60 yılda ilk defa demiryolu yatırımları, karayolu yatırımlarını geçti.
Demiryollarının 2010 yılı yatırım ödeneği, 4.5 milyar TL ile 3 milyar TL ödenek
ayrılan karayolları ödeneğini geride bıraktı. Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım,
son 60 yılda ilk defa demiryolları başlangıç ödeneğinin, karayollarını geçtiğini
belirtti. Ulaştırma Bakanlığı’nın 2010 yılı yatırımlarının sektörel
dağılımlarına göre de, ilk sırayı yüzde 48’lik payla demiryolları aldı.
Demiryollarını, yüzde 39’luk payla karayolları izledi. Bakanlık bütçesinde,
TCDD’ye ayrılan ödenek 3.8 milyar TL olurken, Karayolları Genel Müdürlüğü’nün
ödeneği ise 3 milyar 73 bin TL’de kaldı. Demiryolları yatırımları, Marmaray gibi
dev projelerle birlikte, 4.5 milyar TL’yi buldu.
En büyük ödenek hızlı trene ayrıldı
TCDD’nin 2010 yılı yatırım programı da netleşirken, buna göre, en fazla
ödenek, 609 milyon 681 bin TL ile Ankara-İstanbul arası hızlı tren projesine
ayrıldı. Bu hattı, 468 milyon 962 bin TL’lik ödenekle Ankara-Konya hızlı
tren projesi izledi. Ankara-Sivas demiryolu için 160 milyon TL’lik yatırım
bedeli ayrılırken, yol yapım ve yenilemeleri için ayrılan ödenek miktarı 440
milyon TL’yi aştı.
Yıldırım'ın 2023 hedefleri:
* 2012 yılına kadar 2 bin 622 kilometre hızlı tren ağı kurulacak. 2023’e
kadar ise 7 bin 792 kilometre yeni hızlı tren hattı inşa edilecek. * 2023
yılına kadar 4 bin 707 kilometre yeni konvansiyonel hat inşa edilecek. *
İstanbul-Basra, İstanbul-Kars-Tiflis-Bakü, İstanbul-Halep-Mekke,
İstanbul-Halep-Kuzey Afrika, Kafkaz-Samsun-Bafra gibi demiryolu koridorları
oluşturulacak. * 6 adet Lojistik Köy kurulacak. * Tüm liman ve organize
sanayi bölgelerinin tren bağlantısı kurulacak. * Yolcu taşımacılığında
demiryollarının payı yüzde 10 artırılacak. * Tüm hatlar sinyalli ve
elektrifikasyonlu hale getirilecek. * Trenler, gelişen teknoloji ile tek
makinistli olarak çalıştırılacak.
Devlet politikası haline getiriyoruz
UlaŞtırma Bakanı Binali Yıldırım da 2003 yılında demiryollarının
geliştirilmesini devlet politikası haline getirdiklerini belirterek, Türkiye’yi
ilk defa hızlı trenle tanıştırarak, dünyada hızlı tren bulunan 8. ülke
olduklarını söyledi. Yıldırım, Ankara-Eskişehir hattından sonra 2010’da
Ankara-Konya hızlı tren hattını açacaklarını kaydederek, “Ankara-Sivas hattı
devam ediyor. Eskişehir-İstanbul arası hızlı trenin de yapımı sürüyor.
Bursa-Bilecik arası hızlı tren için de önümüzdeki yıl ihaleye çıkacağız.
Türkiye, bölgesinde demiryolu ulaşımı en iyi olan ülke olacak”
dedi.
|