Kardemir Yönetim Kurulu Üyesi Mustafa Yolbulan, gelecek 5-10
yıl içinde İran, Suriye ve
Irak'ta çok ciddi ray ihtiyacı olacak ve
Kardemir'in de bölgede söz sahibi olabileceğini bildirdi.
Yolbulan, AA muhabirine yaptığı açıklamada, 1994 yılında özelleştirilen ve yüzde
100 halka açık bir şirket olan Kardemir'in hisselerini demir çelik sanayicisi
olan Yolbulan, Yücel ve Güleç ailelerinin ağırlıklı olarak topladığını söyledi.
Yolbulan, ''Şu anda A ve B grubu hisselerin yüzde 51'inden fazlası bu 3 ailede
toplanmış durumda. Zaman zaman 'yüzde 100'ü halka açık şirket, binlerce ortağı
var' dense de aslıda burası sahipli bir şirket. Kardemir'in binlerce ortağı var,
ama A ve B grubu hisselerden yüzde 51'den fazla hisse bu üç ailede, yönetim de
bu 3 aileden oluşuyor'' dedi.
Yıllık 1 milyon 300 bin üretim kapasitesi olan ve 4 bin kişinin çalıştığı
Kardemir'de şu anda çok büyük yatırımların devam ettiğine işaret eden Yolbulan,
şunları kaydetti:
''3 tane yüksek fırınımız vardı, şimdi dördüncü yüksek fırın yapılıyor. Bu
bittiğinde kapasite 1 milyon 800 bin tona çıkacak. İkinci önemli yatırım olarak
Kardemir 50 megavatlık enerji santrali kuruyor. Bu enerji santrali Kardemir'in
şu anda bacalarından çıkmakta olan yüksek fırın, kok fabrikası ve çelikhanenin
atık baca gazlarından üretilecek. Tamamlandığında Kardemir bırakın dışarıdan
elektrik almayı, dışarıya 10-15 megavatlık elektrik satar duruma gelecek. Bunun
da anlaşmasını geçen Mart veya Nisan ayında Çin'e giderek Sfeco firması ile
imzaladık. Onlar yapıyorlar. 1-1,5 sene içinde tamamlanacak. Bu 35-40 milyon
avroluk bu yatırım... Üçüncü olarak da Sinter yatırımımız olacak. Sinter toz
halinde gelen demir cevherini işleyerek bir yüksek fırınların kullanabileceği
kaliteye getiriyor. Böylelikle yüksek fırının verimi artarken, verilen fireler
de önleniyor.'' ''Uluslararası
standartta demiryolu makası üretilecek''
TCDD, Avusturyalı Voestalpine (VAE), Kardemir ortaklığında, Çankırı'da
yapılacak olan hızlı tren makası fabrikasının temelinin de bu pazar Ulaştırma
Bakanı Binali Yıldırım tarafından atılacağını belirten Yolbulan, bu projeye
yüzde 51 ile Voestalpine firmasının ana ortak olduğunu, yüzde 34 Kardemir, yüzde
15 de TCDD ortaklığı bulunduğunu belirtti. Yolbulan, makas fabrikasındaki
ürünlerin sadece yüzde 10-20'sini ihraç etmeyi öngördüklerini, çünkü TCDD'nin
buna şiddetle ihtiyacı bulunduğunu ve bunun için bu işe ortak olduğunu söyledi.
TCDD'nin bu ortaklığa para vererek girmediğini ifade eden Yolbulan, ''TCDD
mekanı vererek giriyor. Fabrikanın kurulacağı arsa TCDD'nin. Zaten o arsanın
yanında TCDD'nin kendi makas fabrikası vardı ancak eski teknolojiydi. Yeni
fabrikada daha modern teknoloji ile uluslararası standartta demiryolu makası
üretilecek'' dedi. Musafa Yolbulan, ''Kardemir, Türkiye'nin tek ray üreticisi
ama makas üretmiyordu. Makası TCDD üretiyordu. Şimdi bu konsorsiyum demiryolu
makası üretmeye başlayacak. Şu an için 8-9 milyon avroluk bir yatırım. 1-1,5
senede tamamlanacak, 144 işçi istihdam edilmesi planlanıyor. Bu yatırım, TCDD
ile Kardemir arasındaki işbirliğinin daha da artarak devam etmesini sağlayacak''
diye konuştu.
100 milyon lira kar
hedefi TCDD'nin, Kardemir için olmazsa
olmaz olduğunu, Kardemir'e hammadde girişinin tamamen TCDD vagonları ile
sağlandığını belirten Yolbulan, şunları kaydetti:
''TCDD aynı zamanda Kardemir'in en büyük müşterisi. Çünkü 2007 yılına kadar
Türkiye'de ray üretilmiyordu. 2007'ye kadar TCDD, bütün hatlarda kullandığı
rayları yurtdışından alıyordu, şimdi Kardemir üretiyor. Kardemir 2007 yılından
bu yana TCDD'ye yaklaşık 120 bin ton ray teslim etti ve teslim etmeye devam
ediyor. Geçen sene Suriye'ye 36 bin ton ray ihracatı gerçekleştirdik. Yeni
pazarlar arıyoruz. İran pazarı üzerinde çalışıyoruz. Kardemir bölgenin tek ray
üreticisi.''
Kardemir'in büyüyüp, gelişip, karlı hale gelmesinde ağır profil ve ray
üretiminin etkili olduğunu ifade eden Yolbulan, ray işine çok önem verdiklerini,
ray işinin Kardemir'in en önemli ürünü olduğunu düşündüklerini vurguladı.
Yolbulan, ''Önümüzdeki 5-10 sene içinde İran'da, Suriye'de, Irak'ta çok ciddi
ray ihtiyacı olacak ve Kardemir'in burada çok ciddi söz sahibi olma ihtimali
var. Kardemir 72 metre rayı tek parça üretiyor. Rayın uzunluğu ne kadar fazla
olursa demiryolu seyahatinin güvenilirliği açısından o kadar iyi'' dedi.
Özelleştirildiğinde 500 bin ton üretim kapasitesi olan Kardemir'in şu anda
kapasitesinin 1 milyon 300 bin tona çıktığını, önümüzdeki dönemde 1 milyon 800
bin tona ulaşacağını ifade eden Yolbulan, 2002 yılından bu yana 540 milyon lira
yatırım yapıldığını, yıllık bilanço büyüklüğü 1,2 milyar lira olan kuruluşta,
ilk 6 ayda 44 milyon lira kar açıkladıklarını, bu yıl karın sene sonunda 100
milyon lira olmasını hedeflediklerini kaydetti. Kardemir'in kendi limanını yapma
zamanı geldiğini de söyleyen Yolbulan, Filyos Liman projesi üzerinde
çalıştıklarını, 5 senede bu yatırıma bir şekilde başlayıp, büyük ölçüde de
bitirmeyi düşündüklerini kaydetti.
''Beton lobisi Türkiye'de çok kuvvetli''
Türkiye'de inşaat demirinde uzun mamul
fazlası bulunduğunu, Türkiye'nin yerli olarak kullanabileceği inşaat demirinin 3
misli inşaat demiri üretimi olduğunu ifade eden Yolbulan, binalarda çelik
konstrüksiyon kullanımıyla ilgili olarak da, ''Beton lobisi Türkiye'de çok
kuvvetli olduğu için binalarda çelik konstrüksiyon kullanılmıyor. Türkiye'de
binalara çelik konstrüksiyon yapılsa bu Kardemir'in daha çok işine gelir, profil
satar. İran da deprem kuşağında olduğu için normal evleri bile çelik
konstrüksiyon kullanarak yapıyorlar'' dedi. Mustafa Yolbulan, Türkiye'de yatırım
olmasıyla profil satışlarının birebir ilişkili olduğuna dikkati çekerek, yeni
fabrika yapılmaması nedeniyle Türkiye'de geçen sene profil satışlarının yüzde 50
düştüğüne dikkati çekti.
Karabükspor Kardemir'in
sosyal sorumluluk projelerinden de bahseden Yolbulan, ''Karabük Üniversitesi'ni
çok önemsiyoruz. Kardemir daha önce mühendislik fakültesi, 500 kişilik kapalı
spor salonu yaptı. Bu sene Nisan ayında iktisat fakültesinin temelin attı.
Karabük kamouyuna iki senede bir yeni fakülte binası yapma sözümüz var. Her
türlü desteğimiz sürecek'' diye konuştu. Bu yıl Turkcell Super Lig'e çıkan
Karabükspor'a ise iki tür destekleri bulunduğunu ifade eden Yolbulan, şunları
kaydetti:
''Birincisi direk forma reklamı olarak, Kardemir'in direk verdiği bir para
var. İkincisi de Kardemir'den mal alan herkes mal bedelinin binde 3'ü kadar
Karabükspor'a bağış yapıyor. Karabükspor daha ikinci ligdeyken futbolcuların
gelmek istediği bir yerdi. Niye? parayı az verirdi ama verdiği çek bir kere
hayatta karşılıksız çıkmazdı. Karabükspor Süper Lig'e çıktığı için artık yayıncı
kuruluşlardan da ciddi para gelecek ama biz bu desteği kesmiyoruz.
Karabükspor'un yönetimi de yine Kardemir bağlantılı. Ben aynı zamanda
Karabükspor'un Asbaşkanıyım. Bizim diğer kulüplerden farkımız, hasılata dayalı
gelirimiz yok, 3 liraya 5 liraya bileti zor satıyoruz. Bizim finansörümüz
Kardemir veyahut Kardemir'den alışveriş yapan tüccar. Karabükspor sağlam bir
bütçeye sahip. Bu sene ligde kalıcı olmayı başarabilirsek çok daha iyi yerlere
gelme potansiyeli olan bir kulüp. İyi transferler yaptık ve ligi ilk 10'da
bitirmeyi hedefliyoruz. Karabükspor'u Kardemir kontrolünden çıkarmayı
düşünmüyoruz.''
Yolbulan, Süper Lig şartlarına göre yetersiz olan stadın da yenileme
çalışmalarının sürdüğünü, çalışmalar bittiğinde 7 bin kişi kapasiteli stadın 14
bin kişilik kapasiteye çıkacağını belirtti.
|