ayındırlık Bakanı Faruk Özak, İtalyan Autostrade’nin, ’Bütün otoyol gelirlerini bize bırakın, size İzmit Körfez köprüsü ile 422 kilometrelik Gebze-İzmir otoyolunu YİD modeli ile yapmaya hazırız’ önerisi getirdiğini söyledi. Özak, bu önerinin gelirleri devretme bölümünü kabul etmediklerini, diğer kısımları için görüşmeler yaptıklarını kaydetti.
Bayındırlık ve İskan Bakanı Faruk Özak, İtalyan Autostrade’nin, "Bana Türkiye’deki tüm otoyolların gelirlerini verin, size İzmit Körfez Köprüsü ve 422 kilometrelik Gebze-İzmir Otoyolu’nu Yap-İşlet-Devret (YİD) modeliyle yapayım" önerisi getirdiğini açıkladı. Faruk Özak, Türk Ekonomi Bankası’nın (TEB) Trabzon Strateji Raporu’nun açıklandığı toplantı sonrasında bir grup gazetecinin sorularını yanıtlarken Autostrade’nin önerisinden söz ederek, "Ancak, kendilerine tüm otoyol gelirlerini veremeyeceğimizi söyledik. Başka formüller üzerinde de konuşuyoruz" dedi.
Yaptığını işlet
Faruk Özak, İzmit Körfez Köprüsü ile 422 kilometrelik Gebze-İzmir Otoyolu’nun ilk hesaplara göre 5-6 milyar YTL’ye mal olmasının öngörüldüğünü ifade ederek, şunları söyledi: "İtalyan Autostrade’nin kendisi gelip bu projeyle ilgilenebileceğini söyledi. Ancak, Türkiye’deki tüm otoyol gelirlerini onlara belirli bir süreyle devretmemiz söz konusu olamaz. Bizim Yap-İşlet-Devret formülümüz sadece kendi yapacakları bölüm için geçerlidir. Yani, Autostrade veya bir başka şirket İzmit Körfez Köprüsü ile Gebze-İzmir Otoyolu’nu yapar, belirleyeceğimiz süre boyunca da işletir sonra Karayolları’na devreder. İşlettiği süre içinde de o yolun çevresindeki sosyal tesis hakları da söz konusu şirketin elinde bulunur. Yolun maliyeti de kamulaştırma bedelleri nedeniyle değişebilir. Bu durumda işi alacak şirkete işletme konusunda süre uzatma da verilebilir."
Otoyollar özelleşecek
Faruk Özak, bir yandan Yap-İşlet-Devret yöntemiyle yeni otoyol projelerini yürütürken diğer taraftan da özelleştirme yapacaklarını belirterek, şöyle konuştu: "Otoyolların işletmesini özel sektöre devretmeyi düşünüyoruz. Bu nedenle da İtalyan Autostrade’nin tüm otoyol gelirlerini içeren teklifine sıcak bakmadık. Otoyolların işletmesini özelleştirme konusundaki çalışmalarımız sürüyor."
Otoyol geçişimiz ucuz
Faruk Özak, Türkiye’deki otoyol geçiş ücretlerinin Avrupa ülkelerine göre çok ucuz olduğunu savunarak, şunları dile getirdi: "İstanbul Boğazı üstündeki köprülerin geçiş ücretleri için aynı şeyi söyleyemem ama otoyol ücretlerimiz Avrupa ülkelerine göre çok düşük durumda. İsteyen o ülkelere bakıp karşılaştırmasını yapabilir."
O para yollara gidecek
Özak, İstanbul’daki Karayolları arazisinin 800 milyon dolara satılmasının kesinleşmesinden sonra gelecek kaynağı yine yol yapımına yatırmayı planladıklarını ifade ederek, şöyle konuştu: "Bu yıl 100 kilometre otoyol yapmayı planladık. Duble yolların yapımını da sürdürüyoruz. Ayrıca mevcut yolların bakımı da epey harcama gerektiriyor. Geçen yıl bize 4.2 milyar YTL kaynak ayrılmışken, 5.3 milyar YTL’lik iş yaptık. Bu yıl da 5 milyar YTL’yi aşkın iş yapacağımızı sanıyorum."
Üçüncü köprü için altı güzergáh var
Bayındırlık Bakanı Faruk Özak, İstanbul Boğazı’na üçüncü köprü için 6 ayrı güzergah belirlendiğini ifade ederek, şunları söyledi: "Bu güzergahlardan birine İstanbul Büyükşehir Belediyesi’yle birlikte, Sayın Başbakanımızın başkanlığında karar vereceğiz. Bu karar alınırken Karayolları ekibinin tüm tezleri tekrar tekrar incelenecek. Güzergah belirlenirken deniz-demir-karayolu ulaşımının bütünleşmesi, tarihi eserlerin korunması, yeşile azami saygı gösterilmesi gibi konular rol oynayacak."
İhale ’İstanbul’un taşı toprağı altın’ sözünü doğruladı
Bayındırlık Bakanı Faruk Özak, İstanbul Zincirlikuyu’daki Karayolları’na ait arazinin ihalesini 800 milyon dolara Zorlu Grubu’nun kazanmasını şöyle değerlendirdi: "Ben fiyatın 500 milyon doları aşmasını bekliyordum ama 800 milyon dolara çıkması çok iyi oldu. Böylece ’İstanbul’un taşı toprağı altın’ sözü bir kez daha doğrulandı. Ayrıca araziyi yerli bir grubun almış olmasına da sevindim. İhaleyle ilgili davalar açılsa da çok ciddi bir sorun çıkacağını sanmıyorum. Türkiye bir hukuk devleti. Oradaki ihale de yasalar çerçevesinde gerçekleşti. İhale dışında tuttuğumuz Karayolları binasıyla çevresinde kalan 10 dönüm arazi için de ilerde yeni bir satış düşünebiliriz. Ancak, alanlar o binaya dokunmayacak. Çünkü, orası Türkiye’nin ilk gökdeleni. Anıtlar Kurulu böyle karar verdi."
Ahmet Bey o araziyi almayı çok istiyordu
Bayındırlık Bakanı Faruk Özak, Zorlu Holding Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Zorlu’nun Karayolları arazisini almayı önceden kafasına koyduğunu belirterek, şunları söyledi: "Ahmet Bey, İstanbul’da gayrimenkule çok ciddi yatırımlar yapıyor. Karayolları arazisini de almayı çok istiyordu. Nitekim ihalede 800 milyon doları da veren o oldu. Şimdi orada verilecek izinler doğrultusunda iş merkezi, rezidans gibi yatırımlar yapacak. Sanıyorum inşaat tamamlandığında 400 bin metrekarelik bir kullanım alanının sahibi olacak."
Cumhurbaşkanlığı süreci öncesinde Erdoğan’dan Karadeniz Otoyolu şovu
Bayındırlık Bakanı Faruk Özak, 6.5 milyar YTL’ye tamamlanması beklenen Karadeniz Sahil Otoyolu için açılış töreni hazırlıklarına başladıklarını belirterek, şöyle konuştu: "Karar verenlere, başlatanlara her şeye rağmen teşekkür etmek gerekir. 1 milyar dolara projelendirilmişken bunun çok çok üstünde fatura çıktı. Bu yol Karadeniz Bölgesi’ne büyük canlılık getirecek diye düşünüyorum. Denizin doldurulması yöntemine karşı çıkanlar var ama bu yolun Karadeniz’in güneyinden geçmesi halinde fatura 19 milyar dolara çıkardı. Şimdiki yolu zar-zor bitiriyoruz, 19 milyar dolarlık bir projeyi Türkiye kaldırabilir miydi, pek de emin değilim. Karadeniz Otoyolu’nun yüzde 80’ini tamamlamış olarak 7-8 Nisan’da açılış törenini yapmak istiyoruz. Sayın Başbakanımızla birlikte Samsun’dan girip, Sarp’a kadar gideceğiz. Daha sonra da Batum’a geçip, oradaki havaalanı törenine katılacağız. Tarihte belki küçük değişiklikler olabilir ama Cumhurbaşkanı adaylarını açıklama süreci başlamadan önce bu töreni gerçekleştirmek istiyoruz."
|