luslararası Nakliyeciler Derneği (UND) Yönetim Kurulu Başkanı Ö. Çetin Nuhoğlu, Irak'ın yeniden yapılandırılmasında Türk firmalarının 5.5 milyar-6 milyar dolarlık bir pay alabileceğini belirterek, bu rakamın yaklaşık 1-1.2 milyar dolarlık kısmını nakliye sektörünün sağlayacağını ifade etti. Savaşın kısa sürmesi ile Irak'a sefer sayılarının arttığını kaydeden Nuhoğlu, 2002'de 71 bin 175 olan sefer sayımız, bu yılın ilk yedi ayında 76 bin 800 olarak gerçekleşti.
Türk nakliye sektörünün mevcut araç parkı ile Irak'a yapılacak nakliyeler için çok büyük boyuta ulaşabilecek kapasiteye sahip olduğunu hatırlatan Nuhoğlu, "Bu taşımalar, limanlarımızdan yapılacak transit taşımalar, ihracat taşımaları, Avrupa'dan Irak'a transit taşımalar, Irak üzerinden diğer Ortadoğu ülkelerine transit taşımalar ve Irak'tan Türkiye'ye yapılacak ham petrol taşımacılığı olarak gerçekleştirilebilecek kapasite de bulunuyor" diye konuştu.
Irak'ın yeniden yapılandırılması ile imarı süresinde UND'nin Irak'da muhtelif faaliyetler yürüttüğünü ve girişimlerde bulunduğunu vurgulayan Nuhoğlu, UND'nin Irak taşımaları ile ilgili olarak bir eylem planı oluşturduğunu planda hayata geçirilmesi gereken konuları Dışişleri Bakanlığına iletildiğine işaret etti. Nuhoğlu, "Kısa vadeli Eylem Planımız çerçevesinde UND olarak Bağdat'ta bir ofis kiraladık. Bu ofisi yakın bir zamanda faaliyete geçirmeyi planlıyoruz" dedi.
"Habura 2. kapı gerekebilir"
Türkiye'deki araç parkı ve coğrafi yakınlığın vermiş olduğu avantaj ile Irak'ta önümüzdeki dönemde sağlanacak güvenlik ortamı ile taşımaların önemli oranda artacağını dile getiren Nuhoğlu, İngiltere, Fransa, Almanya ve Rusya'dan Irak'a yoğun bir taşıma olacağını, hem mali yardım hem da mal hareketi olarak yapılacak taşımalardan Türk taşımacılarının paylarının artacağını açıkladı.
Günden güne artan bu taşıma trafiğini kaldırabilmesi için Habur sınır kapısının yeniden düzenlenmesi ve ikinci bir sınır kapısının açılmasının gerektiğini belirten Nuhoğlu, liman ücretlerinde yapılan kısmi indirimlerin yeterli olmadığını, Türk limanlarına alternatif diğer ülke liman ücretleri ile rekabet edebilecek seviyeye getirilmesi ve bürokratik işlemlerin azaltılmasının Türkiye üzerinden yapılacak transit taşımaların arttırılması bakımından önemli olduğunu söyledi.
2003 yılı taşıma sayılarının gün geçtikçe arttığına dikkat çeken Nuhoğlu, Türkiye'nin Avrupa, Asya ve Ortadoğu ülkeleri arasında bir köprü durumunda bulunması nedeniyle taşımacılık firmalarının Türk firmalarıyla işbirliğinin daha da artacağı ve nakliye sektöründen Türkiye'ye önemli ölçüde döviz girdisinin sağlanacağını dile getiridi
"100 milyar dolarlık kayıp"
1991 yılında Irak'ın Kuveyt'i işgali ile başlayan Körfez savaşından sonra Irak'a ambargonun uygulanması nedeniyle Türkiye'nin büyük kayıplara uğradığını belirten Nuhoğlu, "O dönemde Türkiye'nin ekonomik zarar miktarı 9 milyar 523 milyon dolar olarak belirlendi. Krizin etkisi ile 12 yıllık birikim kaybı 44.8 milyar dolar olarak hesaplandı. Alternatif maliyetlerle birlikte son 12 yılda Türkiye'nin kaybı 100 milyar dolar civarında oldu" diye konuştu.
Savaşın kısa sürmesinin ekonomik hedeflerin yükseltilmesini sağladığını belirten Nuhoğlu, savaş sonrasında merkezi bir hükümetin kurulamayışı, kargaşa ve çatışmaların hemen her gün devam etmesinden dolayı ticari ilişkileri olumsuz etkilendiğini söyledi.
Irak'a nakliye seferi
Yıl Sefer Değişimı
sayısı (Yüzde)
1998 38.127 -
1999 40.616 7
2000 49.192 21
2001 93.404 90
2002 71.175 -24
2003 (*) 76.800
(*) Ocak-temmuz
Irak ile Türkiye ticareti (Bin dolar)
1995 266.121
1996 252.650
1997 417.664
1998 359.190
1999 363.537
2000 396.433
2001 578.439
2002 720.000
|