İstanbul Trafiği İçin Yeni Çözüm
İstanbul Deniz Otobüsleri (İDO) son dönemde yaptığı ataklarla dikkat çeken bir kurum. Yeni feribotlar, vapurlar, yeni hatlar derken İstanbul trafiği için hazırladığı bir projenin startını da bu yıl veriyor. İDO Genel Müdürü Ahmet Paksoy, kuzey-güney aksında bir Ro-Ro hattı açacaklarını ve bu şekilde ağır tonajlı araçları hiçbir şekilde İstanbul'a
/FONT> Nereden nereye olacak? Mudanya-Bandıma arasındaki bir bölge ile Ambarlı-Tekirdağ arasında bir bölgeden karşılıklı hat açmayı düşünüyoruz. Şu anda saha araştırması yapıyoruz. Biz ağır vasıtaları İstanbul'a sokmadan, İstanbul'u by-pass edip tercih edilir bir ulaşım sistemi kurmayı amaçlıyoruz. Nasıl yeni kurduğumuz feribot hatlarında bir anda binlerce kişi geldi, burada da böyle bir sistem kuracağız. Bir kamyonun Ambarlı civarından Bandırma-Mudanya arasına gelmesi 5-6 saat. Kamyon şöförü kazanacak çünkü yorulmayacak. Rahat rahat gelecek. Kaza riskleri düşecek. Şirket de kazanacak çünkü maliyetleri düşecek. Fiyatı nasıl olacak? Biz bir kamyonun o mesafede harcayacağı yakıttan çok daha ucuza taşıyacağız. Söylediğim bölgede ortalama 150 euro yakıt gidiyor. Bizim iddiamız da o zaten: Yakıt fiyatının altına taşıyacağız. 2009'da ne kadarı yapılmış olacak? Yollar, iskeleler ve gemi yapımı ile ilgili çalışmalar başlayacak. Taşımacılık ne zaman başlar? Bu 3 yılık bir süreç. Gemilerin üretilmesi, iskelelerin yapılması, bağlantı yolları, depolama alanları derken 2012-2013 gibi araçları taşımaya başlarız. Tek bir hat mı olacak? Başlangıçta bir tane açacağız. Ama ondan sonraki süreçte ne olur? Feribotlar da ilk geldiğinde Yalova ile başladı, şimdi Bandırma, Bursa derken birçok yeni hat oluştu. Doğru bir proje yaparsanız ve altyapısını ne kadar iyi çalışırsanız o kadar çok sıçrarsınız. Biz, açacağımız Ro-Ro hattından sonra Marmara'da birçok Ro-Ro hattının daha açılacağına inanıyoruz. Bu potansiyeli gördük. 2009'da Ro-Ro projesi haricinde ne olacak? Yeni şehirhatları vapurları tamamlanacak, haliç motorları (3 tane) gelecek, deniz taksilerin sayısı artacak ve yeni arabalı vapurların siparişi verilecek. Kaç tane? Sayısı henüz belli değil. Yeni hatlar açılacak mı? Yeni hat planı yok ama mevcut hatları güçlendireceğiz. Özel önem vereceğiniz bir hat olacak mı? Harem-Sirkeci'yi çok güçlendireceğiz. Biz Harem-Sirkeci ile çok ciddi bir çözüm üretiyoruz trafiğe. Harem-Sirkeci bir by-pass noktası oldu. Artık insanlar orada bekleme olmayınca, alan olunca gelmeye başladı. Kullanan sayısı günde 2 binden 12 bine çıktı. Orada ilave gemilerle potansiyeli artıracağız. Başka? Ayrıca Boğaz'da karşılıklı geçişler yapacak yeni hatlar düşünüyoruz. Mesela Boğaz'da İstinye'den karşısına cross taşımacılık yapacağız. Köprüye yönlendirmeden hemen karşı tarafa ulaşmalarını sağlayacağız. |