Sürdürülebilir büyüme ve 2023 yılı hedefl erine ulaşabilmek için ihracatta yeni pazarlara yönelimin şart olduğunu belirten Türkiye Genç İşadamları Derneği (TÜGİAD) Başkanı Rahmi Çuhacı, bu kapsamda dünyanın yeni gözdesi olan Afrika’nın değerlendirilmesi gerektiğini söyledi. Dünya'dan Seren Gökçe'nin haberine göre, ihracatın son 12 aylık dönemde yüzde 9.6, nisan ayında ise yüzde 2.8 azaldığına dikkat çeken Rahmi Çuhacı, Rusya gerginliği ve komşu ülkelerdeki istikrarsızlıkların düşen ihracat oranlarını telafi etmek için pazar çeşitlendirilmesini zorunlu hale getirdiğini kaydetti.
TÜGİAD tarafından düzenlenen, “Afrika’daki Türk Firmalarının Başarı Sırrı” başlıklı panelde konuşan Çuhacı, küresel ve bölgesel şartlara rağmen Türkiye ekonomisinin iyi bir performans sergilediği, yeni pazarların bu etkilerin derinleşmemesi açısından da önemli olduğunu dile getirdi.
İhracatta belirli ürünler ve pazarlar üzerinde yoğunlaşılmasının bağımlılık riski ortaya çıkardığını vurgulayan Rahmi Çuhacı, “Küresel ve bölgesel ekonomik durgunluk, bizi yeni pazarlar keşfetmeye yönlendiriyor. Güç dengelerinin değiştiği şu günlerde, ekonomimizin büyüyebilmesi için her zamankinden daha fazla ihracata ihtiyaç var. Türk işadamları olarak ihracat yelpazemizi her anlamda genişletmeliyiz ve ihracatta bağımlılıktan kurtulmalıyız” dedi.
STK’lara da iş düşüyor
İhracatın bağımlılıktan kurtulması için sivil toplum kuruluşlarına da görev düştüğünü anlatan Çuhacı, her şeyi hükümetten beklemenin doğru olmayacağını, bu konuda insiyatif alınması gerektiğini aktardı. TÜGİAD’ın da yeni pazarlar üzerine çalışma yapacağını söyleyen Rahmi Çuhacı, “Yeni pazarlar bularak yeni işbirliklerinin kurulması adına yurtdışı heyet gezileri ve B2B görüşmeleri organize edeceğiz” şeklinde konuştu.
54 ülke 3 trilyon dolarlık pazar
Afrika Kıtası’nda yer alan 54 ülkede inşaat demirinden mobilyaya, gıdadan tekstile kadar her tür ürün satılabileceğini ifade eden Çuhacı, “İhracat fırsatlarını Batı yerine gelişmekte olan ülkelere yönlendirmek istiyoruz. Afrika, gerek yatırımcının gerekse de ihracatçının listesinde giderek daha üst basamaklara çıkıyor” ifadelerini kullandı.
Afrika’da nüfusun 2050 yılına kadar ikiye katlanmasının beklendiğini vurgulayan Rahmi Çuhacı, bu yönüyle kıtanın ekonomik faaliyetler ve ticari anlamda önemli fırsatlar sunduğunu, 1 milyar 150 milyon nüfus ve 3 trilyon dolarlık ekonomik büyüklüğü ile büyük bir potansiyeli barındırdığını söyledi.
Türkiye ile Afrika arasındaki ticaret hacminin 2020 yılına kadar 50 milyar dolara çıkmasının hedefl endiğini belirten TÜGİAD Başkanı Rahmi Çuhacı şu önerilerde bulundu: “Her ülke için geçerli olan şeyler Afrika için daha fazla geçerli. Hangi ülkeyle iş yapmak istiyorsanız kabile kültürünü bilmeniz gerekir. Hiç tahmin bile edemeyeceğiniz, burada ihtiyaç olarak görülmeyen, kullanımı artık kalkmış olan mallara orada ihtiyaç duyulabilir. Mesela artık bizim için kullanımı gerilerde kalmış olan bir inşaat yapı malzemesi olan briket Afrika’da müthiş potansiyele sahiptir” şeklinde konuştu. Çuhacı, Afrika’da Türk firmaları için, elektronik, dayanıklı tüketim malları, bankacılık, eczacılık, mobilya, beyaz eşya, jeneratör, yedek parça, çelik halat, kablo sektörlerinde iş olanaklarının bulunduğunu anlattı.
|