arayolları Genel Müdürü Cahit Turhan'ın, ''Köprü sağa,
sola bir miktar kayabilir'' açıklamasına da anlam veremediğini ifade eden
Çanakkale Belediye Başkanı Ülgür Gökhan, şöyle
dedi: ''Hafif kayma olur
diyor. Hafif kayma dediğiniz zaman kentin üstüne mi kayacak, nereye kayacak.
Kilitbahir ile Çanakkale arasında olmaması için elimizden geleni yapacağız.
Çanakkale ile Kilitbahir arasına yapılacak köprüye karşıyız, bunun yapılmaması
yönünde meclis kararı var. Benim şahsi fikrim değil, meclisin kararı. Ama benim
fikrim de bu. Genel müdür bir şey yapacağı zaman önce Çanakkale halkının
görüşlerini almak zorundadır. Katılımcı demokrasi bunu
gerektirir.''
Gelibolu Yarımadası Tarihi Milli Parkı
Mimarlar Odası Çanakkale Şube Başkanı Ünal Ömercioğlu
da, Sarıçay ile Kilitbahir arasında köprü yapılması fikrine karşı olduğunu
açıkladı. Ömercioğlu,
1986 yılından bu yana boğaz köprüsü konusunda tespit edilen noktanın hep aynı
olduğunu, Sarıçay ile Kilitbahir'in aksine başka bir yerde, hiçbir yetkilinin
başka bir projeden bahsetmediğini ifade
etti. Gelibolu
Yarımadası Tarihi Milli Parkı'nın ayrı bir yasasının bulunduğunu dile getiren
Ömercioğlu, şöyle konuştu:
''Köprüyü denizin üstüne kurmak kolay. Diyorlar ki boğazın en dar yeri
burasıdır. En ucuz maliyet buradadır. Diyelim ki biz buraya bunu yapmadık, Akbaş
Feneri ile Nara Burnu arasına yaptık, ama birazcık uzun oldu, köprü maliyeti
arttı. Kısa köprü
maliyetine baktığımız zaman, Akbaş Feneri'nden Kilitbahir'e kadar otoyol ve 3
tünelin maliyetini de eklerseniz, buradaki kısa dedikleri köprü öbür taraftaki
köprüden daha fazla maliyet gösterir size. 3 tünel açacaksınız ve oradan oraya
kadar da otoyol uzatacaksınız. Teknik olarak da Gelibolu Milli Parkı içerisinde
böyle bir tahribatı yapmak, onun kanununa aykırı. Anzak Koyu'nda bir yol
genişleme çalışması oluyor, herkes hatta Avustralya hükümeti dahi ayağa
kalkıyor. Öyle bir yerde otoyol yapıp 3 tane de tünel açıp, viyadük
geçireceksiniz.''
Boğaz geçişi, GAP kadar
önemli Sarıçay ile
Kilitbahir güzergahına yapılması düşünülen köprünün hava alanına dik gelen bir
aks ortaya koyduğunu ifade eden Ömercioğlu, bu nedenle bu güzergaha köprü
olamayacağını savundu.
Devletin dere yataklarının imara açılmaması, buralarda kaçak yapılaşmaya göz
yumulmaması yönünde uyarılar yaptığına dikkat çeken Ömercioğlu, buna karşı
Saraçay'a otoyol viyadüklerinin, köprünün ayaklarının koyulmasının düşünüldüğünü
bildirdi. Köprünün
Sarıçay-Kilitbahir arasına yapılmasının, kenti fiziki olarak ikiye ayıracağını
da öne süren Ömercioğlu, Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım'ın kente geldiğinde
köprünün yapılma tarihini 2023 olarak söylediğini
anımsattı. Ömercioğlu,
''Ondan sonra bir bakıyorsunuz 3 ay sonra yer hazır, proje hazır (yer tespit
ettik) deniyor. Sene 2010. Bu 13 senelik sapma nereden kaynaklanıyor, yoksa
devlete piyangodan para mı çıktı?'' diye
sordu. Çanakkale'de
boğaz geçişinin günün birinde yapılacağını, bunun bir ülke projesi olduğunu
kaydeden Ömercioğlu, şöyle
dedi: ''Avrupa'yı
Asya'ya bağlayan Anadolu Yarımadasında iki uç nokta var. İstanbul ve Çanakkale
Boğazı. Ülke olarak Çanakkale Boğazı üzerinden İç Anadolu Otoyol projesine
kaydırmak gibi tasarrufları var. Bu proje 15 sene öncesinden vardı. Boğaz geçişi
benim için GAP projesi kadar önemlidir. Çevreyi, tarihi dokuyu koruyarak, doğru
projeyle boğaz geçişinin planlanması gerektiğini
düşünüyorum.''
Eceabat Belediye Başkanı Dokuz
Kilitbahir köyünün
bağlı bulunduğu Eceabat ilçesinin belediye başkanı Kemal Dokuz
ise, asma köprü olması durumunda bunun Eceabat Çam Burnu bölgesinden,
Çanakkale'nin Esenler bölgesine yapılabileceğini
söyledi. Boğazın en dar
noktasının Kilitbahir ile Çanakkale arası olduğunu, bu nedenle güzergah için en
çok düşünülen ve gündeme gelen yer olduğunu belirten Dokuz, burada yapılması
durumunda ekonomik maliyetin düşük olacağını ifade
etti. Köprünün boğazın
en dar noktasına yapıldığında gerek Kilitbahir gerekse Çanakkale'de bir takım
problemlerin olacağını, bunların Milli Parklar Genel Müdürlüğü ile Çanakkale
Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Bölge Kurulu'nun onayıyla aşılabileceğini
vurgulayan Dokuz, Kilithbahir'de kaleler ve namazgah tabyalarının bulunduğunu
hatırlattı. Sarıçay
bölgesinde yerleşim alanı ile hava alanının bulunduğuna da dikkat çeken Dokuz,
sözlerini şöyle sürdürdü:
''Bu engeller nasıl aşılır? Bunlar bizi aşan olaylar. Tarihi doku
zedelenmeden olabilecek nokta da olabilir. Askeri birlik var orada, orayla
Kilitbahir kaleleri arası, köyün içerisi olur dersek, orası da sit alanı. En
uygun proje, alternatif olarak tüp geçit
olabilir. Hükümetimizin,
Eminönü ile Harem arasında uyguladığı proje burada da uygulanabilir. Ama bu asma
köprü olacaksa Ecebat Çam Burnu bölgesinden Çanakkale Esenler bölgesine de
yapılabilir. Burada problemler biraz daha
az. Her halükarda
Asya'yı Avrupa'ya bağlayan, Balkanları Orta Doğuya, Asya'ya bağlayan, Ege,
Akdeniz ve Anadolu'yu yine Avrupa'ya bağlayan Çanakkale Boğazı'na böyle bir
projenin gerçekleştirilmesi gereklidir. Bunun, er ya da geç olması gerekir. Bu
projenin bir an önce gerçekleşecek olması, bize heyecan veriyor.''
(AA)
|