Geleneksel Türk sanatları büyük ölçüde kadın girişmicilerin çabalarıyla
çağdaş hayatın her alanına hızlı bir dönüş yapıyor. Tarihi binaların genellikle
duvarlarını süsleyen İznik Çinisi’ni orjinaline uygun olarak
üretip, takıdan, hediyelik kurumsal eşyalara, mobilyalara kadar uyarlayan
Anikya Çini’nin ortakları Sevinç Öztürk ve
Nejla Akın, 40 kişilik istihdama ulaştı. 2003’te ortak olan iki
kadın girişimcinin 2004’teki NATO zirvesinde başlayan hızlı çıkışları Dubai
Emiri’nin, Rus oligarkların hamam ve Spa’larına kadar yayıldı. Bu yıl 5 milyon
lira ciro bekleyen Anikya Çini, yakında İznik Çinisi motifli yer karoları da
satacak ve mimari uygulamalar da dahil tüm ürünlerin sunulabildiği franchise
sistemi ile mağazalaşacak. Sevinç Öztürk şöyle başlıyor,
Nejla Akın’la kesişen hikayesini:
Tatilde çinici oldu
“İktisat mezunuyum, turizmcilik yaptım. 1987’de İznik’te Darka Tatil Köyü’nde
bir ev aldık ve İznik ile tanıştım. İznik’in tanıtımına kafa yormaya başladım.
UNDP programına gönüllü genel sekreterlik yapıyordum. 2002’de de güçlü bir grup
ile atölye oluşturduk. Kızım Özlem, Nejla hanım ile iletişime geçti ve bizi
tanıştırdı. 2003’te ortak olduk. Nejla hanım tasarım biz üretim ve satış
grubuyuz.”
Anikya’nın diğer ortağı Nejla Akın ise şöyle konuşuyor: “Ben
Mülkiye’de işletme okudum, reklam ve pazarlamada çalıştım sonra da çinici oldum.
İşim gereği hep yabancılara Türkiye’den kültürel hediyeler vermeye başlamıştım.
Çini ile de ilk kez böyle tanıştım ve bu sanatı nasıl yeniden hayatın içine
sokabilirim diye kafa yordum. 2000 yılında bir evimi sattım ve kendi işimi
kurdum. Çiniden hediyelik tasarlamaya başladım. 2003’te Sevinç Hanım’la tanıştık
ve ortak olduk.”
İznik Çinisi’nin bin yıllık geçmişi var
Nejla Akın, İznik Çini sanatının kutularda, takılara, mobilyalara ve diğer
alanlara taşınmasının, mimaride yeni kullanımlara açılmasının ayrıca kendilerini
çok mutlu ettiğini belirtiyor ve şu bilgileri aktarıyor: “İznik Çinisi bin
yıllık bir sanattır. Karahanlılarla başlıyor, Selçuklular sonra Osmanlılar
derken 13 ayrı teknik geçirmiş bir sanat olmuş. 400 yüz yıl kadar da ara
verilmiş. Üretimi çok ağır ve ustalık isteyen bir süreç.”
Atatürk Havalimanı CIP’e girince, yurtdışından mimari projeler
geldi
Mimari projelerde İznik Çinisi uyguladıklarını da anlatan Sevinç Öztürk,
İstanbul Havalimanı CIP Salonu’yla bu konuda önlerinin açıldığını söylüyor ve
“CIP, çok beğenildi. Dubai Emiri’nin Spa ve hamamına uyguladık. Rus
oligarklardan çok talep geldi. Rixos otellerin çoğunda, Han Çadırı’nda spa ve
Türk hamamlarına İznik Çinisi uygulamaları yaptık. ABD, Porto Rico, Malezya,
Kanada, Hindistan, Hollanda’ya kadar ürün gönderdik. Halen ciromuzun yüzde 20’si
yurtdışından.”
|