İstanbul Ulaşım Koordinasyon Merkezi (UKOME) kararı ile
Sultanahmet Meydanı ve çevresi yapılan düzenlemeler ile
trafikten arındırılıyor. Etap etap uygulanmakta olan proje ile yayalaştırılan
Sultanahmet ve Beyazıt Meydanları dışında kalan diğer kısımlar da 1 Ocak 2011
tarihinden itibaren yayalaştırılacak. Resmi araçların 24 saat giriş-çıkış
yapabilmesine imkan tanınırken, yayalara bırakılmış alanlarda park yapılması ve
seyyar satıcılar ise yasaklandı.
Eminönü bölgesinin yerli ve yabancı turistler tarafından yoğun olarak
kullanılan Ragıp Gümüşpala, Prof. Dr. Cemil
Birsel, Nuruosmaniye ve Ankara
Caddeleri arası (Sultanahmet ve Beyazıt Meydanları ile Sirkeci -
Tahtakale arası) yayalaştırılmış olacak. Böylece dar sokaklara sahip çarşı
alanlarında, yaya dolaşımı rahatlarken, trafik yükü de azalacak. Yayaların
alışveriş - gezi ihtiyaçları, taşıtların yarattığı gürültü ve hava kirliliğinden
arındırılmış olarak sağlanacak.
Yaya bölgesinde bina ve iş yerlerinin yükleme, boşaltma ve diğer ihtiyaçları
için akşam 20.00’den sabah 10.00’a kadar araç giriş-çıkışı serbest. Turist
otobüslerinin güzergahındaki Yerebatan Caddesi de trafiğe kapatıldı. Bunun
yerine Alemdar – Alay Köşkü Caddesi kullandırılarak, Yerebatan Sarayı’nın ağır
taşıt trafiğinden etkilenmesi de önlenmiş oldu. Kültür ve
Tabiat Varlıklarını Koruma Kurulu tarafından onaylanan
“Sultanahmet Meydanı Zemin Kaplaması ve Peyzaj Rehabilitasyon
Projesi” kapsamında mevcut döşeme kaldırılarak, Bergama’daki ocaklardan
çıkarılan ve bölgenin tarihi yapısına uygun şekilde işlenen
“Tamburlanmış Osmanlı Graniti” kullanılacak. Bizans Devri’ne
ait Örme Sütun’un restorasyonuna da ilgili Kurul’un onay ve gözetiminde
başlandı.
Proje kapsamında yaklaşık 20 Bin m2 peyzaj alanının yanı sıra Meydandaki
havuz da rehabilite edilecek. Sultanahmet Meydanı Zemin Kaplaması ve Peyzaj
Rehabilitasyonu çalışmalarının Temmuz 2011’de bitirilmesi ön görülüyor.
Kabataş – Bağcılar hattına 37 ek tramvay
Başkan Kadir Topbaş tarafından ilk örneği basına tanıtılacak olan ve Kabataş
– Bağcılar hattında artan yolcu talebini karşılamak üzere satın alınan 37 adet
düşük tabanlı tramvay aracının tamamı testlerden geçirildi. Hizmete gireceklerle
birlikte araç sayısı 92’ye çıkacak. Sefer aralığı ise 5 ve 2,5 dakikadan 4 ve 2
dakikaya inecek. Araçlar, düşük tabanlı olduğundan araç içerisinde herhangi bir
basamak veya engel bulunmuyor. Bu sayede engelli yolcular, araçların içinde de
rahat hareket edebilecek.
Yolcu ve sürücü bölümleri, klimalar ile iklimlendirildiğinden İstanbullular,
mevsim şartlarından olumsuz etkilenmeyecek. Araç içinde yolcu hareket
serbestliği açısından optimum koltuk yerleşimi tasarlandı. Araç tasarımında,
İstanbul lalesinden esinlenerek ön kabine lale formu uygulandı.
Teknik Özellikler:
Toplam Cer (motor) gücü 600 kW Maksimum Hız
70km/s Minimum Acil frenleme ivmesi 2,8m/s Çarpışmada tampon dayanım
yükü 40 ton
En son teknolojik yenilikler İstanbul araçlarında
uygulandı
Cer motorları (elektrikli tahrik motorları) hızlı tren teknolojisinde
kullanılan motorlar olup, ilk defa İstanbul’da seri imalat olarak bu tramvayda
kullanıldı. Tam korumalı kabin, olası çarpışmalarda makinisti koruyacak şekilde
tasarlandı. Yüksek acil frenleme ivmesi ile daha emniyetli yolcu trafiği
hedeflendi. Araç, sürücünün dikkatini sürekli aktif tutmak üzere son sistem ölü
adam tutamağı ile dizayn edilmiş ve makinistin bayılması vs. durumlarda
emniyetli olarak aracın durması garanti edilmiştir. Araçların içi de kapalı
devre kamera sistemi ile araç içi güvenlik ve seyahat emniyeti arttırılmıştır.
Araçlar, GPS ile hat boyunca takip edilebilecek.
|