İstanbul Büyükşehir Belediyesi Deprem ve Zemin İnceleme
Müdürlüğü’nün Japon ve Orta Doğu Teknik
Üniversitesi, İnş. Müh. Bölümü, Deniz Mühendisliği Araştırma
Merkezi’nden bilim adamlarıyla yürüttüğü projede tsunami analizi yapıldı.
Projenin amacı ve özeti
İBB'nin web sitesinde yer alan haberde, proje’nin amacı, tarihsel verileri,
güncel araştırma araçları ve olanakları, bilimsel deneyimleri bir araya
getirerek, olası tsunami tehlikesin düzeyini saptamak, bunların neden
olabileceği hasar düzeylerini hesaplamak, riskleri belirlenmesi ve sakınma
önlemlerinin geliştirilmesini ve tehlikenin azaltılması sağlamak olarak
tanımlanıyor.
Benzetim (Modelleme)
Tsunami oluşturabilecek bölgelerin doğru tahmin edilmesi ve zamanında
saptanması için, su düzeyi ve yer hareketleri verileri ve gözlemlerinden
yararlanılarak, gerçek zamanlı, birbiri ile etkileşimli algoritmalar
geliştirilerek, modellemeler yapılmıştır. Tsunaminin oluşması, hareketi,
kıyılara ilerlemesi, körfez, koy ve limanlardaki hareketleri, kıyılarda
yaratacağı yükselmeleri, tsunami simulasyonları için kullanılan sayısal
modeller, kıyılarda, sığ sularda yaratacağı akıntıların sürükleme gücü, su
düzeyi yükselmeleri, yapı özelliklerine bağlı olarak oluşacak hasar düzeylerini
hesaplamak için hazırlanmış olan sayısal modeller geliştirilmiştir. Marmara
kıyılarının geçmişte tsunamilere maruz kalmış olduğu bir gerçektir. Benzerine,
günümüzde yoğun kullanım altında olan kıyılarımızın tekrar maruz kalması söz
konusu olabilir.
Senaryolar
Marmara Denizinde olası tsunami oluşmasına yol açabilecek 49 ayrı senaryo
incelenmiştir. Bu senaryolarda, Kuzey Anadolu fayının Marmara denizindeki Kuzey
ve Güney kolları üzerindeki depremler ve fay hareketleri, ayrıca da Marmara
denizindeki çeşitli bölgelerde saptanan olası zemin kaymalarına (heyelanlar)
bağlı çeşitli kombinasyonlarla ortaya çıkabilecek deniz tabanı hareketleri ile
depreşim dalgası oluşması modellendi. Senaryolarda kullanılan faylar ve
denizaltı heyelanlarının konumları aşağıdaki çizimde verilmiştir. Fay ve
Heyelanların çeşitli versiyonlarından senaryo üretildi.
Tsunami oluşması durumunda olası senaryolar
ID18 senaryosu: Fay ve heyelanların hareketine bağlı
modelleme
- İstanbul Kıyılarında oluşması olası en büyük dalga yüksekliği 5.56 m. -
En yüksek dalganın ulaşacağı kıyı bandı İstanbul’un doğu kıyılarında (kıyıya
paralel) 10km.lik kıyı çizgisidir. - Tsunami Dalgasının kıyılara erişme
zamanı 8 dakika -Kıyılarda ilerleme mesafesi 150m. den az.
ID15 Senaryosu: Sadece fay hareketine bağlı
modelleme
- İstanbul Kıyılarında oluşması olası en büyük dalga yüksekliği
4.71m. - En yüksek dalganın ulaşacağı kıyı bandı İstanbul’un doğu kıyılarında
(kıyıya paralel) 10km.lik kıyı çizgisidir. - Tsunami Dalgasının
kıyılara erişme zamanı 8 dakika -Kıyılarda ilerleme mesafesi 50m. den
az.
Tsunamiye hazırlık
- Kentin hangi bölgelerinin hangi koşullarda ne düzeyde sular altında
kalacağını gösteren haritalar hazırlanmıştır. - Tarafımızdan incelenip
sakınma ve hafifletme konusunda önlemler saptanmaktadır. - Tsunaminin
İstanbul için etki edeceği bölgeler, sığ deniz bölgeleri, küçük tekne
barınakları, ırmak ve dere ağızları, denizden 100-150 metre uzaktaki karadaki
kıyı alanlarıdır. - Tsunamiler beton yapılara zarar vermez, ancak ahşap
yapılarda hasar oluşturması olasıdır. - Marmara’da tsunaminin gündüz
oluşması durumunda kıyılardaki tesislerin daha çok sayıda insanlarca
kullanılmakta olması nedeniyle, can kaybı açısından geceye göre daha fazla risk
taşıyabileceği düşünülmelidir. - Tsunami olayına hazırlık, deprem için
yapılan hazırlıklarla benzerlikler gösterir. Bu nedenle yabancı kaynaklarda 3
gün yetecek acil durum çantasının hazırlanması tavsiye edilir.
Yaklaşan tsunami belirtilerine örnekler
Çeşitli zamanlarda oluşmuş tsunami belirtileri aşağıda özetlenmiştir.
• Depremin sarsıntısı hissedilebilir. • Büyük miktarda gaz kabarcıkları
suyun yüzünde görülebilir ki suyun kaynaması biçiminde görüntü verebilir.
• Deniz suyu alışılmışın üstünde sıcak olabilir. • Su çürük yumurta
(Hidrojen sülfür) yağ ya da petrol gibi kokabilir. • Deniz suyu cildi
rahatsız edebilir. • Gök gürültüsüne benzer, jet uçağı sesi, helikopter,
ıslık sesi gibi sesler duyulabilir. • Deniz kıyıdan önemli bir miktarda geri
çekilebilir. • Ufuk çizgisinde kırmızı renkli bir flaş ışık
görülebilir. • Dalga yaklaşırken dalganın üst kısmında bir kızıllık
görülebilir.
Eğer deniz kıyısındaysanız ve zayıf şiddette bir deprem
hissederseniz;
- İlk fırsatta deniz kıyısının davranışına bakınız. - Eğer denizde olağan
dışı çekilme ya da ilerleme görür iseniz, tsunami gelmesi olasılığı çok
yüksektir. - Bu durumda denizin davranışını izlemek yerine denizden uzaklara
girmeniz elzemdir. - İstanbul için tsunaminin kıyılara gelme zamanı 5-10
dakika arasındadir. Depremin merkezine bağlı olarak bu süre 20 dakikalara kadar
da çıkabilir. - Kıyıda deniz çekildiğinde merak edip izlemeye
kesinlikle gitmeyiniz. Çünkü can kayıpların büyük bir bölümü bu sırada
olmaktadır. Kısaca denizi izleyen meraklılar büyük olasılıkla ölmektedir. -
Tsunami oluşması durumunda, Marmara denizinde etkili olma süresi 90-120
dakikadır. - Deniz durulduğunu görseniz bile kıyıdan uzak kalmaya özen
gösteriniz. Çünkü Marmaranın karşı kıyılarından yansıyacak dalgalar,
bulunduğunuz yere sonradan gelebilir. - Depreşim Dalgasının tırmanma
yüksekliğinin 2m.yi geçmesi durumunda, küçük tekne barınaklarında çok şiddetli
akıntılar nedeniyle hasarlar ve önemli düzeyde mal kaybı beklenir. Dalganın
kıyılarda tırmanma yüksekliğinin 2.5m. yi geçtiği yerlerde mal kayıpları
artmakta ve ek olarak can kayıpları da olmaktadır. - Türkiye kıyılarında
tarih içinde defalarca depreşim dalgaları oluşmuştur. Bundan sonra da oluşması
beklenmelidir. - Depreşim dalgası tek bir dalga değildir. Genellikle dört
veya beş dalgadan oluşan bir dalga dizini biçimindedir. İlk dalga centilmen
dalgadır. İkinci ve üçüncü dalgalar etkilidirler. Devam eden dalgaların etkisi
daha azdır. - Etkili dalgaların kıyıya vurmasından sonraki birkaç saat
tehlike devam edebilir. Resmi açıklamalar yapılana dek bekleyiniz ve kıyıdan
daima uzakta kalınız. - Karada bulunan kişilerin kıyıdan 100-150 m. uzaklığa,
denizde teknede bulunan kişilerin ise su derinliği en az 50 m. veya daha derin
yerlere doğru uzaklaşarak olası dalga ve akıntı etkilerinden kurtulmaları
olanaklıdır.
|