arihi mekánların, binaların aydınlatılması mutlaka gerekir. Gece şehrin güzelliğini sağlayan ışıklandırmadır. Hiç kuşkusuz bu işler için de sponsorlara ihtiyaç vardır.
İşte ETİ grubu, Rumelihisarı’nın aydınlatmasını üstlendi, hatta bunu bir tekne gezisi ile de tanıttı.
ETİ sanata yatırım yapıyor, İstanbul Modern’deki Fikret Muallá Retrospektif sergisinin de sponsoru odur.
Caddeden geçerken, ışıkların önce Eti afişini aydınlattığını görüyorsunuz, dikkatiniz reklama takılıyor. Yalnız caddeden değil, denizden, köprüden geçerken de hatta Anadolu yakasından bile çiğ sarı Eti afişleri gözünüzü alıyor.
Üstelik kuleler üzerine asılmış bez panolar, çirkin bir görüntü veriyor.
Rumelihisarı’nın kulelerinin ihtişamı örtülüyor, zedeleniyor. Gözle bütünlüğünü algılamak imkánsızlaşıyor. Bez panolar bana, bir korsan miting afişini anımsattı.
Sponsorların kendilerini göstermelerine, yaptıkları işin altına imzalarını atmalarına bir itirazım yok. Yaptıklarını firmaları adına bir reklam aracı olarak da kullanabilirler.
Ama bu sponsorluk sonrası yapılan reklam, asılan ilan, insanı, seyredeni rahatsız ediyor.
Çünkü insan, bu aydınlatmanın Rumelihisarı için değil de, Eti için yapıldığı kanısına varıyor.
Bir an önce o afişlerin oradan indirilmesi gerekiyor.
İslam sanatı için Louvre'a 20 milyon dolar bağış
Suudi Prens Walid bin Talal, Louvre Müzesi’nde New Islamic Wing (mimar dostlarım bunu bir bölümde, yeni bir hat açmak olarak yorumladılar) yapılması için 20 milyon dolar bağışta bulunmuş, anlaşma da imzalanmış. (John Tagliaube, The New York Times, Thursday, July, 28, 2005)
Bu bağışın ardındaki amacı Prens şöyle özetliyor:
‘Yeni kanat, İslam’ın gerçek anlamının anlaşılmasına yardımcı olacaktır. Çünkü İslam dini, insancıl, bağışlayıcı ve başka kültürleri kabul eden bir dindir.’
Fransız Kültür Bakanı Donnedieu de Vabres da, bu yeni bölüm; ‘Kültürler arasındaki diyaloğu ve onların farklılığını korumayı gösterecektir,’ demiş.
İslam sanatının sergilenmesi için zengin Müslüman işadamları epey bağış yapıyorlar.
Geçen yıl da Londra’daki Victoria ve Albert Museum’a Suudi sanayici Muhammed Cemal tarafından 9.7 milyon dolar bağışlanmış.
Sponsorluk; sanatın yaygınlaşması, gelişmesi için en büyük katkıyı gerçekleştiren kurum. Ama bunun da kuralları var. Sponsorun adı, katkıda bulunduğu işin önüne geçmemeli.
|