Türkiye'nin en büyük 4. yat limanı projesi olan, "Dalaman Yat Limanı
ve Gemi Yanaşma İskelesi"nde sona yaklaşıldı. Muğla Tabiat ve
Kültür Varlıkları'nı Koruma Kurulu'nun 16 Aralık 2010'daki
toplantısında 15 yıldır süren proje için beklenen koruma amaçlı imar planına
izin vermesinin ardından, Özel Çevre Koruma Kurulu da (ÖÇKK)
projeyi onayladı. 100 milyon dolarlık proje, 30 ayda tamamlanacak.
Kaplumbağa engeli
Dalaman Yat Limanı ve Deniz Otobüsü Yanaşma İskelesi
projesinin ihalesi 1995'te yapıldı. İncebel Tatil Köyü sitesi arkasındaki alanda
uygulanacak projenin inşaatına, bölgenin ÖÇKK ve 1. derece doğal SİT alanı
olması nedeniyle yer teslimi yapılamadığı için başlanamadı. İhale tarihinden 3
yıl sonra da liman inşaatı, İzmir 2 No'lu Kültür ve Tabiat Varlıkları
Koruma Kurulu'nun 6.11.1998 tarihli kararı ve deniz kaplumbağaları
(caretta caretta) üreme bölgesi olduğu gerekçesiyle durduruldu. Dalaman Belediye
Başkanlığı'nın, Aydın Bölge İdare Mahkemesi'ne açtığı dava, 3 yıl sürdü ve kurul
kararı iptal edildi. İtirazlar yüzünden mahkeme 2008'e kadar sürdü. Bilim
adamlarının, bölgede caretta caretta bulunmadığına ilişkin verdiği raporla bu
sorun aşıldı ama yer teslimi yapılamadığı için çalışmalara yine başlanamadı.
Bakandan talimat
Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım'ın talimatıyla bölgenin hem
doğal SİT alanı olarak korunması hem de yat limanı yapılacak şekilde
projelendirilmesi için çalışmalara başlandı. 16 Aralık 2010'daki Kültür ve
Tabiat Varlıkları'nı Koruma Kurulu toplantısında ele alınan yat limanı
projesiyle ilgili, "Koruma Amaçlı İmar Planı" için onay çıktı ve karar ÖÇKK'ya
gönderildi. Kurul kararını inceleyen ÖÇKK, 24 Ocak 2011 tarihinde yaptığı
toplantıda projeyi onayladı. AK Parti Muğla Milletvekili Mehmet Nil Hıdır,
ihalesi 15 yıl önce yapılan ve Türkiye'nin 4. büyük limanı olan projenin ÖÇKK
Başkanlığı tarafından onaylandığını söyledi. Referandum öncesinde Muğla'ya gelen
Ulaştırma Bakanı Yıldırım'ın, projeyi yerinde inceledikten sonra onay işinin
hızlandırılması için bürokratlara talimat verdiğini belirten Hıdır, "Yat
Limanı'nın Dalaman Havalimanı'na yakın mesafede kurulacak olması nedeniyle,
Muğla turizmi canlanacak ve bölgede istihdam artacak" dedi.
'Baltalama çabası içinde olanlar var'
İl genelindeki yat turizminin önemli ölçüde ivme kazanacağına kaydeden AK
Parti Muğla Milletvekili Mehmet Nil Hıdır, konuşmasını şöyle
sürdürdü: "Akdeniz çanağındaki yat turizmi kapasitesinin yüzde 5'ini alıyoruz.
Projenin tamamlanmasının ardından bu oran artacak. Yat turizmi projeyle birlikte
yeni ve önemli bir ivme kazanacak. Zengin turist ülkenin temel girdi kaynağıdır.
Bölgeye ve ülkemize gelen turistlerin büyük çoğunluğu düşük gelir grubundan.
Ancak, yat turizmi yüksek gelir grubuna hitap ediyor. Bölge kapılarını zengin
turistlere açıyor."
Kıbrıs Rum kesimi
Projenin 15 yıldır bitmemesine değinen Hıdır, şunları söyledi: "Özellikle
projenin yapılacağı alan için caretta caretta deniz kaplumbağalarının üreme
bölgesi olduğu ileri sürüldü. Ancak, bunun gerçek olmadığı kanıtlandı. Uzun süre
devam eden mahkeme ve kurul inceleme çalışmaları süreci uzattı. Ayrıca projenin
hayata geçirilememesinin perde arkasında farklı faktörler de var. Yatların bizim
kıyılarımıza gelmesini istemeyen yabancı ülkeler ve yerli işbirlikçileri
aleyhimize kampanya düzenliyor. Turizm potansiyelimizi baltalama çabası
içerisindeler. Bu ülkelerin başında da Güney Kıbrıs Rum kesimi geliyor."
Bölgeye neler kazandıracak?
. 117 kilometrelik sahil şeridindeki 40 koyu yeterince kullanamayan Dalaman,
dünyada hak ettiği yeri bulacak. . Yat limanı ilçe turizminin lokomotifi
olacak. . Dalaman Havalimanı'na inen turist, 10 dakikada yatına
ulaşabilecek. . Bölgede çok sayıda kişiye iş imkanı sağlanacak. . Yılda 3
milyon yabancı turist gelen Muğla, daha fazla turist
ağırlayacak.
|