Hasankeyf Kurtuluyor mu?
Avusturya'dan sonra en son Almanya da Ilısu Barajı'na kredi vermekten vazgeçtiğini açıkladı. Buna rağmen, 18 Aralık'ta alelacele 'kamulaştırma' kararı alınarak Resmi Gazete'de yayımlandı. 400 kilometrelik Dicle nehir yatağını ve Dicle'ye akan yan kolları etkileyecek olan Ilısu Barajı ihalesinin sahibi Devlet Su İşleri. 312 kilometre karelik baraj
/P> Prof. Dr. Zeynep Ahunbay: Hasankeyf taşınamaz "Ilısu Barajı'nın projesi Hasankeyf'in varlığını düşünmeden şekillenmiş. Taşınması önerilen anıtların topografyaya nasıl yerleştirilecekleri meçhul. Mobilya yerleştirir gibi alınıp yeni bir yere götürülüyorlar. İş işten geçtikten sonra herkes durumu anlayacak, fakat ortada kurtarılacak bir şey kalmayacak. Hasankeyf'teki önemli anıtların bazı kısımları, örneğin camilerin minareleri, taç kapıları kesme taştan yapılmış ve bu kısımları özenle sökerek başka bir yere taşımak düşünülebilir. Ancak eserler söküldüğünde, kaba yönü ve moloz taş örgüsüne sahip kısımlar tamamen dağılacaktır. Yani bu eserler bütün olarak taşınmadığı takdirde, yıkılacaklar ve bir kere dağıldıklarında onların yeniden birleştirilmeleri olasılığı yok. Arkeolojik Park içinde yer alacak anıtlar, asıllarının birer kopyasından öteye gidemeyen yeniden yapımlar olacaktır." |
-
Kurtuluyor mu, yoksa bölge kendi haline mi terkediliyor? Eğer istenseydi 1960'larda Mısır'daki Asvan Barajı için yapılmış olan UNESCO girişimi gündeme getirilebilirdi. "Orda bir yer var uzakta... gitmesek de görmesek de orası benimdir.." teraneleri sadece kulağa hoş geliyor; ama, bu gerçekci değil..... YANITLA