KEA Genel Müdürü Bartroff, kriz ve dalgalanma dönemlerinde, tüketici 'en uygun ürünü en ucuz fiyata' almaya odaklandığını belirterek 'Bu nedenle krizde satışlarımız artar' dedi.
Mobilya ithalatına yönelik kısıtlama haberleri ve yükselen kurlar nedeniyle olumsuz etkilenmesi beklenen IKEA'nın piyasadaki dalgalanmayı iyi tarafından gördüğü ortaya çıktı. "Türkiye'ye inanıyoruz" diyen İKEA Türkiye Genel Müdürü Mikhael Bartroff kriz ortamları sonrasında insanların maliyete odaklandıklarını belirtti ve ekledi: "Krizler bize yaradı. Büyüyerek çıktık." Uzun süre ne zaman mağaza açacağı konuşulan dünyanın en büyük mobilya üreticisi IKEA artık Türkiye'de bir buçuk yıla yakın bire süreyi tamamlamış durumda. Bugün İstanbul'un yanı sıra İzmir'de de bir mağazaya sahip olan dev şirket bu sayıyı dörde çıkarmanın planlarını yapıyor. Mikhael Bartroff Türkiye'de bugünlerini ve yarınlarını, sektör hakkındaki yorumlarını şöyle anlatıyor:
Üretimden önce fiyat
- IKEA konsepti üç ana temele dayanıyor. Tasarım, kalite ve en uygun fiyat. Bir ürünlerin fiyat belirlenmesi süreci ters bir şekilde işliyor. "IKEA'da öncelikle üretmeyi düşündüğümüz örneğin bir masanın önce fiyatını belirliyoruz. Yani daha üretmeden kaça satacağımızı tespit ediyoruz. Daha sonra da istediğimiz fiyata satabilmek için en uygun kalite ve fiyatta hammadde temin ediyoruz."
En iyi yatırım krizde
- Türkiye de çok yakından takip ettiğimiz bir ülkeydi. 2000'de yatırım kararını düşünmeye başladık. Arkadan 2001 krizi gelince yatırım kararını kesinleştirdik. Biz diğer yabancı yatırımcılara benzemiyoruz. Herkes para koymaya çekinirken biz tam da o zaman yatırıma başlıyoruz. Kriz süreci bir ülkede malların fiyatını düşürür. Uzun vadeli bir yatırım için en uygun an bu süreçtir. Herkes kaçarken biz yatırım yaparız.
- IKEA olarak da kriz sonralarında satışlarımız hep olumlu etkilenir. Çünkü ekonomide sıkıntı yaşandığı dönemlerde insanlar alışverişlerinde daha çok maliyete odaklanmaya başlar. En uygun ürünü en ucuz fiyata almak tek hedef olur. Bu hedef tam da bizim konseptimiz ile uyuşuyor. Bu yüzden kriz yaşandığında IKEA'da satışlarımız artıyor. Kriz sonraları daha da büyüyoruz.
- Türkiye'de de Maya Grubu ile franchise anlaşması yaptık. Ben IKEA Türkiye Genel Müdür olarak Maya Grubu çalışanıyım. Franchise anlaşması tüm ülkelerde aynı. Cironun yüzde 3'lük kısmı isim hakkı olarak IKEA'ya ödeniyor.
Dalgayı tahmin ettik, YTL yüzde 15 değerliydi
- Son haftalarda piyasalarda bir dalgalanma yaşandı. Döviz ve faizde yukarı doğru hareketlenme oldu. Aslında IKEA olarak uzun süredir YTL'nin yüzde 15 civarında aşırı değerli olduğunu söylüyorduk. Dolayısıyla döviz kurlarındaki yüzde 25'i bulan yükselişi bir anlamda bekliyorduk. Şimdiki beklentimiz ise kurların bir miktar gerileyeceği ve daha stabil bir seviyede devam edeceği. Bu dalgalanmanın bizim satışlarımıza etkisini hissetmedik. Otomobilden cep telefonuna kadar insanlar kendine bir sürü şey aldı. Şimdi sırada mobilya var. İnsanlar evlerine
de bir şeyler almak isteyecektir.
- Türkiye'den toplam alımlarımızın yüzde 5-6 civarında bir oranını sağlıyoruz. Hedefimiz bu oranı iki katına kadar çıkarmak. Bu da alımların yüzde 10'luk bir kısmı demek. Mobilya sektörü çok kaliteli üretim yapıyor. Maliyetlerde de bir sorun yok. Yüzde 10'luk alıma ulaşmakta bir sıkıntı yaşanmaz.
İthalatı kısma yerine ihracatı artırın
"Cari açığı çözmenin yolu ithalatı kısmak değil ihracatı artırmak".
- Türkiye ekonomisinde sürekli tartışılan konulardan birisi de cari açık. Açığı frenlemek için ithalatın kısılması gündeme geliyor. Bana göre açık sadece ithalat kısılarak değil ihracat artırılarak da kısılabilir. Neden ilk önce ithalat sınırlanıyor anlamıyorum. Çünkü siz Türkiye'ye mal satışını zorlaştırırsanız bu ihracatı da kötü etkileyebilir. Size mal satmaya çalışan ülkeler sizin aynı zamanda ihracat yaptığınız müşterilerin olduğu ülkeler.
- Türkiye de henüz mağaza açmadan önce keşfettiğimiz ve alım yaptığımız bir ülke. IKEA'nın Türkiye'den
yaptığı alım tutarı şu anda 300 milyon dolar civarında. Bu rakama IKEA Türkiye'nin alımları dahil değil.
Pastayı büyüttük sektör bizi seviyor
- IKEA, Türkiye'de mağaza açmadan önce mobilya sektöründe birçok spekülasyon yapıldığını biliyorum. IKEA'nın sektörü olumsuz etkileyeceği ve birçok firmanın kapanacağı yönünde konuşmalar yapılıyordu. Bu beklentilerin yanlış çıktığını söyleyebilirim. Sektördeki oyuncular bizim pastayı büyüttüğümüzü gördü. Böylece herkes kazandı. Daha önce büyük ev dekorasyon ve mobilya satan marketler yoktu. Şimdi birçok yerde açıldı. Bence mobilyacılar şimdi IKEA'yı daha çok seviyor.
- Tüm dünyada başarılı olan IKEA konseptinin Türkiye'de de sevileceğinden
bir endişemiz yoktu. Gerçekten de öyle oldu. Zaman geçtikçe müşterilerimiz bizim çalışma şeklimize alışıyor. Sattığımız ürünlerin yüzde 80'i müşterinin başkasına ihtiyaç duymadan taşıyabileceği nitelikte. Biz daha çok orta gelir seviyesine hitap eden ne ucuz ne pahalı ürünlerin ilgi göreceğini bekliyorduk. Talep uçlarda kutuplaşmış durumda. En ucuz ürünler ile en pahalı ürünlere daha çok talep geliyor.
- Biliyorsunuz IKEA'nın mağazası açılmadan katalogları dağıtılmaya başlandı Türkiye'de. Kataloglarımızda ürünler ve fiyatları bulunuyor. Bu fiyatlar 6 ay boyunca sabit tutuluyor. Ancak katalogdaki fiyat tavan fiyatımız. Eğer mağazaya gelinirse bu fiyattan daha düşüğünü de bulmak mümkün. Fiyatları sabit tutmamızın açıklaması ise basit bankacılık operasyonu. Bankalarla yaptığımız vadeli döviz alım sözleşmeleri ile kur riskinden kurtuluyoruz. Bu döviz kurunun yüzde 25 arttığı bir ortamda bile bize fiyatları sabit tutma imkanı veriyor.
|