ıllardır konuşulan ama bir türlü bitirilemeyen Devlet Demir Yolları’nın çehresini değiştirecek Ankara-İstanbul Mevcut Demiryolu Hattının İyileştirilmesi Projesi, tamamlanma noktasına geldi. Öyküsü 1994’de başlayan ancak ilk ciddi ihalesi 28 Nisan 2000 tarihinde gerçekleştirilen projenin yapımını, en uygun fiyat ve kredi teklifini veren ALSİM-ALARKO liderliğinde İspanyol OHL Firması ile oluşturulan komisyon üstlenmşiti.
Hattın mevcut durumu
Ankara-İstanbul mevcut demiryolu hattı, 198 km’si çift hat, 378 km’si tek hat olmak üzere toplam 576 km’den oluşuyor. Bu hat kesiminin tümü sinyalli ve elektrikli olmasına karşın, altyapı bakımından standart dışı özelliklere sahip bulunuyor. Ankara-İstanbul Mevcut Demiryolu Hattının İyileştirilmesi Projesi ile; Türkiye’nin en büyük iki kenti Ankara-İstanbul arasındaki seyahat süresini azaltmak, hızlı, konforlu, güvenli bir ulaşım imkanı oluşturmak ve ulaşımda demiryolu payını artırmak amaçlanıyor. Düşük yatırım bedeli ile en fazla zaman kısalmasını sağlayacak olan Proje, 2 aşamada gerçekleştirilecek.
Projenin ilk aşamasını, 296 km’lik Ankara-Eskişehir (İnönü) kesimi oluşturuyor. Bu kesimde yapılacak alt ve üst yapıdaki iyileştirmeler sonucunda, yol uzunluğunda 15 km’lik bir kısalma olacak. Ankara-İstanbul arasında şu anda 6 saat 30 dakika olan seyahat süresi ise, standart trenlerle (lokomotif+vagon) 5 saate, saatte 200 km hız yapabilen tren setleri ile 4 saat 10 dakikaya inecek. Diğer taraftan, Ankara-Eskişehir arasında gerçekleştirilecek olan bu proje, ülkemizin demiryolu yolcu taşımacılığı bakımından ikinci önemli arteri olan Ankara-İzmir arasındaki seyahat süresini de yaklaşık 1.5 saat azaltacak. Bu nedenle, bu kesimlerde de gerek yolcu ve gerekse yük taşımacılığında demiryolu taşıma payının artması sağlanacaktır.Projenin 1. aşaması olan Ankara-Eskişehir (İnönü) kesiminin maliyeti 437 milyon EURO olarak belirlendi. Projenin anahtar teslim süresi, 34 ay olarak planlanmıştı ama son görüşmelerde bu süre 1 Aralık 2005’e uzatıldı. Ayrıca, proje ile eş zamanlı olarak 10 adet hızlı tren setinin temin edilmesi için çalışmalar da yapılıyor.
25 bin yolcu
Ankara-İstanbul arasında halen günde ortalama 4000 yolcu taşınırken, proje tamamlandığında 25.000 yolcu taşıma kapasitesine ulaşılacak. Diğer bir ifade ile; yolcu taşımacılığında yaklaşık yüzde 10 olan demiryolu payının yüzde 50’ye, yaklaşık yüzde 3 olan yük taşımacılığı payının da yüzde 5’e çıkartılması hedefleniyor.
|