Malatya'da gerçekleştirilen
İnşaat Sektör Kurulu Türkiye İstişare Toplantısının sonuç
bildirgesinde, ruhsat işlemlerinin özelleştirilmesi, imar durumu bilgisine her
vatandaşın rahatlıkla ulaşabilmesi, İmar Kanunu'nun yoruma gerek kalmayacak
şekilde yeniden düzenlenmesi, ruhsat başvuru evraklarının azaltılması ve yapı
denetim hizmet bedelinin gelişmişlik düzeyine göre bölgesel katsayı
uygulamasıyla hesaplanması önerildi.
MÜSİAD'ın ev sahipliğinde ve geniş bir katılımla Anemon
Otel'de dün gerçekleştirilen toplantının sonuç bildirgesinde, sektöre ilişkin
yaşanan sorunlar ve çözüm önerileri yer aldı. Türkiye'nin kalkınmasında,
işsizliğin azaltılıp istihdamın arttırılmasında çok büyük payı olan inşaat
sektörünün önündeki en büyük engellerden birinin ruhsat, harç ve iskan alımı
aşamasındaki sorunlar olduğu vurgulandı. Mevcut yapı stokunun sadece yüzde
30'luk kısmının ruhsat ve iskanı bulunduğuna işaret edilen bildirgede, bu
tablonun, yapıların gayrinizami ve uygunsuz bir şekilde yapıldığı, az miktarda
bulunan ve imara uygun olarak inşa edilmiş olanların bile ekonomik, hukuki veya
başkaca nedenlerle iskansız olduğu çarpıcı gerçeğini gözler önüne serdiği
belirtildi. Öneriler
Ruhsat alımında yaşanan bürokratik
sürecin sıkıntılarına da yer verilen bildirgede, sorunlara ilişkin çözüm
önerileri şöyle sıralandı: ''İmar durumu
bilgisine her vatandaş rahatlıkla ulaşabilmeli. İmar Kanunu yoruma gerek
kalmayacak şekilde sadeleştirilerek yeniden düzenlenmeli. İmar Kanunu'nda son
derece karmaşık ve yoruma açık maddeler bulunmaktadır, bunun yerine sade,
günümüz ihtiyaçlarına cevap verebilecek nitelikte ve yoruma gerek bırakmayacak
netlikte yeniden düzenlenmeli. İmar durumu müktesep hak olarak kalmalı ve bu hak
en az 5 yıl devam etmeli. Ruhsat başvuru evrakları azaltılmalı. Çap, röperli
kroki, imar durumu, istikamet ve kot kesit alımı için ayrı ayrı müracaat yapmak
yerine, tek birimden tek evrak olarak alınması yeterli olmalı. Yapı denetim
hizmet bedeli gelişmişlik düzeyine göre bölgesel katsayı uygulamasıyla
hesaplanmalı. Ruhsat ve iskan harçları çeşitleri azaltılmalı. Ruhsat harç
hesaplarında belediyeler arası ücret dengesizliği giderilmeli ve harçlar merkezi
hükümet tarafından tespit edilmeli. Ruhsat harç hesaplarının sadeleştirilmeli ve
internetten ilan edilmeli. Ruhsat işlemleri tek merkezden koordine edilmeli ve
tek bir birimden tüm işlemler halledilmeli. Belediye müracaatlarında online
takip sistemi ve buna bağlı birim oluşturulmalı.''
''Ruhsat işlemleri özelleştirilsin''
Ruhsat işlemlerinin özelleştirilmesi istenen
bildirgede, eskiden devlet tarafından yapılan araç muayenelerinin artık özel
sektör tarafından yapılmasının, bazı Avrupa ülkelerinin kendi ülkelerine gitmek
için alınacak vize başvuru ve takip işlemlerinin bile özel sektöre devretmiş
olması gibi benzer konulardaki örneklerin bu önerinin gerçekleşmesini mümkün
kılabileceği belirtildi. Bunun hem belediyelerin görevini sadece denetim
otoritesi ve onay makamı görevine dönüştüreceğini ve bütün sorumluluğu özel
sektöre yıkacağı, hem de yatırımların hızlı bir şekilde başlamasının önünü
açacağı ifade edilen bildirgede, ayrıca özelleştirmenin oluşturacağı ilave
istihdamla ülke ekonomisine katkı sağlanacağı kaydedildi.
Bildirgede ayrıca iskan işlemlerinin
basitleştirilmesi önerisine yer verildi. Yerel yönetimlerin ruhsat için müracaat
edenleri belediyelerin tek gelir kapısı olarak görmemeleri gerektiği vurgulanan
bildirgenin sonuç bölümünde, ''İlgili personelin keyfi tutumlarına maruz kalmak,
yüksek bedelden ruhsat harçları ödemek, ayrıca ruhsat temin edilmesi için uzun
ve yorucu bir süreçte yoğun uğraşılar vermek anlaşılır bir durum değildir''
değerlendirmesinde bulunuldu. Dünyada ekonomik
açıdan da yükselen bir değer olan Türkiye'ye yatırım yapacak yabancı sermayenin
önünün bürokratik engellerin ortadan kaldırılarak açabileceği belirtilen
bildirgede, işlem yapılırken yabancı yatırımcının korunduğu kadar yerli
yatırımcının da aynı bürokratik kolaylıklardan faydalanmasının sağlanması
istendi.
|