Dünyanın en derin batırma tüneli' unvanına sahip Marmaray Projesi'ni 2007 yılında 1318 kişi ziyaret etti. Marmaray Projesi'ni 2007 yılında ziyaret eden 1318 kişiden 407'sini, Japonya'nın yanı sıra Almanya, İngiltere, Hollanda, Danimarka, Slovenya, Macaristan, Hırvatistan, Yunanistan ve İspanya gibi çeşitli Avrupa ülkelerinden gelenler oluşturdu. Projeyi, 14'ü Almanya, Yunanistan, İspanya ve İngiltere gibi ülkelerden olmak üzere 53 yabancı basın mensubu da ziyaret etti.
Marmaray Bölge Müdürü Dr. Mühendis Haluk İbrahim Özmen, konuya ilişkin yaptığı açıklamada, ulusal ve uluslararası basında projenin sık yer alması nedeniyle projeye ilginin fazla olduğunu dile getirerek, yurtdışındaki üniversite ile mimar ve mühendislik alanlarında kurulu sivil toplum örgütü üyelerinin de zaman zaman gezi taleplerini kendilerine ilettiklerini söyledi. Özmen, bazı turizm firmalarının da projeyle ilgili tur düzenlediğini belirterek, bakanlığın verdiği izin çerçevesinde belli periyotlarda projeye ilgi duyan, teknik altyapısı olan grupların bu tip turlara katılıp projeyle ilgili çalışmaları yerinde görebildiklerini anlattı.
Belgesel yapmak amacıyla Discovery ve National Geographic kanallarının da belli periyotlarda gelip çekim yaptıklarını dile getiren Özmen, Discovery'de önümüzdeki aylarda ilk bölümünün yayına gireceğini kaydetti.
"Denizin 45 metre altında yürümek, bulunmayacak fırsat"
Özmen, gelenlerin zihinlerinde projeye ilişkin bir şey oluşturmak amacıyla belli alanları ön plana çıkardıklarını ifade ederek, sözlerini şöyle sürdürdü: "Örneğin Tuzla'daki tüp üretim alanları, insanların kafasında bir şey oluşması, kalmasını sağlayacak sahalar. Buraları mutlaka gösteriyoruz. Arkeolojik kazı alanları da bir cazibe merkezi. Burası yalnızca mühendisler değil, arkeolojiye ilgi duyanların da gelip görmek istedikleri bir yer. Üsküdar'da batırma tüp tüneli var. Buraya herkes girmek istiyor. Suyun altında 40 metre derinlikte yaklaşık 218 basamak iniyorlar, denizin 45 metre altında başlıyorlar yürümeye. Şu anda hemen hemen 675'inci metreye geldik. Boğaz'ın neredeyse ortalarındayız. İnsanlar denizin altında yürüyor, bulunmayacak bir fırsat. Sistem inşaatı bittikten sonra ancak trenle geçebileceksiniz, yürüyerek geçemeyeceksiniz."
En derin batırma tüneli 40 metre ile Amerika'daydı
İstanbul Boğazı'nın, yapımı açısından projeye ilginç özellikler kattığını, bu nedenle de yurtdışından projeye olan ilginin çok fazla olduğunu dile getiren Özmen, İstanbul sismik aktivitenin içinde yer alması nedeniyle ilgi çekiyor. İstanbul Boğazı dünyada eşi benzeri olmayan bir yer." dedi. "Bugüne kadar dünyada 150'nin üzerinde tüp geçiş projesi hayata geçirilmiş. Bunlardan bir kısmı servis amaçlı, elektrik, su gibi tesisleri geçirebilmek adına yapılmış" diyen Özmen, dünyanın en derin batırılan tüp tünelinin Amerika'da yaklaşık 40 metrede olduğunu anlattı ve "Bizim projede ilk batırdığımız tüpten itibaren her batırdığımız tüpte Amerika'daki tünelin rekorunu tekrar kırdık. Şu anda 52. metredeyiz. 3 numaralı tüpü batırdığımızda 60 metreyle bu tünel dünyanın en derine batırılmış tüp tüneli olarak kayıtlara geçmiş olacak. Bu nedenle gezi talepleri yoğun. Bu da ülkemizin tanınması adına bizim için bir fırsat diye düşünüyoruz'' ifadelerinde bulundu.
Son tüp tünel, Ekim'de batırılacak
Haluk İbrahim Özmen, 13,3 kilometrelik Boğaz Demiryolu Tüp Geçiş Kısmı'ndaki çalışmalarda tünel açma çalışmalarının devam ettiğini, deniz dibine batırılacak 11 tüp tünelden 5'inin batırılma işleminin tamamlandığını söyledi. Özmen, kış aylarında deniz şartlarının ağırlığı dolayısıyla marta kadar batırılma işlemlerine ara verildiğini belirterek, geri kalan 6 tüp tünel elemanının da batırılma işlemlerinin ekimde tamamlanacağını söyledi. 135 metre uzunluğunda ve 15 bin ton ağırlığındaki bu tüplerin, 30 santimetre kalınlığında bir çeşit conta ile vakumla birbirine bağlandığını ve izolasyonunun sağlandığını dile getiren Özmen, bu iş tamamlandığında Boğaz geçişi boyunca 1387 metre uzunluğunda tüp-tünelin batırılmış olacağını ifade etti.
|