ükümet, iktidara geldiğinden bu yana Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları'na (TCDD) yol bakım ve onarımları için aktarması gereken 811 milyon YTL'lik ödeneği aktarmadı. Yıllık ray ihtiyacı 50-60 bin ton olan TCDD, 2002-2006 yıllarının tamamında da sadece 71 bin ton ray alabildi. Başbakanlık Yüksek Denetleme Kurulu (YDK), bu nedenle kurumun "yol yenilenmesi programlarının ancak yüzde 20'sini gerçekleştirebildiğini" belirterek bu durumun "kaza, olay ve tehirlere" neden olduğunu bildirdi.
YDK'nin "TCDD 2006 Yılı Raporu"na göre AKP'nin iktidarda olduğu 2003-2006 yıllarında, 389'u Kütahya'daki son kazada olduğu gibi "deray" türü olmak üzere, toplam 2 bin 88 kaza yaşandı. Bu kazalarda toplam 634 kişi öldü, 1285 kişi ise yaralandı.
Demiryolları eskimiş
YDK raporunda "Uzun yıllardan beri gereği kadar yol yenilenmesi yapılamadığından, zamanında ve yeteri kadar bakım ve onarım yapılamadığından eskimiş demiryolları bakım ve onarım masrafları büyük boyutlara ulaşmakta, TCDD'nin zararları daha da artmaktadır" denildi. YDK raporunda Yüksek Planlama Kurulu'nun 26 Nisan 2001 tarihinde aldığı bir kararla TCDD ana statüsüne "TCDD'nin yol bakım ve onarım masrafları ait olduğu yıl içinde ... o yılın Ulaştırma Bakanlığı bütçesine konacak ödenekten ... TCDD'ye avans olarak ödenir" hükmü getirildiği, buna karşın TCDD'ye 2001 yılından itibaren Ulaştırma Bakanlığı bütçesinden yapılması gereken aktarımların tam olarak yapılmadığı belirtildi. YDK raporunda, "Ulaştırma Bakanlığı'nın yol bakım giderinden borcu toplamı 811 milyon 3 bin 615 YTL" olarak gösterilirken 2007 sonu itibarıyla yol bakım ve giderleri karşılığı alacakların 1.1 milyar YTL'ye ulaşmasının beklendiği kaydedildi.
Sadece 5 bin 905 ray değiştirildi
YDK raporunda 2006 yılında 285 km. yol yenileme çalışmasının programlandığı, ancak yeterli miktarda ray temin edilememesi nedeniyle yüzde 30 oranında daha az çalışma yapıldığı, 20 bin 801 adet ray değiştirilmesi gerekirken de yüzde 28 gerçekleşme ile sadece 5 bin 905 ray değiştirilebildiği ifade edildi.
|