Irak, Libya ve Rusya’ya İhracat...
"Irak'a Çimento İhracatı Tamamen Durdu"
Çimento İhracatı Azaldı, Seramik...
İhracatın Yüzde 45'i OECD Ülkelerine
Ocak İhracatı Rekor Getirdi
ÇCSİB 3,4 Milyar Dolarlık İhracata İmza Attı
Türkiye’nin dış ticaret açığı vermeyen ender sektörlerini aynı çatı altında buluşturan Çimento, Cam, Seramik ve Toprak Ürünleri İhracatçıları Birliği (ÇCSİB), çimento, cam ve seramik sektörlerinin gelecek döneme ilişkin hedef ve beklentilerini paylaştı.
Çimento üretiminde dünya 2’ncisiyiz Geçen yılki performanslarını paylaştığımız üç sektörümüz, net katma değer yaratan büyümeleri ve net döviz girdisi sağlayan özelliğiyle Türkiye’nin göz bebeği sektörleri arasında yer alırken, dünyada da önemli aşamalar kaydediyor. Ülke olarak; çimento ihracatında İran’ın ardından dünya 2’ncisi, Avrupa’da ise hem üretim hem de ihracatta 1’inci durumdayız. Çimento üretiminde dünya 5’incisi, tüketimde 7’nci sıradayız. Burada İran konusuna özellikle değinmek istiyorum. Bu ülkede ikili döviz kuru uygulanmaktadır. Ve ihracatçılarına avantaj sağlayan düzenlemeler yapmaktadır. Bu durum haksız rekabet yaratmakta ve İran’ın çimento ihracatında öne çıkmasında etkili olmaktadır. Seramik kaplama malzemeleri alanında ise; ihracatta dünya 5’incisi, Avrupa’da 3’üncüyüz. Seramik sağlık gereçlerinde de; Avrupa’da 1’inci, dünyada 3’üncü sırada yer alıyoruz”. “Tarife dışı engellerle ihracatımız bloke ediliyor” Özinönü, ihracat kaybı yaşadığımız pazarlara da dikkat çekti: “Birlik olarak ihracatta en büyük dördüncü pazarımız olan Rusya, aynı zamanda geçen yıl en çok ihracat kaybı yaşadığımız ülke oldu. Rusya’ya geçen yılki ihracat kaybı yüzde 16 düzeyinde. Aynı şekilde Gürcistan’a da yüzde 13’lük bir kayıp var. Rusya’nın çimento yatırımları yapması sonrası, bu ülkeye girişte limanlarda yaşadığımız sorunlar halen sürüyor. Açıkçası, tarife dışı engellerle ihracatımız bloke edilmektedir”. 2014 hedefi 3,9 milyar dolar; 2023 hedefi ise 7,3 milyar dolar 2014 yılı ve geleceğe ilişkin hedef ve beklentilerini paylaşan Özinönü, “Birlik olarak ihracat hedefimiz 2014 için 3,9 milyar dolar, 2023 hedefimiz ise 7,3 milyar dolardır. 10 yıl sonraki hedefimiz için üç sektör olarak her yıl ortalama yüzde 7 büyüme öngörüyoruz. Üç sektörümüz için de yeni pazarların belli bir bölge değil, AB’den Rusya’ya Ortadoğu’dan Uzakdoğu’ya tüm dünya olduğunu söyleyebiliriz. Elbette hedeflerimize ulaşma yolunda kamu desteğine de ihtiyaç duyuyoruz. Bildiğiniz gibi gerek çimento gerek cam gerekse seramik üretimi, yüksek enerji ve işçilik maliyetleri ile gerçekleştirilmektedir” dedi. “Enerji ve işçilik maliyetlerinde iyileştirme gerekiyor” Enerji fiyatlarındaki artış konusuna da değinen Özinönü, “Enerji fiyatları genel fiyatlar seviyesinden daha yüksek bir artış göstermiş ve maliyetlerimize olumsuz etki etmiştir. Sektörlerimizin rekabetçi yapısının korunması için enerji ve işçilik maliyetlerinde iyileştirme gerekmektedir. Sektör olarak bizler de enerji giderlerimizin düşürülmesi için yoğun bir çaba içindeyiz. Kamudan bu çabamızın da desteklenmesini istiyoruz. Var olan teşvik mevzuatına enerjinin verimli kullanımını sağlamak için ilave maddeler eklenmesi, enerjiyi verimli kullanan firmalara teşvikler, özel indirimler sağlanması gibi uygulamaların işlerlik kazanmasının sağlanması, enerjinin vergilendirmesinde AB mevzuatına uyumu, bizler için hayati önem taşımaktadır. Aksi takdirde mevcut girdi maliyetleri nedeniyle, üç sektör için de bölge coğrafyasında yurtdışı yatırımların gündeme gelmesi mümkün görünmektedir” dedi. Özinönü, kamudan diğer taleplerini ise şöyle sıraladı: - Var olan teşvik mevzuatına enerjinin verimli kullanımını sağlamak için ilave maddeler eklenmesi, - Enerjiyi verimli kullanan firmalara teşvikler, özel indirimler verilmesi gibi uygulamaların işlerlik kazanmasının sağlanması, - Enerjinin vergilendirmesinde AB mevzuatına uyumu bizler için hayati önem taşımaktadır. Birlik olarak ayrıca; - Hammadde kaynaklarına erişimin kolaylaştırılması, kullanımının önündeki engellerin kaldırılması, - Demiryolu ağının genişletilmesi, - Üretim merkezi-hammadde alanları-limanlar arasında demiryolu taşımacılığının geliştirilmesi, - Lojistik sıkıntıların azaltılması, - Serbest ticaret anlaşması (STA) olmayan ülkeler ile STA imzalanması, sektörümüz için ivedilikle atılması geren önemli adımlardır. Türkiye hedef pazar olarak belirlenmiş durumda Sektörün artan ithalat rakamlarına da dikkat çeken Özinönü, sözlerini şöyle sürdürdü: “İhracat gelirlerinden vergi almayan gerek Uzakdoğu gerekse komşu coğrafyadaki pek çok ülke, Türkiye’yi hedef pazar olarak belirlemiş durumda. Sübvanse edilmiş kalitesiz ithal ürünlerle iç pazarda rekabet etmek zorunda kalıyoruz. Ağırlıklı olarak iç pazardaki gücümüzle yurtdışını sübvanse ettiğimiz düşünülecek olursa, sektörlerimizin gerek girdi maliyetleri gerekse artan ithalat ile rekabette nasıl zorlandığını net bir şekilde görmek mümkün olacaktır. Küresel ekonomideki belirsizliklerin sıklıkla yaşandığı, koşulların hızla değiştiği günümüzde; Türkiye ekonomisinin sürdürülebilir büyümesini sağlamak tüm sektörlerde olduğu gibi çimento, cam ve seramik sektörlerimiz için de ortak hedeftir. Çalışmalarımıza aynı hedef ile devam edeceğimize inancımız tamdır”. |