Ulaştırma Bakanlığı Müsteşar yardımcısı Suat
Hayri Aka, Hicaz Demiryolu Projesi için çalışmaların
devam ettiğini belirterek, “Proje tamamlandığında İstanbul’dan yola çıkan bir
tren, 24 saatte Mekke’de olacak” dedi.
Türk Amerikan İşadamları Derneği’nin (TABA/AmCham)
düzenlediği iftar yemeği sonrasında konuşan Suat Hayri Aka, Hicaz Demiryolu
Projesi’ni anlattı. Osmanlı topraklarında gerçekleştirilen ilk demir yolunun,
İngilizler tarafından 1851 yılında yapımı başlatılan ve 1856 yılında işletmeye
açılan İskenderiye-Kahire demir yolu olduğunu hatırlatan Aka, Hicaz
Demiryolu’nun yeniden hayata geçirilmesi için Türkiye, Ürdün ve Suudi
Arabistan’ın, bu hattın yapılmasına müştereken karar vermesi gerektiğini
söyledi.
Arabistan Yarımadası'yla Avrupa arasında köprü olacağız
Suat Hayri Aka, Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları (TCDD) Genel
Müdürlüğü’nün, bu anlamda gerekli girişimleri sürdürdüğünü belirterek,
“Hicaz Demiryolu’nun tekrar canlandırılması için ülkemizde İstanbul-Ankara-Konya
yüksek hızlı demir yolu hattı inşası devam etmekte olup, Konya-Karaman-Adana
sınır rehabilitasyon projesinin yapımına da kısa süre içerisinde başlanacaktır.
Yapılmakta olan Marmaray Projesi’nin yanı sıra programa aldığımız diğer proje
olan İstanbul-Edirne Hızlı Tren Projesi de tamamlandığında Suudi Arabistan
yarımadası ile Avrupa, Türkiye üzerinden modern bir demir yolu ile bağlanmış
olacaktır” dedi.
Projeye, Türkiye olarak hızlı tren istasyonlarıyla başlandığını söyleyen Aka,
diğer ülkelerin projede ne aşamada olduğuna ilişkin olarak şu bilgileri verdi: “
Suriye ve Ürdün, çalışmalarına 2010 yılında başlayacaklar. Suudi Arabistan’da
ise çalışmalar 2012 yılında tamamlanmış olacak. Hicaz Demiryolu Projesi için
çalışmalar devam ediyor. Proje tamamlandığında İstanbul’dan yola çıkan bir tren,
24 saatte Mekke’de olacak.”
Yapımına Sultan 2. Abdülhamit döneminde başlandı
Suat Hayri Aka Hicaz Demiryolu’nun tarihçesiyle ilgili olarak da özetle şu
bilgileri verdi:
“Hicaz Demiryolu’nun yapımına, Sultan 2. Abdülhamit zamanında başlandı. O
zamanki projenin yaklaşık maliyeti 4 milyon lira olarak hesaplandı. Bu tutar
1901 yılı devlet bütçesinin yaklaşık yüzde 18’i kadardı. Hazine’den bu maliyetin
karşılanması zor olduğu için bağış toplanması ve Ziraat Bankası’ndan kredi
alınması kararlaştırıldı. 1908 yılına kadar 1 milyon 127 bin 893 lira bağış
toplandı. Suriye’nin Başkenti Şam’dan başlayıp Medine’ye kadar uzanan Hicaz
Demiryolu’nun, o günkü toplam uzunluğu 1766 kilometre olarak planlandı. Yapımına
ise 1 Eylül 1900 yılında başlandı. Teknik Sorumluluğu Meissner isimli bir
mühendise verilen projede 17’si Türk olmak üzere toplam 43 mühendis çalıştı.
İnşaatın ilerlemesiyle çalışmalar, tamamen Türk mühendisler tarafından
yürütüldü. Projenin tamamlanmasıyla 1.464 kilometre olan Hicaz Demiryolu, 1
Eylül 1908 yılında hizmete açıldı. Şam’dan başlayıp Medine’de noktalanan Hicaz
Demiryolu’nun maliyeti 3 milyon 357 bin 819 lirayı buldu. Yapılan ilave hatlar
ve yan bağlantılar ile 1916’da 1. 766 Km’yi bulan demiryolunu toplam maliyeti 4
milyon 558 bin lira olmuştur. Bu hat üzerinde 1910 yılında 198 bin 448
yolcu ve 66 bin ton yük, 1913 yılında ise 232 bin 563 yolcu ve 112 bin ton
ticari eşya taşındı. Hicaz Demiryolu, 1. Dünya Savaşında ve sonrasında tahrip
edildi, 1918 yılında ise Medine bağlantısı tamamen kesildi.”
Osmanlıdaki ilk demiryolunu İngilizler yaptı
• Osmanlı Topraklarında gerçekleştirilen ilk demiryolu, İngilizler
tarafından 1851’de inşasına başlanan ve 1856’da açılan İskenderiye-Kahire
demiryoludur. • 1870’de başlanan ve 1888’de tamamlanan 1279 m
uzunluğundaki Rumeli Demiryolları projesiyle Paris, Viyana ve Berlin gibi
başkentler İstanbul’a bağlandı. Bu proje, kutsal topraklara da demiryolu ile
bağlanma fikrini doğdu. Bu dönemde Osmanlı Demiryolları Avrupa devletlerini
birbiriyle rekabet ettiği yatırılar haline geldi. Ve 1898’de “Bağdat
Demiryollarının” imtiyaz hakhı Almanlara verildi. Almanya’yı İstanbul üzeriden
Basra Körfezi’ne başlayacak olan projeye 1903’de başlandı.
|