stanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş'ın teknik danışmanı inşaat mühendisi Naci Özen, kendisinin geliştirdiği ve ''Koca Yusuf'' adını verdiği inşaat yöntemiyle kavşaklar, alt ve üst geçitler ile aç kapa yöntemiyle yapılan inşaatlarda maliyetin yüzde 60 azaltılabileceğini söyledi.
Naci Özen, yaptığı açıklamada, İstanbul'da inşa edilen kavşaklar ile alt ve üst geçitlerin kazıklı sistemle yapılması nedeniyle kaba göründüğünü, maliyetlerinin çok yüksek, inşaat süresinin de çok uzun olduğunu belirtti.
Bu sorunu ortadan kaldırmak için kentte daha estetik görünümlü, daha kısa sürede bitecek ve maliyeti de düşürecek bir sistem üzerinde çalıştığını anlatan Özen, bunun yeni bir buluş değil, yeni bir yöntem olduğunu kaydetti.
Yöntemin avantajları
Özen, bu yöntemin teknik adının ''yapıya özel tam kesitli ön döküm elemanlarla altyapı yapılması'' olduğunu ifade ederek, şunları söyledi:
''Bu yöntem karayolu alt geçitlerinde, aç kapa tünellerde, açık ve kapalı dere ıslahlarında kullanılabilir. Yöntemin üstünlüğü, sahada uygulama müddeti çok kısa. 8 ayda bitecek iş bir ayda bitiyor. O zaman esnaf da, çalışan insan da rahatsız olmuyor. Bu yöntemi ilk kez Alibeyköy Saya Yolu alt geçidinde kullandık. Boyu 265 metre olan geçit 25 günde bitti. Oysa kazıklı yöntemle yapılsaydı 6 ayda bitecekti.''
Yöntem hakkında bilgi veren Özen, bu yönteme göre yapılacak yapıların planı, boyutu, kesitleri ve geometrisinin önceden belirlendiğini anlattı. Özen, daha sonra belirlenen geometriyi meydana getirecek şekilde parçalar hazırlandığını söyledi.
Bu parçaların dışarıda betonarme olarak özel kalıp imalatının yapıldığını kaydeden Özen, önceden hazırlanan yere parçaların numara sırasına göre yerleştirildiğini belirtti. Özen, daha sonra ek yerlerine dolgu yapıldığını, en son olarak da parçanın geometrisine göre zemin dolgularının tamamlandığını söyledi.
Özen, yöntemin depreme karşı da güvenceli olduğunu ve her şiddetteki depremde alt geçidin içindeki insan ve araçların zarar görmeyeceğini söyledi.
"Şehir içinde ideal yöntem"
Özen, yöntemin tek zafiyetinin yapı elemanının elastikiyet modülünün belli açı ve istikametlere göre değişiklik arz etmesi olduğunu, bu nedenle mühendislerin, her elemanın yerleştirilmesinde tedbir alarak ciddiyetle yapılmasını sağlaması gerektiğini söyledi. Özen, aksi takdirde, kaldırma ve yerleştirmeler sırasında yapı elemanlarının zarar görebileceğini kaydetti.
Bu yöntemi Avcılar-Kuruçeşme'de yapılacak geçitte de kullanmak istediklerini anlatan Özen, ancak henüz daha netlik kazanmadığını söyledi.
Özen, 5.4 milyon YTL'ye mal olacak Avcılar Kuruçeşme geçidinin kendi yöntemiyle 2.5 milyon YTL'ye mal olacağını belirtti.
Bu yöntemin özellikle şehir içinde ideal olduğunu ve alt geçitlerin yüzde 80'inde bu yöntemin uygulanabileceğini dile getiren Özen, şöyle devam etti:
''Bu uygulansa, senede 200 milyon YTL belediyenin tasarrufu olur. Türkiye'ye yayabiliriz. Ülkemiz çok kazanır. Büyükşehir Belediyesi'nin bu yönteme sahip çıkmasını istiyorum. Başka yöntemlerle yarıştırsın. Bu yöntemin uygulandığı yerlerde hem zaman kaybını önleyecek, hem tasarruf yapacak, zarafet kazanacak, depreme karşı güvenli yapı kazanacak daha uzun ömürlü olacak.''
Özen, yönteme neden ''Koca Yusuf'' adını verdiğini açıklarken de, belediyede Fransızlar tarafından uygulanan benzer bir yöntemle inşaat işlerinin kısa sürede yapıldığının anlatıldığını, kendisinin de ünlü güreşçilerimizden Koca Yusuf'un geçmişte Fransızların ünlü güreşçisi Paul Pons'u 2 kez yenmesi nedeniyle bu ismi koyduğunu söyledi.
"Patent başvurusu"
Patent almak için de geçen yıl başvuruda bulunduğunu belirten Özen, ''Şu an bana tescilli. Bir başkası aynı yöntemi kullanamaz. Ancak araştırmalar sonucunda patent dairesi bunu faydalı model sınıfına indirebilir. O zaman patentte 25 sene olan korunma müddeti faydalı modelde 8 yıla iner'' dedi.
Özen, bir mühendislik firmasına bu yöntemi devretmek istediğini, tek şartının 3 yıl boyunca güvendiği mühendisler yetişinceye kadar kendi kontrolü altında yürütmek istediğini söyledi.
|