elişen teknolojinin en son uygulamalarının yer alacağı, Ankara Esenboğa İç-Dış Hatlar Terminali ve Katlı Otopark İnşaatı'nın çalışmaları hızla ilerliyor. Tepe-Akfen-Venture (TAV) tarafından yapımına 9 ay önce başlanan çalışmalarda "kaba inşaat" bölümü tamamlandı. Anel Grubu, işletim süresi olan 15,5 yıl boyunca terminali enerjisiz bırakmayacak şekilde işletecek. Terminalin 29 Ekim 2006 yılında hizmete girmesi bekleniyor.
Esenboğa, hizmete alındığında Avrupa'nın en modern terminali olacak. Elektrik-elektronik sistemleri Anel Elektrik Taahhüt AŞ tarafından gerçekleştirilen Esenboğa Havalimanı Terminaller ve Katlı Otopark İnşaatı'nda uygulanacak yeni sistemler konusunda bilgi veren Anel Elektrik Taahhüt AŞ sorumlusu Mustafa Yazlıkiçi, Esenboğa Havalimanı İç-Dış Hatlar ve Katlı Otopark İnşaatı'nda, çağın en yüksek teknolojik yeniliklerinin uygulamaya alındığını söyledi. Terminalin, yaklaşık 3 bin konuta yetecek kadar elektrik gücü kapasitesine sahip olduğunu belirten Yazlıkiçi, terminal binasında, yangın algılama ve ihbar, dijital anons, kapalı devre televizyon, güvenlik ekipmanları gibi sistemlerin birbiriyle haberleşerek çalışacağını ve merkezi olaraka kontrol edileceğini anlattı. Terminalde yer alacak bazı teknolojik yenilikler özetle şöyle:
Güvenlik ve kapalı devre sistem: Havaalanlarında güvenliğin en önemli unsur olması nedeniyle araçların terminale yaklaşması sürecinden kişi ve araçların havaalanlarından ayrılmasına kadar geçen zaman aralıkları için ayrı ayrı güvenlik sistemleri oluşturulacak. Terminal, terminal içi ve dışı olmak üzere yaklaşık 600 renkli kamerayla izlenecek ve dijital ortamda kayıt altına alınacak. Sistem hızlı-akıllı ve insan faktörünü en aza indirecek şekilde tesis edilecek. Aynı zamanda dünya saatlerini gösteren bir saat merkezi oluşturulacak.
Yangın algılama sistemi: Tüm havalanı, en son teknoloji ürünü olan yangın algılama sistemiyle kontrol edilecek. Bu amaçla yaklaşık 600 adet yangın algılama dedektörü kullanılacak. Seslendirme ve akustik sistemi şu anda dünyada kullanılan en son dijital teknolojiyle çözülecek. Terminalde yaklaşık 3 bin 500 noktadan anons yapılacak. Kullanılacak sistem şu an Avrupa'da kullanılan sistemlerden fonksiyonel olacak.
Tormografik x-ray: Yolcuların giriş yaptığı kapılardan başlamak üzere son teknoloji ürünü cihazlarla onlarca ayrı noktada, x-ray ile bagaj kontrolü, metal arama dedektörü ve narkotik/bomba koklama dedektörü tesis edilecek. Bagajların teslim edilmesinden sonra da güvenlik kontrolleri devam edecek, uçağa gitmeden tüm bagajlar 7 ayrı noktada farklı güvenlik taramasından geçirilecek. Bu amaçla dünyada sayılı limanda kurulan akıllı x-ray cihazları ve tomografi cihazları olacak.
Otopark sistemi: Sistem kasaya uğramadan da ödeme yapmaya olanak sağlayacak. Marketlerdeki post makinelerinden ödeme yapar gibi, otomatik ödeme makinelerinden online kredi kartıyla ödeme yapılabilecek, karşılığında fiş alınabilecek ve ödeme kasasına uğramadan otomatik çıkış yerlerinden çıkış yapılacağından ödeme kasasında zaman kaybı yaşanmayacak.
|