İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir
Topbaş, İstanbul Büyükşehir Yasası'nın yeniden gözden
geçirilmesi ve diğer büyükşehir yasalarından çok daha farklı olması gerektiğini
belirterek, ''Bakanlıkların plan yapma yetkisi kalkmalı. 100
binlik planları bir yol haritası olarak koymaya çalışan bir şehrin
bundan sonraki süreçte müdahaleye hiç tahammülü yok''dedi.
İstanbul Sanayi Odasının (İSO) şubat ayı meclis toplantısında, 'Dünya
Şehri İstanbulumuz'un ve İstanbul'da Sanayinin Bugünü ve Geleceği'
başlıklı bir konuşma yapan Topbaş, günümüzde yerel yönetimlerin ve yerel
rekabetin ön planda olduğunu, artık ülkelerin değil, şehirlerin yarıştığı bir
dünya olduğunu, göreve geldiğinde ''İstanbul'u, New York, Tokyo, Londra ile
yarıştıracağız'' dediğini ve İstanbul'un nüfusu hızla artan bir
cazibe merkezi olduğunu anlattı.
Görev süreleri içinde İstanbul Büyükşehir Belediyesinin bugüne kadar yaptığı
yatırım toplamının 36 milyar lira olduğunu ve bu yıl 7 milyar lira yatırım
öngördüklerini belirten Topbaş, yıl sonuna kadar toplam 43 milyar liralık bir
yatırım gerçekleştirmiş olacaklarını kaydetti.
Topbaş, şunları kaydetti:
''Çarpık yapılanma, trafik ve altyapı problemleri, sel baskınları... Bunlar
plansız kentleşmenin sonucu. En büyük handikabımız ülke
planlarının olmaması. Ülke planı olacak ki bölge planları
ve kent planları ortaya çıksın. Bunlar olmayınca
belediye başkanlarının 5 yıllık süre içindeki deneyimleri ve kente kattıklarıyla
yetinmek zorunda kalınıyor''.
İstanbul'un bugün geldiği noktaya işaret ederek, İstanbul Büyükşehir
Yasası'nın yeniden gözden geçirilmesi gerektiğini, diğer Büyükşehir yasalarından
çok daha farklı olması gerektiğini vurgulayan Kadir Topbaş, ''Bakanlıkların plan
yapma yetkisi kalkmalı. İstanbul'un 100 binlik çevre düzeni
planını yaptık. Bu planları bir yol haritası olarak koymaya çalışan bir
şehrin bundan sonraki süreçte müdahaleye hiç tahammülü yok'' dedi.
Sistemin doğru gitmesi için bu planların uygulanması gerektiğini ifade eden
Kadir Topbaş, şöyle devam etti:
''Bugünkü sanayi alanlarınız gelecekte de asla değişmemek
üzere yeni imar talebi istemediğinizi taahhüt ediniz, biz onu zımbalayalım.
Onlar da ilerde dönüşemesin, yeni imar hakkı almasın. Siz 'bizi
muhafaza edin' deyin, biz gelip bir karar koyalım ve gelecek kuşaklar da burada
imar hakkında bulunmasın. Buna var mısınız? Kabul diyorsanız oturup konuşalım.
Açık ve net söylüyorum. Sanayi bölgeleri değişmesin diyorsanız, buna varız.
Türkiye ekonomik ve sanayi açıdan gelişiyor. Sanayi büyümek istiyor, büyüdükçe
çevreyi etkiliyor.
Planlarda öngördüğümüz tarzda bir takım merkezler, alt
merkezler oluşturmaya çalışıyoruz. Bunlardan birisi Cendere
Vadisi. 200 hektarlık alan. Oradaki arazi değerlerinin ne olduğunu
bilen birisiyim. Kartal'da 550 hektarlık alan yeni bir bölge, 4.5 milyon insana
cevap verecek yeni bir merkez olmasını öngördüğümüz plan çalışması var.
Bu alanın 5.000'likleri geçti. Çalışmaları sürdürüyoruz.
Biz 'Kartal'daki dönüşümden vazgeçiyoruz' dersek oradaki arazi değeri ne
olur. Oradaki sanayi buna razı mı? Bu şehirde nitelikli iş gücüne
ihtiyaç duyan sanayi barınmalı ama bunu yaparken yeni sanayi alanları ihdas etme
imkanımız yok. Havzalar ve çevre ciddi tehdit altında... Kendi
tarım alanlarını bitirme noktasına gelmiş bir kentten bahsediyoruz''.
''Sizler çocuklarınızın konuta ihtiyacı olmayacağı garantisini verin,
yeni inşaat yapılmasın''
İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, mimar olarak bu şehrin
geleceğini farklı noktaya taşımayı kendine amaç edindiğini, bugüne kadar 231
kavşak bitirdiklerini, 24 tanesinin de devam ettiğini söyledi.
Karayolları sistemine yaptıkları yatırımın 6 milyar lira civarında, metro
yatırımlarının toplamının şu anda 5.5 milyar dolar olduğunu ve bunun 1.5 milyar
dolarlık bölümünün kaldığını, diğerlerini tamamladıklarını aktaran Topbaş,
''Metro için 5 milyar dolarlık bir yatırım ihalesinin hazırlığı içindeyiz. 4
ayrı aks ihale edilecek. Şirketlerimizi özelleştirdiğimizde elde edeceğimiz
kaynağı bu kentin altyapı problemlerini çözmek için kullanacağız'' dedi.
İstanbul'a çok konut yapıldığı için eleştiri aldıklarına da işaret eden
Topbaş, ''Sizler çocuklarınızın konuta ihtiyacı olmayacağı garantisini verin,
yeni inşaat yapılmasın. Kenti yönetenler olarak bütün hesapları yapmak
zorundayız. Türkiye'de her bin kişiden 220 kişinin arabası var ama bugün yarın
her bin kişiden 450 kişinin arabası olacak. 16.5 milyar lira toplu taşımaya
yatırım yaptık. İstanbul'un planlarda 635 kilometre raylı sisteme ihtiyacı var.
Bunun için de kaynağa ihtiyacı var. Bir kilometre metronun maliyeti 65 milyon
dolar. Şu anda takriben 1.5 milyar dolar olan
Kabataş-Beşiktaş-Çağlayan-Mecidiyeköy-Alibeyköy-Gaziosmanpaşa-Tekstilkent-Mahmutbe
y arasında 24.5 kilometrelik metro ihalesine çıkıyoruz'' diye konuştu.
Kentsel dönüşüm
Başkan Topbaş, kentin deprem riski taşıyor olmasının en büyük sıkıntı
olduğunu, bu nedenle 2011'de kentsel dönüşümle ilgili ciddi adımlar atacaklarını
söyledi.
Kartal'daki 550 hektarlık alandaki yeni bölge düzenlemeleri, Cendere Vadisi,
Maltepe ve Küçükçekmece'deki dönüşüm alanlarının temelinde hem kentin
yenilenmesi ve risklerden kurtulması fikrinin bulunduğunu ancak muhalefetin
seçim sürecinde ''Sizin yerlerinizi peşkeş çekecekler, sizleri sürecekler''
diyerek korku ve endişeye dayalı bir siyaset yürüttüğünü ve bu nedenle de
dönüşüm çalışmalarında Kartal, Sarıyer ve Maltepe'de sonuç alamadıklarını
söyledi.
Topbaş, ''İstanbul'da deprem riskini şehrin yenilenmesi için kullanabiliriz
diye düşündüğümüz bu fırsatı maalesef elimizden kaçırdık. Arzu ederdik ki
muhalefet 'kentsel dönüşüme ihtiyaç var ama yöntem yanlış' deseydi konuşurduk.
Kartal'da tedirgin olan vatandaşların arazilerini dışarıda bırakarak, evet diyen
sanayicilerin arazisinde dönüşümü başlattık. Cendere ile ilgili planlar 14
Ocak'ta Meclis'ten geçti. Orası da müthiş bir alt bölge olacak. Teknoparkların
ve bilişim vadisi tarzında mükemmel bir nokta olacak... Feniküler ile Seyrantepe
metro istasyonuna bağlayacağız. Dere ıslahlarını yapacağız'' dedi.
Belediye olarak depreme yönelik olarak altyapılarını, köprüleri, viyadükleri
düzenlediklerini, ancak vatandaşların bireysel olarak depreme ne kadar hazır
olduğunun sorulması gerektiğini ifade eden Topbaş, Fikirtepe, Esenyut, Göngören,
Küçükçekmece, Beyoğlu, Okmeydanı ve Bakırköy'de dönüşümü gerçekleştirmek
istediklerini, ancak düşündüklerini gerçekleştiremedikleri için vatandaşların
imar haklarına iyileşme yaparak dönüşüm yoluna gittiklerini söyledi.
Fikirtepe'de 200 metrekareden birleşecek parsel sayısına göre emsal
verdiklerini ve bunun da ciddi destek gördüğünü ve meclisten de oy birliğiyle
geçtiğini anlatan Topbaş, ''Fikirtepe İstanbul'un en önemli noktası. O bölge
nasıl gelişecek göreceğiz. Bunu İstanbul'un her tarafına yaygınlaştırmak, bu
dönüşümü gerçekleştirmek istiyoruz. Bu dönüşümü sanayinin olduğu yerlere de
yaymak istiyoruz. İstanbul'da değerleri artan arazilerin yeni fonksiyonlara
dönüşmesi lazım. 2014 seçimlerine gelindiğinde bugünden çok farklı İstanbul
olacak'' dedi.
|