Kadıköy-Kartal Metrosu'nda kullanılacak araçlar için İstanbul
Büyükşehir Belediyesi ile BNP Baribas Fortis ile 138 milyon Euroluk kredi
anlaşması imzalandı.
''Belediyemizin borç batağında olduğunu, iflas ettiğini söyleyenlere
bu anlaşma ithaf olunur'' diyen İBB Başkanı Kadir
Topbaş, Kadıköy-Kartal metro hattına İspanyol firması
Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S.A'dan (CAF) 120
vagon alımı için kredi aldıklarını, kredinin 3 senesi geri ödemesiz, 10 senesi
geri ödemeli olmak üzere toplam 13 yıla uzanan vadeye sahip olduğunu söyledi:
''20 milyon Euroluk kısım ise ticari krediyi oluşturmakta ve yine 6 ay geri
ödemesiz, 7 sene geri ödemeli olmak üzere 7,5 sene vadeli... İhracat kredisi,
Euribor yüzde 0,90 ve ticari kredi ise Euribor yüzde 2,50 gibi piyasada geçerli
olan faiz hadlerine göre oldukça cazip şartlarda temin edildi. Kredinin diğer
bir özelliği ise hazine garantisi olmaksızın alınıyor olmasıdır. Çünkü,
uluslararası kurumlar ve kredi derecelendirme kuruluşları belediyemizin mali
yapısını güvenilir buluyor.
Önemle vurguluyorum ki Türkiye ekonomisinin lokomotifi olan İstanbul'un notu
ülke notu ile aynı seviyededir. Uluslararası finans kuruluşları birbiri ardına
Türkiye ekonomisine güvenoyu veriyor. Tüm dünyada 40'tan fazla ülkenin kredi
notu düşürülürken, ülkemizin kredi notu iki ayda tam 4 ayrı kuruluş tarafından
yükseltildi. Buna göre pozitif ivme yakalayan Türkiye'nin bundan sonra yatırım
yapılabilir seviyeye çıkması için en fazla iki not artırımına ihtiyaç
var.''
İBB'nin notunun, OECD ülkelerinin yer aldığı güvenilirlik sınıflandırmada da
5. sıradan 4. yükseldiğine dikkat çeken Başkan Topbaş, bu güçlü mali yapıdan
dolayı son 6 yılda Dünya Bankası kredisi hariç, Hazine garantisi olmadan
borçlandıklarını dile getirdi.
Topbaş, şöyle devam etti:
''Borçlanmalarımızda ucuz maliyetli ve uzun vadeli krediler kullandık.
İstanbul Büyükşehir Belediyesinin 2006'dan bu yana imzaladığı kredi miktarı 3
milyar 196 milyon dolar. Bu rakamın 1 milyar 300 bini kullanıldı. Kredilerimizin
ağırlıklı bu yıl olmak üzere bu dönem içerisinde tamamını kullanacağız.
Şu anki borcumuz 2,3 milyar dolardır ve 2028
vadelidir. Bu tutarın içinde Taksim, Yenikapı, 4.
Levent, Ayazağa, Üsküdar-Ümraniye ve Kadıköy-Kartal Metro Projeleri, Metro
Araçları, Feribot, Deniz Otobüsü ve İtfaiye Araçları
alımları için temin ettiğimiz krediler
var.'' Sürücüsüz
Vagon
Üsküdar-Ümraniye-Çekmeköy, 4. Levent-Ayazağa-Hacı Osman ve Kadıköy-Kartal
Metro hatlarının yapımı için 1 milyar 571 milyon Euroluk kredi aldıklarını,
anlaşmayla Kadıköy-Kartal Metro hattında çalışacak vagonlar için kaynak temin
ettiklerini anlatan Topbaş, sözlerini şöyle
sürdürdü:
''Kadıköy-Kartal arasını 29 dakikaya indirecek, her gün 1 milyon yolcuyu
taşıyacak metronun kazı çalışmaları yüzde 85 oranında tamamlandı. Toplam
maliyeti 1 milyar 340 milyon dolar olan Kadıköy-Kartal Metrosunun 2011'e
yetiştirilmesi için yerin 35-40 metre altında 24 saat esasıyla hummalı
bir çalışma sürüyor. Her gün 150 metreye varan kazı çalışması yapılarak bir
dünya rekoruna imza atılıyor. 22 kilometrelik bu hattı, Kaynarca;ya kadar 4,5
kilometre daha uzatıyoruz. 3 istasyon daha eklenen proje, Kadıköy-Kaynarca arası
26,5 kilometre oldu. Metronun Sabiha Gökçen Havaalanı'na
uzatılması için proje çalışmaları devam ediyor. Alacağımız 120 vagon en son
teknolojiye sahip olacak. Trenler istendiğinde sürücüsüz de kullanılabilecek.
Tüm vagonlar tam otomatik sürüş sağlayan son sistem bilgisayarlara sahip.
Yolcuların güvenliği için araçların içi ve dışı kapalı devre kamera sistemi ile
izlenecek.
|