Aliağa'daki ağır sanayi kuruluşlarının
yol açtığı kirlilikle ilgili tartışmalar yıllardır sürerken, son olarak
İzmir Valiliği, hava kirliliğinin kaynağının demir çelik
fabrikalarının bulunduğu yol olduğuna işaret etti. İzmir Valiliği, Dokuz
Eylül Üniversitesi ve İzmir Yüksek Teknoloji
Enstitüsü'nün hazırladığı, "Aliağa Bölgesi Durum Tespiti ve
Taşıma Kapasitesi Projesi"ne göre Aliağa Belediyesi'nin ilçedeki ve
İzmir'deki hava kirliliği konusunda gerekli önlemleri alması için yazı
gönderdi.
Yazıda hurda kamyonlarının kullandığı Yeni Foça yolunun yeniden yapılması
talebi dile getirildi. Aliağa Belediye Başkanı Turgut Oğuz,
"Biz yolu tamamlamak için yoğun bir çalışma içindeyiz. Ancak, bu yeterli değil,
çünkü ilgili kurumların sürekli denetim yapması gerekir" dedi.
İzmir Vali Yardımcısı Mustafa Aydın imzasıyla Aliağa
Belediyesi'ne gönderilen yazıda, Yeni Foça yolunun kenarında çoğunluğu demir
çelik fabrikaları olmak üzere sanayi kuruluşlarının sıralandığı vurgulandı.
Aydın'ın yazısında yolun sorumluluğunun Aliağa Belediyesi'nde bulunduğu
belirtildi ve Çevre ve Orman Bakanlığı'nın hazırlattığı rapor hatırlatıldı.
Yazıda, "Toz emisyonlarının kontrolü açısından bölgeden geçen yolların ve
altyapının da iyileştirilmesi gerekir. Ulaşım yollarının iyileştirilmesine
yönelik yapılacak işlerin belediyenin yatırım programına alınması, bu konuda
yürütülecek faaliyetlerin bir takvime bağlanması ve valiliğimize ivedilikle
bilgi verilmesi gerekir" denildi.
Yatırım programı
DEÜ ve İYTE'nin ara raporu, 2 Temmuz 2009'da açıklanmıştı. DEÜ Mühendislik
Fakültesi Dekan Yardımcısı Prof. Dr. Abdurrahman Bayram,
bölgedeki durumu şöyle özetledi:
"Ağır sanayi tesislerinin bacalarından çıkan gazların ortamda başka
kirleticilerin bulunmaması ve baca filtrelerinin sürekli çalıştırılması halinde
kirlilik sınır değerlerinin altında kalacaktır. Bunlar devre dışı bırakılınca
kirlilik artıyor. Problem bu bacaların dışındaki kirletici kaynaklarda. Burada
öncelikle yolların kalitesinin artırılması gerekiyor. Yolların kalitesinin düşük
olması nedeniyle yan yana iki kamyonun geçmesi halinde yol kenarlarında biriken
tozlar bir baca gibi kirlilik yaratıyor. Aliağa'yı yollar kirletiyor. Yolların
sürekli olarak temizlenmesi gerekiyor. Oldukça yüksek seviyedeki değerler
buradan kaynaklanıyor."
Tepkiler geldi
Çevre ve Orman Bakanlığı'nın raporun hazırlanması için gerekli maddi kaynağı
bölgedeki ağır sanayi tesislerinden karşıladığını iddia eden CHP'li İl Genel
Meclisi Üyesi Tarık Uslu, "Sanayicilerden 500-900 bin lira para
alındığı söyleniyor. Sanayicilerden alınan parayla yapılan bir rapor ne kadar
objektif olur?" diye sordu. Raporun Temmuz'da yayınlandığını ama Valilik
yazısının Eylül'de geldiğine dikkat çeken Uslu, "Yollarınızı yapın, tozları
kontrol altına alın diye yazı geliyor. Narlıdere'den Aliağa'ya, hatta
Karaburun'a kadar buradan kirlilik yayıldığı iddia ediliyor. Rapora göre bizim
yollarımızda biriken tozlar yüzünden onların başına siyah yağmurlar yağıyormuş.
Onların havasını bizim yollarımız kirletiyormuş. Buna inanmak zor" dedi
Başkan Oğuz: Yolumuzu yapıyoruz
Aliağa Belediye Başkanı Turgut Oğuz, göreve geldikten sonra
Petkim'den başlayarak sanayi yolunu asfaltlama çalışmalarını başlattıklarını
söyledi. Nemrut limanlarına kadar olan bölümle Yeni Foça'daki fabrikalara kadar
bölümlerin asfaltlamasını bitirdiklerini kaydeden Oğuz, şöyle devam etti:
"Kömürcülere doğru giden bin 100 metrelik bir yol kaldı. Onu da yapacağız.
Toplam 8 kilometrelik bir asfalt yolu yaptık. Yolların kirliliğe etkisi var ama
hava kirliliğinin tamamen yoldan kaynaklandığı doğru olamaz. Biz bu yolları
iyileştirdiğimiz zaman yine o tozlar kalkacak. Kirliliğin asıl kaynağı demir
tozları. Öncelikle o hurda taşıyan kamyonlara bir standart getirilmeli. Hurda
kamyonların üzerleri brandalarla kapatılmalı. İzmir Çevre ve Orman Müdürlüğü
ekiplerinin sanayi tesislerinin baca filtrelerini 24 saat kontrol altında
tutması gerekir. Toz emisyonları kontrolleri ve ölçümleri yapılmadan kirlilik
önlenemez."
|