Kardemir Yönetim Kurulu Üyesi Mustafa Yolbulan, gelecek 5-10
yıl içinde İran, Suriye ve
Irak'ta çok ciddi ray ihtiyacı olacak ve
Kardemir'in de bölgede söz sahibi olabileceğini bildirdi.
Yolbulan, AA muhabirine yaptığı açıklamada, 1994 yılında özelleştirilen ve yüzde
100 halka açık bir şirket olan Kardemir'in hisselerini demir çelik sanayicisi
olan Yolbulan, Yücel ve Güleç ailelerinin ağırlıklı olarak topladığını söyledi.
Yolbulan, ''Şu anda A ve B grubu hisselerin yüzde 51'inden fazlası bu 3 ailede
toplanmış durumda. Zaman zaman 'yüzde 100'ü halka açık şirket, binlerce ortağı
var' dense de aslıda burası sahipli bir şirket. Kardemir'in binlerce ortağı var,
ama A ve B grubu hisselerden yüzde 51'den fazla hisse bu üç ailede, yönetim de
bu 3 aileden oluşuyor'' dedi.
Yıllık 1 milyon 300 bin üretim kapasitesi olan ve 4 bin kişinin çalıştığı
Kardemir'de şu anda çok büyük yatırımların devam ettiğine işaret eden Yolbulan,
şunları kaydetti:
''3 tane yüksek fırınımız vardı, şimdi dördüncü yüksek fırın yapılıyor. Bu
bittiğinde kapasite 1 milyon 800 bin tona çıkacak. İkinci önemli yatırım olarak
Kardemir 50 megavatlık enerji santrali kuruyor. Bu enerji santrali Kardemir'in
şu anda bacalarından çıkmakta olan yüksek fırın, kok fabrikası ve çelikhanenin
atık baca gazlarından üretilecek. Tamamlandığında Kardemir bırakın dışarıdan
elektrik almayı, dışarıya 10-15 megavatlık elektrik satar duruma gelecek. Bunun
da anlaşmasını geçen Mart veya Nisan ayında Çin'e giderek Sfeco firması ile
imzaladık. Onlar yapıyorlar. 1-1,5 sene içinde tamamlanacak. Bu 35-40 milyon
avroluk bu yatırım... Üçüncü olarak da Sinter yatırımımız olacak. Sinter toz
halinde gelen demir cevherini işleyerek bir yüksek fırınların kullanabileceği
kaliteye getiriyor. Böylelikle yüksek fırının verimi artarken, verilen fireler
de önleniyor.'' ''Uluslararası
standartta demiryolu makası üretilecek''
TCDD, Avusturyalı Voestalpine (VAE), Kardemir ortaklığında, Çankırı'da
yapılacak olan hızlı tren makası fabrikasının temelinin de bu pazar Ulaştırma
Bakanı Binali Yıldırım tarafından atılacağını belirten Yolbulan, bu projeye
yüzde 51 ile Voestalpine firmasının ana ortak olduğunu, yüzde 34 Kardemir, yüzde
15 de TCDD ortaklığı bulunduğunu belirtti. Yolbulan, makas fabrikasındaki
ürünlerin sadece yüzde 10-20'sini ihraç etmeyi öngördüklerini, çünkü TCDD'nin
buna şiddetle ihtiyacı bulunduğunu ve bunun için bu işe ortak olduğunu söyledi.
TCDD'nin bu ortaklığa para vererek girmediğini ifade eden Yolbulan, ''TCDD
mekanı vererek giriyor. Fabrikanın kurulacağı arsa TCDD'nin. Zaten o arsanın
yanında TCDD'nin kendi makas fabrikası vardı ancak eski teknolojiydi. Yeni
fabrikada daha modern teknoloji ile uluslararası standartta demiryolu makası
üretilecek'' dedi. Musafa Yolbulan, ''Kardemir, Türkiye'nin tek ray üreticisi
ama makas üretmiyordu. Makası TCDD üretiyordu. Şimdi bu konsorsiyum demiryolu
makası üretmeye başlayacak. Şu an için 8-9 milyon avroluk bir yatırım. 1-1,5
senede tamamlanacak, 144 işçi istihdam edilmesi planlanıyor. Bu yatırım, TCDD
ile Kardemir arasındaki işbirliğinin daha da artarak devam etmesini sağlayacak''
diye konuştu.
|