b>Bayındırlık Bakanlığı’nda 1 milyar dolarlık 24 ihalenin seçimlerden 2 ay önce ihalesiz verildiği ortaya çıktı. Bakanlık Teftiş Kurulu’na göre, yapımı devam eden Konya–Isparta karayolu inşaatının projesinde yer almayan tünel için bile devletin kasasından para ödenmiş.
Bayındırlık ve İskan Bakanı Zeki Ergezen’in bir süredir dile getirdiği, 1 milyar dolar tutarındaki toplam 24 ihalenin, 3 Kasım 2002 seçimlerinden 2 ay önce dönemin Bayındırlık Bakanı Abdülkadir Akcan’ın onayıyla verildiği netlik kazandı. Bakanlık Teftiş Kurulu’na verilen söz konusu ihalelerin en ilgincini ise yapımı devam eden Konya-Isparta karayolu inşaatı oluşturuyor. Buna göre, projede yer almayan tünel için, yapılmış gibi fahiş oranda keşif bedeli artışına gidilerek devletin kasasından para ödenmiş. Tünel yapılmadığını; ancak projede yarım kalan bir işin tamamlanması için keşif bedeli artışına gidildiğini belirten eski Bakan Akcan ise, imzasını koyduğu her ihalenin hesabını verebileceğini söyledi.
Bayındırlık Bakanlığı yetkilileri, söz konusu hayali tünel ile ilgili öne sürdükleri iddianın arkasında durarak şu bilgileri verdiler: “Konya-Akşehir, Isparta-Şakirkaraağaç arasında yapılan karayolu çalışmasında, projede yer almayan tünelin, yapılmış gibi keşif bedeli artışına gidildiği tespit edilmiştir. 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu gereğince yapım işlerindeki keşif artışı yüzde 30 ile sınırlandırılmıştır. Ancak bakanın kanunun 63. maddesine dayanarak, temel, tünel ve doğal afetler ile benzeri işlerden dolayı yüzde 30’dan fazla keşif artışı yoluna gidebilir. Fakat, Konya-Isparta civarında böyle bir durum olmamasına karşılık, 63. maddeye dayanılarak yüzde 524 oranında keşif artışına gidilmiştir. Bir yerde hayali tünelin parası devletin kasasından ödenmiştir.”
Akcan: Usulsüzlük yok
Tartışmaların odak noktasını oluşturan Konya-Isparta arasındaki karayolu inşaatı için Bakan Ergezen’in, “Konya Ovası’nda olmayan tünel yapmışlar.” yönündeki ifadeleri, Bayındırlık ve İskan eski Bakanı Abdülkadir Akcan’ı kızdırdı. Her türlü ortamda iddiaları tartışmaya açık olduğunu ifade eden Akcan, Bakan Ergezen imzalı 26 Şubat 2003’te kendisine gönderilen bir yazıda, “Keşif artışları konusunda şahsınıza yönelik bir tespitte bulunmamıştır.” ifadesinin kullanılmasına karşılık, bütçe görüşmesi sırasında yapılan açıklamalara bir anlam veremediğini söyledi. Yüzde 524 keşif artışı yapmakla suçlanan Akcan, konuyla ilgili olarak şunları söyledi:
“Sayın Zeki Ergezen temel deyince bina, tünel deyince yol yapımını anlıyor. Bahsettiği o yolda tünel yapılmamıştır. Doğrudur. Ancak burada tünele dayandırılarak keşif artışına gidilmesinin nedeni, yarım kalan bir işin tamamlanması içindir. 2886 sayılı kanun, bu gibi işlerin bitirilmesi için bakana yetki veriyor. Temel, tünel ve doğal afetler ile benzeri işlerden dolayı yüzde 30’dan fazla keşif artışına gidilebileceği hakkını bana tanıyor. Ben de bu hakkı kullanarak yolun bitirilmesi için, yüzde 524 keşif artışına gittim. Ergezen, iddia edilen soruşturmaları, karayollarının Teftiş Kurulu’na değil de, bakanlığın Teftiş Kurulu’na soruşturma yaptırıyor. Burada bir art niyet sezinlenmektedir. Bir de Konya-Akşehir, Isparta-Şakirkaraağaç arasının neresi düz yoldur? Sultan Dağları’nın etekleridir. Suçlamaların araştırılması yönünde sonuna kadar varım. Her imzamı koyduğum ihalenin hesabını da veririm.”
Bu arada Bayındırlık Bakanı Ergezen’in, bir süredir dile getirdiği, 1 milyar dolar tutarındaki ihalesiz ihalelerin 3 Kasım seçimlerinden 2 ay önce yapıldığı ortaya çıktı. Bayandırlık Bakanlığı Teftiş Kurulu yetkililerine göre, Ergezen’in ihalesiz ihale yöntemiyle tanımladığı toplam 24 ihalenin, dönemin Bakanı Abdülkadir Akcan’ın onayıyla ihale edildiği netlik kazandı.
|