Financial Times Başbakan
Erdoğan’ın “Çılgın Proje”si olan “Kanal
İstanbul”u değerlendirdiği haberinde, Türkiye’nin Montrö
Antlaşması’nı yeniden müzakere etmeyi umduğunu savunurken kanalın,
Moskova’nın Samsun-Ceyhan boru hattına yönelik taleplerini gözden
geçirmeye zorlamak için bir pazarlık manevrası olduğunu öne sürdü.
“Kanal İstanbul” yabancı basında eleştirildi. Financial Times Başbakan
Erdoğan’ın “Çılgın Proje”si olan “Kanal İstanbul”u değerlendirdiği haberinde,
Türkiye’nin Montrö Antlaşması’nı yeniden müzakere etmeyi umduğunu savunurken
Kanalın, Moskova’nın Samsun-Ceyhan boru hattına yönelik taleplerini gözden
geçirmeye zorlamak için bir pazarlık manevrası olduğunu iddia etti.
Amaç Montrö’yü yeniden müzakere etmek
Financial Times gazetesi, Başbakan Erdoğan’ın “Kanal İstanbul” projesini
değerlendirdiği haberinde, “Kanal İstanbul” projesiyle hedeflenen amacın çok
basit olduğunu ve yeni olmadığını belirterek, projeye yakın kaynaklara dayanarak
Ankara’nın gerçekten zorluklar beklenmesine rağmen boğaz trafiğini düzenleyen
Montrö Antlaşmasını yeniden müzakere etmeyi umduğunu iddia etti. Bu çerçevede şu
ifadelere yer verdi:
“Fakat Rusya’nın görünüşte Samsun-Ceyhan boru hattını destekleme sözünden
caymasıyla birçok kişi kanal’ı boru hattının büyük bir kısmını talep eden
Moskova’ya baskı için bir pazarlık manevrası olarak görüyor. Gerçi, kanal
yaklaşan seçim öncesi aynı zamanda bir reklam.”
Hazar petrolü hem kanalı hem boru hattını haklı
çıkaracak
Gazete, Türkiye’nin İstanbul Boğazı'nın bypass edilmesi için yıllardır
desteklendiğine dikkat çekerek projeye yakın olanların Samsun-Ceyhan boru hattı
kesinlikle gündemde tutmayı sürdürdüğünü çünkü Türk hükümetinin, Hazar
Denizi'ndeki petrol üretiminin ham kanalı hem de boru hattını haklı çıkaracak
kadar büyümesini beklediği öne sürdü.
Haberde, hesaplanan 10 milyon düşük maliyet konusunda çok soru olmasına
rağmen birçoklarının projeyi cüretkar bulduklarına dikkat çekilerek Panama ve
Süveyş Kanalı gibi tarihteki örnek muazzam alt yapı projelerinin “Kanal
İstanbul” projesini teşvik etmediği yorumuna yer verildi.
Bedeli vergi mükellefleri öder
Panama Kanalı inşa edilirken The Manchester Ship Canal Company’nin iki defa
iflas ettiği, Manchester Belediyesi tarafından kurtarıldığı ve Süveyş Kanalı’nın
ilk zamanlarında gelirin çok düşük olduğu için geçiş vergisini arttırmak
amacıyla yeni tonaj hesaplamaları yapıldığı belirtilerek bütün bunlar
anımsatıldığında eğer Başbakan Erdoğan gerçekten tarihteki yerini alırsa, bunun
faturasını ödeyecek olanın Türk vergi mükellefi olabileceği iddiasında
bulunuldu.
|