İstanbul Büyükşehir Belediyesi Başkanı Kadir
Topbaş’ın 3. köprünün Tarabya-Beykoz güzergâhında inşa
edileceğini açıklamasına karşın İBB İmar ve Şehircilik Daire Başkanlığı
Şehir Planlama Müdürlüğü’nün projeyi onaylamadığı ortaya çıktı.
Müdürlükçe hazırlanan 1/100 bin Ölçekli İstanbul Çevre Düzeni Planı
Raporu’nda Boğaz’ın karayolu ile geçişinin kentin kuzeyinde yapılaşmaya
neden olacağı uyarısında bulunularak “Karayolu ile sağlanmış bir Boğaz geçişinin
İstanbul’un kentsel gelişimi açısından olumsuz sonuçları, Fatih Sultan Mehmet
(FSM) Köprüsü geçişi sonrasında deneyimlenmiştir. İstanbul’un doğal eşikleri
benzer bir süreci yaşayamayacak kadar hasar görmüştür” denildi.
İmar ve Şehircilik Müdürlüğü’nce hazırlanan raporun “Ulaşım
Kararlarını Plan Kararları İle Uyumlu Olarak Geliştirmek” başlıklı
bölümünde ulaşım planının “araçların değil insanların ekonomik ve hızlı
ulaşımını” sağlayacak şekilde düzenlenmesi gerektiği vurgulanarak “İstanbul
genelinde demiryolu ve denizyolu ağırlıklı, toplu taşıma ağırlıklı bir ulaşım
sisteminin kurulması gerekir. Kuzeye gelişimi tetikleyecek, kentin doğal-tarihi
yapısını bozacak ve uzun dönemde ilave ulaşım sorunları oluşturacak ulaşım
kararlarından kaçınılmalıdır. Son yıllarda birçok noktada kuzeye doğru bir
yayılmanın başladığı görülmekte olup, bu durum İstanbul için önemli bir risk
oluşturmaktadır” ifadesinde bulunuldu.
Elmalı ve Ömerli tehdit altında
Raporun “Karayolu Ulaşım Sistemi” başlıklı bölümünde ise 3.
Köprü ile ilgili özetle şu çekinceler dile getirildi: “TEM Otoyolu boyunca
kentin doğusu ile batısı arasında uzanan, ‘yağ lekesi’ şeklinde büyüyerek doğal
yapıyı tahrip eden, niteliksiz bir yapı stoku oluşturan süreçlerin engellenmesi
1/100 bin ölçekli planda esas alınmıştır. Kentin kuzeye doğru büyümesi halinde
çevresel sürdürülebilirlik tehlikeye girecek, organizmanın büyük zarar görmesine
yol açacaktır. Su toplama havza alanlarının ve ormanların daha fazla yok
olmasına neden olacak gelişmelerden kaçınılması gerekir.”
İstanbul’un içme suyu ihtiyacının yüzde 40’ını karşılayan Ömerli Barajı ile
kentin önemli havzalarından Elmalı Barajı, 3. köprü ve bağlantı yollarının
inşası sonrası oluşacak kirlilik nedeniyle ciddi risk altında. Fatih Sultan
Mehmet Köprüsü’nün yapımı ardından Ömerli Havzası çevresinde bugün nüfusu 500
bini aşan Samandıra ve Sultanbeyli gibi çoğunluğu kaçak yapılardan oluşan yeni
yerleşim bölgeleri, 3. köprünün geçeceği kentin kuzey bölgesine doğru
yayılacak.
TMMOB Mimarlar Odası İstanbul Büyükkent Şube Başkanı Eyüp
Muhçu, TOKİ’nin güzergâh seçiminde etkili olduğunu ileri sürdü. Muhçu,
“TOKİ ve diğer girişimciler Çatalca, Silivri ve Büyükçekmece havzasının imara
açılması için çalışma yürütüyor. 3. köprünün güzergâhı bu talepleri karşılayacak
şekilde çizildi” dedi. 3. köprü projesinin 1/100 bin ölçekli planda yer
almamasına karşın köprü için gerekli tüm altyapının plana işlendiğine de dikkat
çeken Muhçu, özetle şunları dile getirdi: “1/100 binlik planda Silivri’ye
yapılması planlanan havalimanı var. Sahilde bir liman inşası öngörülüyor.
Çatalca bölgesinde yeni yerleşim alanları oluşturuldu. Köprünün Anadolu
yakasındaki bölümünün Acaristanbul’un yakınından geçmesi de ilgi çekicidir. Bu
güzergâh, bölgede yeni yapılaşmalara, izin verileceği, Acaristanbulun da
yıkılmayacağı anlamına gelir.”
Doğa Derneği ve TEMA Vakfı’ndan yapılan ortak açıklamada ise 3. köprü
projesine tepki gösterilerek “Bu tür yatırımlar yapılmadan önce ‘İstanbul’u daha
ne kadar büyütmek istiyoruz’ sorusu yanıtlanmalıdır. Raylı sistemi ve deniz
ulaşımını göz ardı eden bu proje üstün kamu yararına aykıdır” denildi.
|