b>TÇMB Başkanı İğnebekçili, kriz öncesinde yıllık 4 milyon ton olan çimento ihracatını, 10 milyon tona yükselttiklerini belirterek, 'Bu alanda Tayland'dan sonra dünya ikincisiyiz' dedi.
Türkiye Çimento Müstahsilleri Birliği (TÇMB) Başkanı Adnan İğnebekçili, "Bugünkü ihracat seviyemizi sınırlayan, üretim veya pazarımızdan ziyade limanlardır. Liman imkânları düzeltilirse, ihracat 10 milyon tonun üzerine çıkar, 15 milyon tona ulaşabilir. İç piyasada kısa vadede önemli canlanma beklemiyoruz" dedi.
İğnebekçili, Kemer'de gerçekleştirilen '2. Çimento Günü' etkinlikleri çerçevesinde, gazetecilerin sektöre dönük sorularını yanıtladı. Deprem ve krizlerden sonra çimento sektörünün iç piyasada 1998 yılı öncesi günlere dönemediğini belirten İğnebekçili şöyle konuştu: "1998'de kişi başına 500 kg olan çimento tüketimi 350 kg'a kadar geriledi. Sektör 1998 seviyesine ancak 2007'de yaklaşabilecek. 2007'de çimento üretimi mutlak değer olarak 35 milyon tonun üzerine çıkacak. Söz konusu yılda kişi başına tüketimin 450 kg'a çıkmasını bekliyoruz."
İnşaat sektöründe iç piyasada beklenen canlanmanın bir türlü istenen düzeye ulaşamadığını ifade eden İğnebekçili, buna karşın ihracatın yılda 4 milyon tondan 10 milyon tona çıktığını anlattı. Bu gelişmenin, Türkiye'yi, dünya çimento ihracatında Tayland'dan sonra ikinci sıraya taşıdığını vurgulayan İğnebekçili, Türkiye'deki inşaat sektörüne yönelik ise şunları söyledi:
Kamudan umut yok
"Çimentonun asıl tüketim noktası kamu altyapı yatırımları. Ancak bunlar durdurulmuş durumda. Dolayısıyla geriye sanayi ve konut sektörü kalıyor. Sanayiciler kriz ve deprem nedeniyle yatırımları kesti. Fakat konutta potansiyel gözleniyor. Depremden sonra özellikle deprem teknolojisine göre yapılan yeni konutlara ilgi arttı. Mortgage sistemi yerleştirilebilirse bu alanda büyük patlama bekliyorum." İğnebekçili kısa vadede ise kamu altyapı yatırımlarında bir hareketlilik beklemediklerini ifade etti.
Hazır betona hücum
Deprem sonrasında hazır beton kullanımının arttığına dikkati çeken İğnebekçili, "Marmara depreminden önce hazır beton üretimine verilen çimento miktarı yüzde 20'ler civarındaydı. Bugün bu rakam yüzde 30'lara ulaştı. Özellikle deprem bölgelerinde, hazır beton dışında beton kullanımının yasaklanması şart" dedi.
Türkiye Çimento Müstahsilleri Birliği Başkanı İğnebekçili, Bayındırlık Bakanlığı'nın beton yolu da alternatif olarak gördüğünü vurgularken, bu çerçevede 2005 yılında Urfa-Habur sınırkapısı arasındaki 50 kilometrenin beton yol yapılacağını anlattı. İğnebekçili, beton yolun maliyet ve kullanım açısından son derece avantajlı olduğunu söyledi. Adnan İğnebekçili, Karayolları Genel Müdürlüğü'nün bu durumu yaşayarak görmek istediğini vurgularken, bu çerçevede Karayolları'nın altı mühendisini eğitim amacıyla Almanya ve Belçika'ya göndereceklerini belirtti.
İğnebekçili, Afyon'daki 12 metre genişliğinde 2 kilometrelik beton yolun birim maliyetinin 350-400 bin dolar olduğunu, asfalt yolun beton yola göre yüzde 5-10 düşük maliyeti bulunduğunu belirtti. Ancak, sonraki yıllarda beton yolların bakım masrafının son derece düşük olduğunu belirten İğnebekçili, asfalta her yıl bakım gerekirken, beton yolların yıllarca bakıma ihtiyacı olmadığını hatırlattı
|