Sektörün 2013 yılı ilk 6 aylık ihracat gerçekleşmeleri, hedefleri ve çalışmalarının anlatıldığı basın toplantısında konuşan Çimento, Cam, Seramik ve Toprak Ürünleri İhracatçılar Birliği Başkanı Ali Özinönü, yaklaşık 7 bin üyeleri bulunduğunu; birlik olarak çimento, cam ve seramik olmak üzere 3 temel sektörü temsil ettiklerini söyledi.
Türk çimento sektörünün üretimde Avrupa birincisi, ihracatta da pazardan aldıkları yüzde 12,5 pay ile dünya birincisi olduğu bilgisini veren Özinönü, "Türk seramik sektörü; kalite ve verimlilik açısından İtalya ve İspanya ile birlikte ilk 3 içerisinde yer almaktadır" dedi. Çimento, cam ve seramik sektörünün Türkiye'nin karşılaştırmalı üstünlüğe sahip, net döviz getirisi en yüksek, dış ticaret açığı vermeyen ender sektörleri olduğunu aktaran Özinönü, ürünlerini 150 ülkeye ulaştıran cam sektörünün dünyadaki yerinin farklı sıralamalara göre 3. ile 7. sıra arasında değiştiğini dile getirdi.
203 ülkeye ihracat gerçekleştiren çimento, cam, seramik ve toprak ürünleri sektörlerinin Türkiye'nin toplam ihracatından yaklaşık yüzde 2,2 pay aldığına dikkati çeken Özinönü, sözlerine şöyle devam etti:
"Sektörlerimiz bu yılın haziran ayında 264,6 milyon dolar ihracat gerçekleştirdi. Bu rakam geçen yılın aynı ayındaki 285,9 milyon dolarlık ihracatına oranla yüzde 7,4'lük bir düşüşü ifade ediyor. Ancak ocak-haziran dönemini oluşturan yılın ilk 6 ayına baktığımızda, ihracatımız geçen yılki 1 milyar 577,9 milyon dolarlık ihracatını yüzde 2 geçerek 1 milyar 609,6 milyon dolara ulaşmıştır. Bu üç sektörümüzün ihracatında yüzde 29 pay ile en önemli pazar Avrupa Birliği ülkeleri oldu. Bunu yüzde 21 ile Ortadoğu ülkeleri, yüzde 18 ile de Afrika ülkeleri izledi. Sektörün en fazla ihracat yaptığı ülkeler ise Irak, Almanya, İngiltere, İtalya ve ABD oldu".
"Birliğin 2023 ihracat hedefinin 7,3 milyar dolar"
Ali Özinönü, birliğin 2023 ihracat hedefinin 7,3 milyar dolar olduğunu söyledi. Özinönü, bu hedefe ulaşabilmek için üç sektörün gelecek 12 yılda ortalama yüzde 6-7 oranında ihracat artışı sağlaması gerektiğini vurguladı. Türk çimento sektörünün ihracatta dünya birincisi olduğunu aktaran Özinönü, "2013 ocak-haziran döneminde çimento sektörünün ihracatı; bir önceki yılın aynı dönemine göre miktar bazında yüzde 7.4, değer bazında ise yüzde 9 artarak 6,6 milyon ton ve 436,7 milyon dolara ulaştı. Sektörde en çok ihracat kaydı gerçekleştirilen ülkeler Libya, Irak, Rusya Federasyonu, İsrail ve Suriye oldu. Üretimde; Avrupa birincisi ve dünyada Çin, Hindistan ve ABD’den sonra dördüncü olan Türk çimento sektörü, ihracatta ise pazardan aldığı yüzde 12,5 pay ile Çin ve birçok Güney Doğu Asya ülkesini geride bırakarak dünyada 1. sırada yer almıştır" ifadelerini kullandı.
Seramik sektörünün ise 2013 yılı ocak-haziran döneminde seramik sektörü ihracatı bir önceki yılın aynı dönemine göre miktar bazında yüzde 3,3 azalarak 928 bin tona indiğini anlatan Özinönü, bu sektörün en çok ihracat yaptığı ülkelerin Almanya, İngiltere, İsrail, Irak ve Fransa olduğunu dile getirdi. Ürünlerini 174 ülkeye ulaştıran cam sektörünün bu yılın ocak-haziran döneminde 286 bin ton olan 400 milyon dolarlık ihracat gerçekleştirdiğini kaydeden Özinönü, en fazla ihracat yapılan ülkelerin ise Almanya, İtalya, Fransa, İngiltere ve Irak olduğunu söyledi.
Bu 3 sektörde üretim yapan firmaların, yoğun enerji kullanımı ile faaliyet gösterdiğini aktaran Özinönü, konuşmasını şöyle sürdürdü: "İkincisi, bunlar yükte ağır ürünlerdir ve taşıma giderleri önemli bir unsurdur. Enerji fiyatlarının rekabet gücümüzü önemli ölçüde etkilediğini belirtmek isterim. Ulaşım maliyetlerinin rekabet gücümüzü olumsuz etkilememesinin en önemli noktası; demiryolu-deniz yolu bağlantılarının sağlanmasıdır. Her biri büyük ölçekli olan çimento, cam ve seramik tesislerinin bulunduğu bölgelerden limanlara demir yolu bağlantısı şarttır. Ayrıca, Türkiye’nin genel ihracatını etkileyen sorunlardan doğal olarak bizler de etkileniyoruz. Uluslararası ölçekte sürmekte olan ekonomik kriz bir yana; Suriye, Mısır ve bazı bölge ülkelerinde yaşanan istikrarsızlıklar ihracatımızı doğrudan etkilemektedir. Zira yükte ağır ve nakliyesi güç olan bu sektörler için en ideal pazar en yakın pazardır. Önemli bir sorunu da İran ile yaşamaktayız. Son yıllarda çimento sektörüne büyük ölçekte yatırımlar yapan ve kendi gereksinimlerinin üzerinde bir üretim potansiyeline ulaşan İran, ihracatçısına sağladığı kur avantajı ile doğu bölgemizde bize ciddi rakip olmuş, ülkemizin bu bölgesi İran’ın pazarı haline gelmeye başlamıştır. İran’ın döviz kuru üzerindeki uluslararası rekabet kurallarına aykırı haksız uygulamalarının görülüp önlem alınması gerekmektedir".
"Türk gemileri bekletiliyor"
Toplantıdan sonra gazetecilerin sorularını yanıtlayan Özinönü, Rusya'ya giden Türk mallarının bazı limanlarda, liman idarecilerince boşaltılmasının engellendiğini söyledi. Bunun sebebinin ülkedeki yeni bir yatırım olduğunu belirten Özinönü, bu yatırımın limanlar üzerinde baskı kurduğunu kaydetti. Bu baskı sonucunda liman otoritelerinin oraya varan Türk gemilerini beklettiğini kaydeden Özinönü, "Çok geç boşaltıyorlar. Dolayısıyla Türkiye'nin de önemli ölçüde ihracat yaptığı Rusya'ya ihracatı olumsuz etkilenmeye başladı" ifadelerini kullandı.
|