İstanbul'un iki yakasını denizin altından birleştirecek
ve sadece lastik tekerlekli araçların geçebileceği yeni tüp tünelin
yapım ihalesi bir kez daha ertelendi. İhale, 30 Haziran 2008 tarihinde
yapılacak. Ulaştırma Bakanlığı yetkililerinden alınan bilgiye
göre, Ulaştırma Bakanlığı'na bağlı Demiryolları, Limanlar ve
Havameydanları (DLH) İnşaatı Genel Müdürlüğü'nce yap-işlet-devret
modeli ile yapılacak Karayolu Boğaz Tüp Tünel Geçişi Projesi'nin ihalesi, ilgili
firmaların ihaleye daha iyi hazırlanabilmek amacıyla yaptığı istek üzerine bir
ay ertelendi.
Ulaştırma Bakanlığı'nın en büyük projelerinden birisi olan ve denizin
altından iki kıtayı birleştirecek karayolu tünelinin ihalesinin geçen yıl
yapılması planlanmıştı.
Firmaların jeoteknik çalışmalarının uluslararası standartlarda
gerçekleştirilmesi ve daha rekabetçi bir ortamın sağlanması amacıyla ihale önce
beş kez ertelenmişti.
Firmalardan gelen talep üzerine yapılan son ertelemeyle lastik tekerlekli
araçların geçeceği tünelin 30 Mayıs 2008 tarihinde yapılacak ihalesi 6'ncı kez
ertelenmiş oldu.
Ulaştırma Bakanlığı, ilk ertelemede, şartname satın alan firmalara birer
zeyilname göndererek, projenin kapsamına bazı uzantılı yollar ile kavşakların da
dahil edildiğini bildirmişti.
Bakanlık, ayrıca projenin kapsamının genişletilmesi nedeniyle daha önce tek
yön için 3, çift yönlü ise 6 dolar olarak belirlenen tünelden geçiş ücretlerini
de maksimum tek yön için 4, çift yönlü ise KDV hariç 8 dolar olarak
belirlemişti.
İşletme süresi yarıştırılacak
İhale şartnamesine göre, katılımcı firmaların son 10 yılda sözleşme bedeli en
az 250 milyon dolar olan yol, otoyol, demiryolu, metro ve hafif raylı sistem
işlerini gerçekleştirmiş ya da son üç yılda yaptığı işlerin ortalamasının 250
milyon doları bulması gerekiyor. Tünel yapımı esas olduğu için
firmaların toplam 3 kilometre tünel yapımını üstlenmiş olmaları da gerekiyor.
İhale, fizibilite, yatırım ve işletme süresi yönünden en iyi teklifi sunan
firmaya verilecek.
Projenin, işe başlanılmasından itibaren üç yıl içinde tamamlanması
hedefleniyor. Projenin ihalesiyle ulusal ve uluslararası çok sayıda firma
ilgileniyor.
Tünelin özellikleri
Proje, Avrupa yakasında, Florya-Sirkeci sahil yolunun (Kennedy Caddesi)
Kazlıçeşme mevkinden başlayarak, Anadolu tarafında Ankara Devlet Yolu'nun
Göztepe kavşağı mevkinde bitecek. Boğaz'ın altından geçen tünel,
iki katlı ve ikişer şeritli olacak. Katlardan birisi giden araçlara, diğeri ise
gelen araçlara ayrılacak. Sadece hafif araçlar tünelden geçiş yapabilecek. Ağır
vasıtalar tüneli kullanamayacak.
Proje, denizin altından geçen yaklaşık 3.3 kilometrelik bölümü ile her iki
yakadaki mevcut yollara bağlanacak 2.1 kilometrelik bölümü delme tünel olmak
üzere toplam 5.4 kilometre uzunluğunda tünelden oluşacak.
Proje kapsamında ayrıca, Avrupa ve Anadolu tarafında havalandırma şaftları,
Avrupa yakasında ücret toplama gişeleri, tünel işletme binası inşa
edilecek.
|