DHL Express Türkiye Direktörü Michel Akavi, 'İlk yarıda inşaat
gönderileri patladı. Afganistan'da yapılan her 10 binanın sekizini Türk
firmaları yapıyor' dedi
Hızlı hava taşımacılığında yurtdışına günde 7 bin gönderi ulaştıran,
Türkiye’ye ise 5 bin gönderi taşıyan DHL Express’in kriz sonrası 2009’un son
çeyreğinde başlayan gönderi artışı, bu yıl da devam ediyor. Yılın ilk yarısında
özellikle inşaat sektörünün gönderilerinde ciddi artış olduğunu vurgulayan
DHL Express Türkiye Direktörü Michel Akavi,
inşaat şirketlerinin dört-beş tonluk yüksek ağırlıktaki mallarını taşıdıklarını
söyledi.
İnşaat sektöründe daha önce hiç görülmemiş şekilde yüzde 100’ü aşan gönderi
artışları olduğuna dikkat çeken Michel Akavi, “Bu artışın yüzde 80’i de
Afganistan’dan kaynaklanıyor. O bölgede ciddi bir patlama var. Şu anda
Afganistan’da dikilen her 10 binanın sekizini Türk firmaları yapıyor. Yani
Afganistan’ı neredeyse Türkiye inşaa ediyor” diye konuştu.
‘Artık büyük sipariş gelmiyor’
Krizde daralan ihracat ve ithalat gönderilerinin yılın ilk yarısı artmaya
başladığını kaydeden Michel Akavi, özellikle ithalatta yüzde 29’luk artış
olduğunu, ihracatta ise yüzde 3 gibi hafif bir yükseliş gözlediklerini ifade
etti.
Özellikle Çin, Kore ve Uzakdoğu’dan gelen gönderilerin arttığını belirten
Michel Akavi, “Avrupa pazarları hâlâ krizin etkisini tam olarak atlatamadı. Avro
dolar ve TL’ye karşı değer kaybedince fiyatlar arttı, rekabet zorlaştı.
Özellikle Fransa ve İtalya’da düşüş var” dedi. Artık yurtdışından büyük çaplı
siparişler gelmediğinin altını çizen Akavi, kimsenin stok tutmak istemediğini,
tekstilde de yeniden Çin ve Bangladeş’in öne çıktığını ifade etti.
Ortadoğu, Afrika ve Rusya gözde
Krizde öncelikli ihracat pazarlarının da değiştiğini hatırlatan Michel Akavi,
şunları söyledi:
“İhracatçılarımız krizde Avrupa’dan yeni ihracat pazarlarına kaymaya başladı.
Özellikle komşu ülkeler, Ortadoğu, Afrika ve Rusya ihracatçıların yeni gözdesi
oldu. Bu bölgelere yapılan gönderilerde yüzde 30-40’lık artış var. Suriye’de de
sürpriz artışlar yaşanıyor. Eskiden talep olmayan bölgelere şimdi bir TIR yerine
iki TIR’lık gönderiler yapıyoruz. Özellikle Ortadoğu’da Başbakan Erdoğan’ın ‘one
minute’ çıkışından sonra Türkiye’ye talep arttı. Bunu ciddi şekilde görüyoruz.
‘Bize gelin, mal satın’ diyorlar. Bu fırsatları değerlendiriyor Türkiye de.
Hatta Uzakdoğu’ya da mal satıyoruz. Tereciye tere satılır mı derler ama
satılır.”
‘Otomotiv hâlâ toparlanamadı’
Yılın ilk yarısında yaşanan toparlanmaya rağmen, krizde ağır darbe yiyen
otomotiv sektörünün hâlâ yüzde 7’lik düşüşler yaşadığına dikkat çeken Akavi,
bunun yanında kimyasal maddelerin ve ağır sanayi ürünlerinin öne çıktığını ifade
etti. Bu yılın ikinci yarısında da artışın süreceğini öngören Akavi, “İhracatta
küçük de olsa büyüme bekliyoruz. Avrodaki düşüş ve Türk Lirası’nın güçlenmesi
ihracat tahminimizi sınırlı tutuyor. Ancak ithalattaki artış ise en az yüzde
20’yi bulur” dedi.
‘Türkiye avantajlarını değerlendiremiyor’
Türkiye’nin lojistikte köprü görevi gördüğüne de değinen Akavi, hava ve deniz
ulaşımının Türkiye’yi merkezi bir konuma taşıdığını ancak ağır bürokrasi ve
karayollarındaki eksiklikler nedeniyle bu avantajları değerlendiremediğini
kaydetti. Türkiye‘nin son dönemde başta vize olmak üzere diğer ülkelerle yaptığı
politik açılımların lojistikte de elini güçlendirdiğini ifade eden Akavi,
Türkiye’de de Dubai ve Singapur modelleriyle serbest ticaret bölgeleri kurulması
gerektiğini söyledi. (Radikal)
‘Ben de paramı TL’ye yatırıyorum’
Kendisinin de artık güçlü Türk Lirası’na yatırım yaptığını anlatan Michel
Akavi, şunları söyledi: “Geçenlerde yabancı bir yatırım uzmanıyla konuştum.
‘Paramı dolara mı avroya mı yatırsam daha kârlı olur’ dedim. ‘Kesinlikle Türk
Lirası’nda tutmalısın. Şu anda ve orta vadede en güçlüsü TL’ dedi. Ben de artık
yatırımlarımı bu yönde değerlendiriyorum.”
Birkaç yıldır Yatırım Destek ve Tanıtım Ajansı’yla yaptıkları kampanyalardan
da olumlu geri dönüşler aldıklarını anlatan Michel Akavi, “Bugüne kadar hem
gönderi paketlerimizle hem de TIR’larımızı kaplayarak, yurtdışında ‘Türkiye’ye
yatırım’ tanıtımı yaptık. Turizmde de benzer bir kampanya yapmıştık. Şimdi de AB
ilgili projeler geliyor. Bu tekliflere açığız. Günde 7 bin gönderi taşıyoruz
yurtdışına, paketlerimiz niye boş gitsin ki” diye konuştu.
|