Uzak Doğu’dan hem de Avrupa’dan ürün çeşitleri bulundurduğunu ifade eden
Işık, karşılaşılan olumsuzluklara rağmen son 3 – 4 yıldır Türkiye pazarında da ekolojik ürünlere yönelik talepte
bir artış gözlendiğini söyledi. Ürün gamlarında hem Avrupa'dan hem de Uzak
Doğu'dan getirdikleri yeşil etiketli ürün çeşitlerine yer verdiklerini belirten
Işık, sözlerine şöyle devam etti.
"Zemin sektörünün PVC nilonyum ve karo halı üreten lider firmalarından biri
olan Forbo’nun tekstil bölümünün Türkiye distribütörlüğünü yapıyoruz. Flotex
dediğimiz ve dünyada muadili olmayan, tüylü PVC ya da halı olarak tarif
edilebilecek, yüzde 100 leke tutmayan, 10 yıl aşınmazlık garantisi olan, anti
alerjik ve anti bakteriyel bir zemin kaplamamız var. Türkiye’de bu ürünü 13 – 14
yıldır kullanan mekanlar var. Flotex’teki yeni uygulamamızla, mimarın ya da
müşterinin istediği desen ve renkte yüksek kalitede baskı yapılabiliyor. Ayrıca,
Forbo’nun bu yıl özellikle hastane gibi hijyenin önemli olduğu mekanlar için
ürettiği leke tutmayan, gümüş iyonlarlarla zenginleştirilmiş anti bakteriyel PVC
malzemeyi sayabiliriz. Bu, dünyada bir ilk. Nilonyum marmelyum zaten bilinen
ürünler; ama orada da daha az cila gerektiren ve aşınmayı önleyen bir gelişme
söz konusu".
|