Maliye Bakanlığı'nın Vergi Usul Kanunu Genel
Tebliği Resmi Gazete'de yayınlandı. Vergi Usul Kanunu'nun verdiği
yetkiye dayanarak Maliye Bakanlığı, yaygın olarak kullanılan belgelerden biri
olan faturanın elektronik belge olarak düzenlenmesi, elektronik ortamda
iletilmesi, muhafaza ve ibraz edilmesine ilişkin usul ve esasları belirledi.
E-fatura ile maliyetlerin düşürülmesi ve verimliliğin
artırılmasını hedefleyen Maliye Bakanlığı'nın Tebliği'ne göre mal veya hizmet
satışı dolayısıyla fatura düzenlemek zorunda olan mükellefler, genel hükümler
çerçevesinde kağıt fatura düzenleyebilecekleri gibi bu Tebliğde yer alan şartlar
çerçevesinde e-Fatura da düzenleyebilecekler. Aynı mal veya hizmet satışı
işleminde hem kağıt faturanın hem de elektronik faturanın bir arada düzenlenmesi
mümkün olmayacak. Müşterinin talep etmesi durumunda ise genel hükümler
çerçevesinde sadece kağıt fatura verilmesi zorunlu olacak. e-Fatura
Uygulamasının sağlıklı bir biçimde gelişimini sağlamak amacıyla, uygulama
kademeli bir biçimde yaygınlaştırılacak. Başlangıç olarak, anonim ve limited
şirket statüsünü haiz mükelleflerin uygulama kapsamında e-Fatura gönderme veya
almasına izin verilecek.
Gerçek kişilerin ise e-Fatura Uygulaması bünyesinde e-Fatura göndermeleri ve
almaları mümkün olmayacak. Fakat, Gelir İdaresi Başkanlığı'nca Elektronik Fatura
Kayıt Sistemi (EFKS) adı altında bir başlangıç adımı tasarlanan ve sınırlı
sayıda mükellef ile protokol imzalanarak uygulamaya konulan sistem çerçevesinde
sınırlı sayıda mükellefle protokol imzalanıp yürürlüğe konulacak. Bahsedilen
mükelleflerin elektronik belge olarak fatura düzenleme ve göndermeye ilişkin
almış olduğu EFKS izinleri, Başkanlık tarafından aksi duyuruluncaya kadar
geçerli olduğundan, bu mükelleflerin EFKS kapsamında elektronik belge olarak
düzenleyip, müşterilerine elektronik ortamda ilettikleri faturalar da Vergi Usul
Kanunu kapsamında geçerli fatura hükmünde olacak.
Ancak EFKS uygulamasından yararlanmak için Başkanlık ile protokol imzalayan
mükelleflerin entegrasyonu, Tebliğ'in yayım tarihinden itibaren bir yıl
içerisinde oluşturulacak. Bu süre içerisinde söz konusu entegrasyonu
tamamlamayan mükelleflerin EFKS protokolleri, herhangi bir uyarıya gerek
kalmaksızın iptal edilmiş sayılacak. Gerçek kişi olmayanlar ile anonim ve
limited şirket statüsünde bulunmayanlardan e-Fatura göndermek veya almak isteyen
kurum, kuruluş ve işletmelerin uygulama karşısındaki durumu ve uygulamadan
yararlanma prosedürleri, yapacakları yazılı başvuru üzerine Başkanlık tarafından
belirlenecek.
Başlangıç aşamasında iki yöntem kullanılacak
e-Fatura Uygulaması, bünyesinde e-Fatura gönderme veya alma işlemlerini
yapmak üzere her bir kullanıcıya ait kullanıcı hesabı barındıracak olup, bu
hesap aracılığı ile kullanılabilecek fonksiyonlar, ilgili hesabın ve
kullanıcının niteliğine göre şekillenecek. e-Fatura Uygulaması kapsamında fatura
oluşturma, gönderme ve alma işlemleri, bilgi işlem sistemlerinin e-Fatura
Uygulamasına entegre edilmesi yoluyla veya e-Fatura Uygulamasına ait temel
fonksiyonların internet üzerinden genel kullanımını sağlamak amacı ile
oluşturulan ve http://www.efatura.gov.tr
internet adresinde hizmete sunulan e-Fatura Portalı aracılığıyla
gerçekleştirilecek. e-Faturaların taraflar arasında güvenli bir şekilde
dolaşımına imkan sağlayan e-Fatura Uygulaması ile ilgili olarak başlangıç
aşamasında yukarıda sayılan iki yöntemi belirlemiş olan Gelir İdaresi
Başkanlığı, uygulamanın geliştirilmesi ve farklı kullanım imkanlarının
oluşturulması yönündeki çalışmalarına devam edecek. Bu çalışmalar neticesinde
ortaya çıkarılacak yeni yöntemler ve bu yöntemlere ilişkin kurallar, http://www.efatura.gov.tr internet sitesi
aracılığı ile kamuoyunun bilgisine sunulacak. Entegrasyon
sürecinin ardından uygulamaya geçilecek
Uygulamaya entegre olmak isteyenler, bilgi işlem sistemlerinde gerekli ön
hazırlıkları tamamladıktan sonra, sistemlerini ve fatura ile ilgili süreçlerini
açıklayan dokümanlarla birlikte Başkanlığa yazılı olarak başvuruda bulunacak.
Başvurusu uygun bulunanlara entegrasyon işlemlerine başlayabilecekleri bir yazı
ile bildirilecek. Entegrasyon çalışmaları, başlama yazısı tarihinden itibaren en
geç bir yıl içerisinde tamamlanmak zorunda olacak. Entegrasyon sürecini başarı
ile tamamlayan mükellefler, Başkanlığın konuya ilişkin yazısı üzerine, e-Fatura
Uygulamasını gerçekleştirdikleri entegrasyon aracılığı ile kullanmaya
başlayacak. Bilgi işlem sistemlerinin entegre edilmesi sureti ile e-Fatura
Uygulamasını kullanma konusunda yeterli alt yapıya sahip olmayan kullanıcıların
uygulamadan yararlanabilmelerini sağlamak amacıyla geliştirilen e-Fatura
Portalı, e-Fatura Uygulamasına ait temel fonksiyonları bünyesinde barındıracak.
e-Fatura Portalı, Tebliğ çerçevesinde atılan adımlar sonucunda oluşturulan
kullanıcı hesapları aracılığı ile http://www.efatura.gov.tr internet
adresinde hizmet sunacak. Kullanıcılar, e-Fatura gönderme veya alma ile ilgili
temel işlemleri, portal içerisinde sunulan arayüzleri kullanarak
yapabilecek.
|