Dünya Gazetesi'nin haberine göre; Türkiye Denizcilik İşletmeleri AŞ'ye ait Fenerbahçe Kalamış Yat Limanı'nın 30 yıl süre ile işletme hakkı devri yöntemiyle özelleştirilmesi ihalesini halen marinayı işleten Koç Grubu'na bağlı Tek-Art Marmara kazandı.
İhale kapalı zarflarla teklifin alındığı bir elemesiz üç elemeli turla başladı. İhalenin elemesiz turunda en yüksek tutar 376 milyon dolar oldu. Elemeli ilk turda Akın Holding-Edip Gayrimekul Yatırım Sanayi ortaklığı elendi. Bu turda en yüksek teklif 424 milyon dolara yükseldi. Elemeli ikinci turda Taş Yapı İnşaat elendi ve en yüksek teklif 469 milyon dolara çıktı. Elemeli üçüncü turda ise elenen grup DATİ Yatırım Holding oldu.
4 grup açık artırmaya katıldı
Ardından açık artırmaya geçildi. Açık artırmanın başlangıç fiyatı 496 milyon dolar olarak belirlendi ve en az artırma miktarı 1 milyar dolar oldu. Açık artırmaya 4 grup katıldı. İlk turda Tepe-Kaya çekildiğini açıkladı. İhale, Tek-Art, Akdeniz Yılport ve Safi Gayrimenkul arasında sürdü.
En yüksek teklifin 512 milyon dolara ulaştığı sırada Akdeniz Yılport mola istedi. Ardından ihale hızlı bir şekilde devam etti. İhalede 529 milyon dolara gelindiğinde artırma sırası kendisinde olan Akdeniz Yılport bir anda 21 milyon dolarlık artırım yaptı ve fiyatı 550 milyon dolara çıkardı. İhale hızlı ilerlerken 600 milyon dolarlık teklif veren Akdeniz Yılport, teklifin 603 milyon dolara yükselmesiyle birlikte ihaleden çekildiğini açıkladı.
İki grup yarıştı
Daha sonra ihalede Tek-Art ve Safi Gayrimenkul olmak üzere iki grup kaldı. Fiyat 606 milyon dolara çıkınca Tek-Art mola istedi. İhalede en yüksek teklif Safi Gayrimenkul tarafından verilen 654 milyon dolara ulaşınca tekrar mola alan Tek-Art, mola dönüşü teklifi 10 milyon dolar yükselterek 664 milyon dolara çıkardı. Safi Gayrimenkul ise "Hayırlı olsun" diyerek ihaleden çekildi ve ipi Tek-Art göğüsledi. Böylece 664 milyon dolar ile en yüksek teklifi halen marinayı işletmekte olan Koç Grubu'na ait Tek-Art vermiş oldu.
En büyük yat limanı
Fenerbahçe Kalamış Yat Limanı, Türkiye'nin denizde bağlama kapasitesi açısından en büyük yat limanı olma özelliği taşıyor. Marinaya toplam 1500 yat bağlanabiliyor. İmar planı ve Maliye Bakanlığı'nca verilen kullanma izni sonrasında yat limanının toplam alanı 435 bin 673 metrekare. Bu alanın 319 bin 306 metrekaresi deniz alanı, 897 metrekaresi balıkçı barınağı alanı ve 115 bin 469 metrekaresi emsale esas yat limanı alanından oluşuyor.
İşleticinin yat limanını en az 4 çıpalı yat limanı haline getirmesi için mevzuata uygun olarak hem kara hem deniz tarafındaki altyapı ve yer üstü tesislerini yaptırması ve bu yatırımların sözleşme imza tarihinden itibaren 5 yıl içinde tamamlanması şartı bulunuyor.
Yatırım şartı teminatı olarak 40 milyon dolar ve işleticinin sözleşme kapsamında devam eden yükümlülükleri için de 500 bin dolar teminat alınacak. İhale bedelinin yüzde 20'si peşin kalan bakiye ise 60 ay vadeli olarak ödenebilecek.
|