Çin ile yapılan ekonomik işbirliği çerçevesinde
gerçekleştirilmesi planlanan 7 bin kilometrelik ''Sürat Demiryolu
Projesi''ne Mersin ve Adana yöresinin
de dahil edilmesi isteniyor. Mersin Ticaret ve Sanayi Odası (MTSO) Başkanı
Şerafettin Aşut, AA muhabirine yaptığı açıklamada, Çin'le
yapılan ekonomik işbirliği çerçevesinde gerçekleştirilmesi planlanan 7 bin
kilometrelik ''Sürat Demiryolu Projesi''nin gündeme geldiğini belirterek,
Çukurova yöresinin de gelişen potansiyelleri ile mutlaka bu kapsama dahil
edilmesi gerektiğini savundu. Sanayi kapasitesi
dolan Marmara Bölgesi'nin Türkiye'deki tek alternatifinin Doğu Akdeniz olduğunu
vurgulayan Aşut, ''Adana, Mersin, Kahramanmaraş, İskenderun, Hatay ve Osmaniye
çektiği yatırımlar ve artan üretimiyle yükselen bir bölgedir. İskenderun, Mersin
ve Taşucu limanlarının hızlı trenle bağlanması hem yolcu hem de yük
taşımacılığına yepyeni bir hız ve boyut getirecektir'' dedi. Özellikle
Ortadoğu'dan ciddi rakamlarda yabancı turist ağırlayan Doğu Akdeniz'de hızlı
trenle birlikte Suriye ve Ortadoğu ülkelerinden gelen turistin İskenderun'dan
Hatay'a, oradan da kısa sürede Taşucu'na kadar gidebileceğini vurgulayan Aşut,
şöyle devam etti:
''Uygun coğrafi özellikleri ile belki de projenin en hızlı ve ucuz yatırımla
gerçekleştirilebileceği ve en büyük katma değerin sağlanacağı yer Çukurova ve
Doğu Akdeniz Bölgesidir. Sadece iç yatırımcı değil, dünyanın birçok ülkesi,
bölgemizi yakından izlemektedir. Eksik olan ulaşım yapısı ve çeşitliliği
tamamlandıkça Doğu Akdeniz ve Çukurova, Türkiye'nin zenginliğine zenginlik
katacak en etkili bölge olacaktır. Doğu Akdeniz illeri bu konuda tam bir
işbirliği içindedir ve olayı kentler olarak değil bölgesel olarak
düşünmektedir.'' Gaziantep'ten Mersin'e
Mersin Genç İşadamları Derneği
(MEGİAD) Başkanı Alper Gürsoy da Çukurova'nın ''Türkiye'nin
parlayan yıldızı'' konumunda olduğunu, buradaki birlikteliğin giderek
büyüdüğünü, bu sayede de gelişimin hızlandığını söyledi. Bu bağlamda yapılacak
yatırımlarla büyümeye ivme kazandırılacağına inandıklarını ifade eden Gürsoy,
Mersin ve Adana'nın birbirinden bağımsız olarak değerlendirilmesinin yanlış
olacağını, gelinen noktada bu yaklaşımla atılacak adımların sonuç vermeyeceğini
savundu. Buradan hareketle hızlı tren uygulamasıyla bölgedeki kentlere önemli
kazanım sağlanacağını dile getiren Gürsoy, şöyle konuştu:
''Burada, Gaziantep'ten başlayıp Mersin'e kadar devam edecek, Hatay, Osmaniye
ve Kahramanmaraş'ı da içine alan bir hızlı tren sistemi oluşturulmalı. Çünkü bu
iller birbirini tamamlayan nitelikte. Mesela Mersin turizmde önemli iken
Gaziantep ve Adana sanayinin merkezi konumunda. O nedenle Mersin, limanının da
etkisiyle sanayi merkezlerinin vazgeçilmezi, sanayi merkezleri de turizm
potansiyeli ile Mersin'in cazibesini artırır. Kısaca Gaziantep ve Adana'ya gelen
işadamının Mersin'de tatil yapacağı, Mersin'e gelen turistin ise Gaziantep ve
Adana'da iş yapacağı gerekli alt yapı oluşturulmalı. Günümüzdeki zaman
kavramının da önemini göz önünde bulundurduğumuz zaman, hızlı tren olmazsa
olmazımız durumundadır.'' Yöreye hızlı tren
yapılması halinde, tesislerde yüzde 100'e varan bir doluluk oranının
yakalanacağına inandıklarını anlatan Gürsoy, ''Hükümetin bu anlamda yapacağı
çalışma, yöreyi ne kadar önemsediğinin de göstergesi olur. O nedenle zaman
kaybetmeden çalışma yapılması gerekir'' diye konuştu. Hızlı trenin katkısının
sadece turizm veya sanayi ile sınırlı kalmayacağını ifade eden Gürsoy, ''Çünkü
Adana ve Gaziantep'teki birçok kişinin Mersin'de yazlığı var. O nedenle ekonomi
ve turizmin yanı sıra sosyal yaşantı da daha çok renklenir. Burada birçok
insanın kültürleri adeta iç içe girmiş durumda. Aile bağlarımızın bile bu sistem
sayesinde gelişeceğini tahmin ediyorum'' dedi.
Adana cephesi Adana Ticaret
Odası Başkanı Şaban Baş ise, Edirne'den Kars'a, Trabzon'dan
Antalya'ya, Sivas'tan Diyarbakır'a kadar uzanan, ancak Çukurova'yı kapsamayan
projenin amacına ulaşamayacağını savundu. Konuyla ilgili daha önce de her
platformda görüşlerini dile getirdiklerini anımsatan Baş, ''Çin'le yapılan
ekonomik işbirliği çerçevesinde gerçekleştirilmesi planlanan 7 bin kilometrelik
Sürat Demiryolu Projesi'ne Adana ve çevresinin dahil edilmemesi büyük bir
talihsizlik. Bu projeye sadece Adana değil, Mersin, Osmaniye ve Hatay da dahil
edilmeli. Avrupa'dan gelip Arap ülkelerine giden güzergahta bu bölge yok
sayılamaz'' diye konuştu. Baş, projeye Çukurova'nın dahil edilmesinin ticarete
büyük katkı sağlayacağını kaydetti.
|