Irak, Libya ve Rusya’ya İhracat...
"Irak'a Çimento İhracatı Tamamen Durdu"
Çimento İhracatı Azaldı, Seramik...
İhracatın Yüzde 45'i OECD Ülkelerine
Ocak İhracatı Rekor Getirdi
ÇCSİB 3,4 Milyar Dolarlık İhracata İmza Attı
Türkiye’nin dış ticaret açığı vermeyen ender sektörlerini aynı çatı altında buluşturan Çimento, Cam, Seramik ve Toprak Ürünleri İhracatçıları Birliği (ÇCSİB), çimento, cam ve seramik sektörlerinin gelecek döneme ilişkin hedef ve beklentilerini paylaştı.
Cam, Seramik ve Toprak Ürünleri İhracatçıları Birliği (ÇCSİB) Yönetim Kurulu Başkanı Ali Özinönü, Başkan Yardımcısı Bahadır Kayan ve Başkan Yardımcısı Cemil Tokel; 16 Ocak’ta geçekleştirilen bir basın toplantısıyla çimento, cam ve seramik sektörlerinin gelecek döneme ilişkin hedef ve beklentilerini paylaştı. “Uluslararası pazarlarda yaşanan sorunlar ihracatı etkiliyor” Çimento, Cam, Seramik ve Toprak Ürünleri İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Ali Özinönü, çimento, cam ve seramik sektörlerinin 2013 yılındaki ihracat performansı ve birliğin gelecek dönem hedef ve faaliyetleri hakkında bilgi verdi. Türkiye’nin genel ihracatı ve uluslararası pazarlar üzerine düşüncelerini paylaşan Özinönü şunları aktardı: “Türkiye İhracatçılar Meclisi tarafından yapılan açıklamaya göre, 2013 yılında Türkiye’nin toplam ihracatı, bir önceki yıla göre yüzde 0,01 artışla 151 milyar 707 milyon dolar oldu. Bu küçük oranlı artış, ihracatımızın, 2013 yılında ancak 2012 yılı seviyesini koruyabildiğini gösteriyor. Bu düzeydeki artışın, Türkiye’nin potansiyelini yansıtmadığı açıktır. Ancak her şey maalesef her zaman sizin elinizde olmuyor. Çok çaba gösterseniz de alıcı ülkelerde ya da genel olarak uluslararası pazarlarda yaşanan sorunlar ihracatı doğrudan etkiliyor. Yakından izlediğiniz gibi uluslararası ölçekte ciddi ekonomik sorunlar var. Bazı pazarlarda siyasi istikrarsızlıklar var. Bütün bunlar Türkiye’nin ihracat çabasını olumsuz etkiliyor”. “2014 geçen yıldan daha iyi bir yıl olacak” Bu yıl için beklentilerini ifade eden Özinönü, “2014 yılı ihracatta yeniden atağa kalktığımız yıl olacak. ABD ve AB ülkeleri başta olmak üzere büyük pazarlarda görece iyileşmeler var. Bu durum umutlarımızı artırıyor. Ayrıca döviz kurlarındaki artışı da ihracatı tetikleyen bir unsur olarak görmemiz ve öyle değerlendirmemiz gerekiyor. 2014’ün geçen yıldan daha iyi bir yıl olacağı beklentisi taşıyoruz” dedi. Çeyrek asırlık köklü bir geçmişe sahip Çimento, Cam, Seramik ve Toprak Ürünleri İhracatçıları Birliği’nin, 7 bin üyesiyle sektöründeki tek ve koordinatör birlik olduğunu belirten Özinönü sözlerine şöyle devam etti: “Birliğimize bağlı olan çimento, cam ve seramik; ihracatta yerli kaynakları en fazla kullanan ve ithal ürünlere bağımlılığı en az olan, ülkemizin stratejik öneme sahip başlıca sektörleri arasındadır. Sektörde sağlanacak ihracat artışının, Türkiye’nin dış ticaret dengesine olumlu yansıyacağından hareketle, her yıl olduğu gibi geçen yıl da başarı grafiğini sürdürmeyi başardık. 2013, küresel ekonomideki koşulların oldukça zor olduğu bir yıl olmasına rağmen ihracatta artışla yolumuza devam ediyoruz”. “3,4 milyar dolarlık ihracata imza attık” Özinönü, 2013 yılı ihracat rakamları hakkında bilgi verdi: “Birlik olarak 2013 yılında; yüzde 2 artışla 16,8 milyon ton ürün satışı ile 3,4 milyar dolarlık ihracata imza attık. Ürünlerimizle ulaştığımız ülke sayısı 185’e çıktı. Üç sektörle en çok ihracat yaptığımız ülkeler; Irak, Almanya, Libya, Rusya, İsrail ve İngiltere en önemli pazarlarımız oldu. Birliğimizin ihracat performansını üç ayrı sektörü tek tek ele alarak değerlendirmek istiyorum; çimento sektörü olarak geçen yıl miktar bazında yüzde 10, değer bazında yüzde 6 düşüş söz konusu. Çimento ihracatımız 2012 yılında 13,2 milyon ton ve 801,6 milyon dolar olarak gerçekleşmişti. 2013’te ise ihracat miktarı yüzde 10,2’lik düşüşle 11,9 milyon tona, tutarı da yüzde 6,4 düşüşle 750,4 milyon dolara geriledi. Burada bir noktayı dikkatinize sunmak istiyorum: Çimento sektörü, diğer tüm sektörlere oranla iç talebe çok duyarlıdır. İç piyasada, çimento tüketiminde yükselme olması, ihracatı düşüren en önemli etkendir. Bildiğiniz gibi çimento yükte ağır bir üründür ve navlun çok önemli bir gider kalemi oluşturmaktadır. Bu nedenle en iyi pazar, en yakın pazardır mantığıyla hareket edilmektedir”. Libya, Irak ve Rusya ilk üçte Çimento sektörü ihracatında en büyük pazar olarak ilk üç sırayı; Libya, Irak ve Rusya Federasyonu’nun aldığı belirten Özinönü, “En yüksek ihracat artışını yüzde 129’luk oranla Libya’ya gerçekleştirdik. Aynı şekilde güney komşumuz Suriye’ye yüzde 82’lik bir artış kaydettik. Çimento sektörünün de kendi içindeki alt sektörleri olan klinker ve çimentoya da ayrı ayrı göz atmak gerekirse, en yüksek artışı klinkerde Mısır’a, çimentoda ise Togo’ya ihracatta gerçekleştirdik. Togo’ya ihracat yüzde 217 artış gösterdi. Rakamların net bir şekilde ortaya koyduğu üzere; çimento ihracatının özellikle Libya, Mısır ve Suriye gibi pazarlarda yüksek oranlı artması dikkat çekicidir. Sizin de tahmin edeceğiniz üzere; ihracat artışımız bu ülkelerin yeniden imar çalışmaları ile doğrudan ilgili. Libya’da yatırım hamlesinin başlaması ile inşaat sektörü canlanmış ve Türkiye’den çimento ürünlerine ihtiyaç duyulmuştur. Geçen yıl ihracatta yaşanan bu ivmenin, bölgenin yeniden kaos ortamına dönmesi ile şu sıralarda yeniden yavaşladığını söyleyebiliriz” dedi. Seramik sektörü yerli kaynakları kullanıyor Özinönü, seramik sektörü ile ilgili olarak şunları söyledi: “Ülkemizde endüstriyel boyut kazanması 20. yüzyılın ortalarını bulan seramik sektörümüz, henüz genç bir sektör olmasına rağmen yükselen grafiği ile öne çıkıyor. Birliğimizin de en güçlü sektörü olan seramik, bildiğiniz gibi ihracatta yerli kaynakları en çok kullanan ve ithal ürünlere bağımlılığı en az olan sektörlerimizden biri. Seramik sektörümüzle geçen yıl yüzde 5,3 artışla 1,9 milyon ton ve 1 milyar 76 milyon dolar ihracat gerçekleştirdik. En fazla ihracat yaptığımız ilk üç ülke; Almanya, İngiltere ve Irak oldu. Seramik sektöründe de en fazla ihracat artışını yüzde 80’lik oranla Libya’ya gerçekleştirdik. Seramik sektörünün alt sektörlerini inceleyecek olursak, seramik kaplamada (karo, fayans) en yüksek ihracat artışı yüzde 95 ile Libya’ya, seramik sağlık gereçlerinde ise yüzde 39 ile Gürcistan’a yaşandı. Türkiye’nin hızla yükselen sektörlerinden olan seramik sektörümüz; üretim kapasitesi, modern teknoloji yatırımları ve yüksek kalite avantajları sayesinde rekabet gücünü artırmaya devam edecek. Birlik bünyesindeki Seramik Tanıtım Grubu işbirliğinde düzenlenen ulusal ve uluslararası tasarım yarışmalarının da sektörün rekabetine olumlu katkı yapacağına inanıyoruz”. Cam ev eşyası üretiminde dünyada 1’inciyiz Ürünleriyle inşaattan otomotive, enerjiden beyaz eşyaya çok sayıda sektörün temel tedarikçilerden biri olan, 500 yıllık köklü geçmişe sahip cam sektörünün ise Türkiye ekonomisine net katma değer yaratarak büyümesini sürdürdüğünü ifade eden Özinönü şunları aktardı: “Cam sektörümüzle; geçen yıl yüzde 1,4 artışla 575 bin ton ve 815,6 milyon dolar ihracata imza atmayı başardık. En büyük ihracat pazarlarımız, Almanya, İngiltere ve İtalya oldu. 500 yıllık görkemli bir geçmişe sahip olan cam sektöründe ilk yıllarda daha çok butik olarak atölyelerde yapılan üretim, son 80 yılda endüstriyel güce ulaştı. Günümüzde cam sektörümüz ile dünyanın en seçkin üretici ülkeleri arasında yer alıyoruz. Yurtdışında yaptığı atılımlarla sektör olarak; dünya 3’üncüsüyüz. Cam ev eşyası üretiminde dünyada 1’inci, düz camda dünyada 6’ncı ve cam ambalajda dünyada 5’inci sıradayız”.
|