Yapımı sırasında meslek odalarının ve yurttaşların tepkisini toplayan
Karadeniz Sahil Yolu, hizmete girdikten 2.5 yıl sonra proje ile
ilgili yürütmeyi durdurma kararı vermişti. Yolun Ardeşen şehir
geçişiyle ilgili Ankara'daki Ardeşenliler Derneğinin açtığı
davalar sonucu Danıştay 6. Dairesinin “Ardeşen şehir geçişinin
iptaline” karar verdiğini bildiren Rize’nin Ardeşen İlçe Belediye
Başkanı Mümtaz Sinan, şöyle devam etti:
“Bu karar, bir süre önce basına yansıyan Fındıklı şehir
geçişinin iptali kapsamında verilen bir karardır. Kararın ardından
Bayındırlık ve İskan Bakanlığı belediyemize, şehir geçişinin
araç trafiğine açılmaması gerektiği yönünde yazı gönderdi. Bu karara göre yolu
mühürlememiz söz konusuydu. Ancak böyle bir şey mağduriyete neden olacaktı. Bu
nedenle yaptığımız çalışmalar sonucunda mühürlemeyi kaldırdık. Daha sonra da
Bayındırlık ve İskan Bakanlığı, Ulaştırma Bakanlığı ve Karayolları Genel
Müdürlüğü ile yaptığımız görüşmeler sonucunda Ardeşen şehir geçişinin
yeniden düzenlenmesi için çalışma başlatılmasını sağladık.”
Yargı kararına rağmen
Karayolları Bölge Müdürlüğü, yolu yapan
firma ve Ardeşen Belediyesinin ortaklaşa yeni
imar planı hazırlayacağını, projenin daha sonra Bakanlığa
gönderileceğini belirten Sinan, şunları kaydetti:
“Yapılacak çalışma, Ardeşen ilçe girişi ile ilçe çıkışında Taşbaşı
Mahallesi’ne kadar olan bölümün yeniden yapılandırılmasını kapsıyor. Bakanlığın
yapacağımız çalışmayı uygun bulması halinde onaylanmış ve yasal hale gelmiş
olacak. Şehir geçişinde yeni giriş ve çıkışlar, kavşak çalışmaları, eklemeler,
peyzaj çalışmaları yapmayı planlıyoruz. Bu konuda AKP İstanbul Milletvekili ve
TBMM Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm Komisyonu Başkanı Nusret
Bayraktar’ın başkanlığında Ankara'da bir toplantı da yaptık.”
Karadeniz Sahil Yolu projesine çevreciler ve bölgede yaşayan
yurttaşların büyük bir kısmı doğanın yokedildiği gerekçesiyle muhalefet etmişti.
En son 22 Temmuz 2008’de İnebolu Belediye Başkanı İdris Güleç, Karadeniz Sahil
Otobanı projesini konu alan belgeselin gösterimini, Başbakan Tayyip Erdoğan’ın
eleştirildiği gerekçesiyle yarıda kesti ve belgeselin yönetmenlerinden
İnebolu’yu terk etmelerini istedi. Güleç, Erdoğan’ın sahil yolunun yapımı
öncesindeki açılış konuşmasının ardından dağı delen greyderlerin gösterilmesini,
Başbakan’a hakaret saymıştı.
Kimse projenin karşısında duramıyor
Samsun-Sarp sınır kapısı arasında 542 kilometrelik mesafede inşa edilen ve en
büyük yatırımlardan biri olarak gösterilen otobanın, AKP iktidarı öncesinde,
yalnızca yüzde 30'u bitirilebilmişti. AKP’nin yerel seçim yatırımı olarak
gördüğü proje, son dönemde büyük bir hızla tamamlanarak kullanıma açıldı. 4,2
milyar dolara mal olan projede, sahil şeridi kaya ve asfaltla ‘dolduruldu’. 27
kilometre uzunluğunda 263 adet köprü, 60 kilometre uzunluğunda 32 adet tünel ile
Samsun’dan Sarp'a kadar, 6 il, 63 ilçe, 17 bucak merkezinin denizle bağı
kesildi. Birçok koy ve kumsal haritadan silindi. Sahilde yapılan dolguların
deniz canlılarına zarar verdiğini söyleyen bilimadamları, yoğun trafik
gürültüsünün ve araba farlarının da balıkları tedirgin ettiğini belirtiyorlar.
Projeye karşı çevre mücadelesi verenlerden en akılda kalan ise şuydu: ‘Beyaz
Adam’ olarak bilinen Ordulu çevreci Enis Ayar’ın öncülüğünde, Ordulular ,
otobanı sahillerinden geçirtmemeyi başardılar. Avukat Cihan Eren ise projenin
Rize’nin Fındıklı ilçesi kısmının iptali için verdiği hukuk mücadelesiyle
tanındı. Memleketi Fındıklı’nın sit alanı olan sahilini kurtarmak için yıllarca
çabalayan Eren, 18 Nisan 2005’te, aynı sahilde uğradığı silahlı saldırı sonucu,
davasını kazandığını göremeden hayatını kaybetti. Eren davayı kazanmıştı ama,
sonrasında, yürütmeyi durdurmaya ve mahkeme kararlarına uyulmadı ve Fındıklı
sahili de imha edildi.
|