strong>Yavuz Bey, otomotiv tasarımı eğitimi aldığınızı biliyoruz. Daha önce de İtalya’da ki yapılan projelerde adınızı duymuştuk. Bu eğitiminizin ve İtalya deneyiminizin bu projeye katkısı ne kadar oldu?
Y.A.: Marmara Üniversitesi Endüstri Ürünleri Tasarımı bölümünü bitirdikten sonra, İtalya’da otomobil tasarımı eğitimi almış bulunmam ve orada I.D.E.A Institute, Fiat gibi saygın kurumlarda 4 seneyi aşkın bir zaman çalışmış olmam bu projeyi nasıl şekillendirebileceğimiz konusunda bana inanılmaz yön göstermiştir. Orada gerçekleştirmiş olduğumuz Fiat Punto Evo iç ve dış tasarım, Lancia Haizea concept otomobil, Fiat Multipla iç tasarımı, I.D.E.A adına “Era” isimli aracın dış tasarımı gibi projelerde çalışmış bulunmak bana bu görüyü kazandırmıştır. Bu sayede amatörlükten tamamen uzak tasarlanacak olan aracın ne gibi kriterlere sahip olması gerektiğini daha en başında bilincindeydik.
Serkan Bey sizin de motor yat tasarımı konusunda deneyimli olduğunuzu biliyoruz. Peki otomobil tasarımıyla ilginiz, alakanız nereden geliyor?
S.U.: 1982 Muğla doğumluyum. 2005 yılında ODTU Endüstri Ürünleri Tasarımı bölümünden mezun oldum ve İstanbul’da çalışma hayatına atıldım. Bir süre elektronik sektöründe tasarım yaptıktan sonra Scaro Design’a başvurdum ve buradaki çok değerli ve yetenekli ekip sayesinde hep hayalim olan yat tasarımı mesleğine adımımı attım. Yaklaşık 4,5 senedir Scaro Design da dünya çapında başarı kazanan projelerde görev yapıyorum. Otomobil sektöründe profesyonel olarak çalışmadım ama ODTU de yaptığımız birkaç öğrenci projesinde Fiat ve Otoka’a yaptığımız araç tasarımları olmuştu. Motoryat tasarımıyla otomobil tasarımını zaten birbirinden çok uzak olarak görmüyorum. Yatlar üzerinde çalışırken hep otomotiv sektörünü de takip ediyoruz, çizgi olarak hep bir adım önde olmaya çalışıyoruz.
Sizce İstanbul’un yeni taksisi taksi kullanıcıları ve yolculara nasıl avantajlar sağlayacak?
Y.A.: En başta çok daha güvenli ve konforlu yolculuk edebilme ihtiyaçlarına sahip olabilecekler. Cam tavanı sayesinde İstanbul’un siluetini rahatlıkla görebilecekler. İstenildiğinde interneti araç içerisindeki ekrandan kontrol edebilecek ve kredi kartı ile ödeme yapabileceklerdir. Kişiye göre şekillendirilmiş iklimsel klimayı her yolcu için ayrıca ayarlayabileceklerdir. Bütün bu saydığımız özellikler engelli vatandaşlarımız içinde düşünülmüş olup her hangi bir yardım almaksızın araca rahatça binip inebileceklerdir. Ayrıca çocuklu yolcular için arkada sağ ve sol koltuk üzerine entegre edilmiş, istenildiğinde yukarı doğru kaldırılıp çocuk koltuğu olma özelliğine sahiptir. Sürücüler ayrı bir kabin içerisinde bulundurulduğundan kendilerine yonelik herhangi bir tehdit karşısında maksimum güvenlik altında olacaklardır. Acil panik butonları yer bildirim cihazları otomatik kilitleme sistemleri vs. bunlardan bazılarıdır.
S.U.: Aracımızda elektrik motorlu kullanarak hem gürültü ve hava kirliliğinin azaltılmasına katkı sağlamayı hem de işletim/ulaşım maliyetlerini önemli bir miktarda düşürmeyi hedefledik. Bagaj kısmının yolcu bölümünde olması ve burada gerektiğinde engelli kullanıcılara yer açılabilmesi de çok üstünde durduğumuz bir özelliktir. Seçilen motor tipinde yürüyen aksam çok az yer kapladığı için iç mekanda çok geniş bir alan elde edilebildi, yolcu koltuklarının konforlu olmasına da özellikle ayrı bir özen gösterildi. Kapılar dolmuşlar gibi yana doğru açılacağı ve aracın içerideki taban yüksekliği çok alçak tasarlanabildiği için de artık taksilere inip binmek çok rahat olacak.
Taksi şoförleri her zaman güvenlik eksiklikleri nedeniyle çok büyük sorunlar yaşadı. Bundan sonra bu değişecek mi? Tasarımınızda taksi şoförlerinin güvenlikleri ve konforlarına nasıl çözümler getirdiniz?
Y.A.: Kesinlikle değişecek. Öncelikli olarak tasarımımızda şoförün güvenliği en üst düzeyde tutulmuştur. Kendine özel ayrı kabin sayesinde dış etkenlerden kendisi izole edilmiştir. Bunun yanında acil panik butonları aracın çeşitli yerlerinde konumlandırılmış yer gösterici cihazlarda araca entegre edilmiştir. Kendine özel iklimsel klima ve gps sistemleri sayesinde maksimum konfora sahip olacaktır. Panoramik tavan sayesinde maksimum görüş açısına sahip olacaktır.
S.U.: Sürücüler çok daha güvenli ve konforlu yolculuk edecekler. Kurşungeçirmez camla ayrılmış şoför mahallinde sürücüler kendilerine özel ayarlanabilir bir multimedya ekranına sahip olacaklar. Ayrıca artık sürücüler bagajları koymak için ya da engelli vatandaşlara yardım etmek için araçtan çıkmak zorunda kalmayacaklar. Bunun dışında arkadaki bagaj kısmı ve konsolun içindeki büyük kilitlenebilir saklama dolabı tamamen sürücünün kişisel eşyalarına ayrıldı.
|