İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) tarafından onaylanarak
koruma kuruluna gönderilen Haydarpaşa Garı ile ilgili imar
planında tarihi bina “gar, kültürel tesis, turizm ve konaklama”
alanı olarak belirlendi. Planda Haydarpaşa Limanı’nın gerisindeki bölgeye yüzde
60 oranında yapılaşma getiriliyor. Plan ile Moda’dan başlayarak
Salacak’tan Üsküdar’a kadar uzanan sahil şeridi ticari yapılaşmaya
açılıyor. Bu imar planı hayata geçerse Haydarpaşa ve çevresi kamunun kullanımına
kapatılacak. Koruma kurulu daha önce Haydarpaşa Gar ve liman bölgesini
SİT alanı ilan ederek gönderilen planları reddetmişti.
İBB Meclisi tarafından 18.12.2009 tarihinde oyçokluğuyla
kabul edilen imar planı ocak ayında 5 No’lu Kültür ve Tabiat
Varlıklarını Koruma Kurulu’na gönderildi. Birleşik Taşımacılık
Sendikası (BTS) 1 No’lu Şube de 19 Şubat 2010’da koruma kuruluna bir
dilekçe vererek birçok sakınca içeren planının onaylanmamasını istedi.
Kamuoyundan sır gibi saklanan planın en önemli kısmı olan “TCDD Gar,
Çevresi ve Geri Sahası Bölgesi” ana başlığının altındaki 5.
madde de “Haydarpaşa gar binasının zemin katı TCDD işletmesinin
ihtiyacı ölçüsünde gar hizmetleri için kullanılacaktır. Geri kalan kısımsa
kültür merkezi, (kongre, konser, sergi gibi) sosyal tesis ve konaklama tesisi
olarak kullanılabilir” deniliyor. BTS, bu madde ile Haydarpaşa Garı’nın
demiryolu işlevinin sonlandırıldığını ve tarihi yapıya “otel” işlevinin
yüklendiğini vurguladı.
Planda yer alan “Alanın içeriği liman geri sahası olarak tanımlanan bölge,
turizm bölgesi ve karma kullanıma konu olacaktır. Bölgede yer alacak konaklama
tesisleri alanın yüzde 60’ını teşkil edecektir” maddesi de dikkat çekti. Sendika
bu maddeyi “Alanın tamamının yüzde 60’nın konaklamaya ayrılması bu alanı oteller
bölgesine çevirmektedir” diyerek eleştirdi. Sendika, alana yeni bir gar binası
yapılmak istendiğini vurguladı.
Bölgede yer alan “Ticaret alanları”nın hizmet sektörüne de hitap edeceği,
prestijli konut ve günübirlik turizm tesisleri olarak düzenlenebileceği
belirtilerek emsal 2.07 verildi. Bu madde ile Rıhtım Caddesi’nin İbrahimağa
Köprüsü’ne uzanan bölümünde yapılacak ticaret alanlarına en yüksek yapılaşma
emsalinin verilmesi eleştirilerek “132 bin 690 metkeralik alanda 274 bin 970
metrekare gibi toplam inşaat alanı olacaktır. ‘Alan kamusal kullanıma açılacak’
ilkesi burada tümden terk edilerek parası olana kamu arazisi üzerinde prestijli
konut edinme imkânı sunulmaktadır” denildi.
Kruvaziyer limanı
“Liman alanı ulusal ve uluslararası yolcu taşımacılığına hizmet verecek
şekilde düzenlenecektir” maddesi ve helikopter pisti yapma projesi ile adı
konulmasa da Haydarpaşa’nın kruvaziyer limanına çevrileceği belirtildi. Planda
“TCDD Sosyal Tesisi” ve “Belediye Hizmet Alanları”nda yapılaşmaya kat
sınırlaması da getirilmedi.
|