Önce Bayındır, sonra da Bozoğlu. Büyükşehir Belediyesi iki
müteahhitle de projeyi tamamlayamadı. Bugün ikisi ile de
mahkemelik. Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu, beş yılda iki
müteahhit değiştirip, bir türlü bitiremediği Üçyol -Üçkuyular arasındaki
metroda, bir değişiklik de kendi içinde yaptı. Başkan, önceki gün Büyükşehir
Belediyesi’nde, metrodan sorumlu olan bürokratla yollarını ayırdı. Bu göreve,
yani Raylı Sistem daire Başkanlığına, bir bayan bürokratı, Işık Çelikoğlu’nu
atadı. Mehmet Gülay’ın yerine atanan Çelikoğlu, bundan sonraki süreçte,
projeyi ayağa kaldırıp, sonuçlandırabilecek mi? Peşin hükümlü olmamak adına,
bekleyip göreceğiz. Ancak... Defalarca yazdım, yine tekrar ediyorum. Bu
metronun bitmesi için Büyükşehir’in bu projeye önce bakış açısının, sonra da
yaklaşım biçiminin değişmesi gerekiyor. Oymuş, buymuş, gerisi hepsi
boş... Meslektaşım Mustafa Yılmaz’ın, büyükşehirde uzman bir bürokratın
verdiği bilgiler ışığında yaptığı haberde dile getirilen iddialar hiç yenilir
yutulur türden değil. Bu araştırma haberde, Kocaoğlu’nun niçin metroyu
bitiremediğini, bu zihniyetle devam edilmesi halinde de niçin bitmeyeceğinin
yanıtlarını okuyunca bizim de bugüne kadar metro ile ilgili yazdığımız onca
yazıdaki haklılığımız bir kez daha kanıtladı. Çünkü bir türlü bitirilemeyen,
ne zaman biteceği de bilinemeyen Üçyol -Üçkuyular arasındaki metro inşaatı ile
ilgili bürokratın dile getirdiği ilginç ayrıntılar, bugüne kadar hiç kamuoyu ile
paylaşılmadı. Mustafa Yılmaz’ın metro ile ilgili tespitlerini sizlerle
paylaşmak istiyorum: "İzmir’de metro, Yüksel Çakmur’un projesini
hazırlatmasıyla gündeme geldi. Projeye göre Basmane ile Üçkuyular arasında
tamamen yer altından giden bir raylı sistem öngörülüyordu. Çakmur projeyi
hazırlatmakla kalmayıp kredisini de bularak işi yapılabilir hale getirdi. Fakat
kazmayı vurmaya görev süresi yetmedi.
Özfatura değişiklik yaptı
Burhan Özfatura projede önemli değişikler yaptı. Önce metronun
tamamen yer üstünden yapılmasını tartışmaya açtı. Bu fikir büyük tepki alınca
vazgeçti. Bu kez de projede köklü bir değişiklik yaptı. Projenin Üçyol-Üçkuyular
bölümünü iptal etti. Bunun yerine Basmane ile Ege Üniversitesi önüne kadar yer
altına inmeyen yüzeyde devam eden bir raylı sistemi projeye dahil etti. Bugün
kullandığımız Ege Üniversitesi ile Üçyol arasındaki 11.8 kilometrelik metro bu
şekilde yapıldı. Özfatura’dan görevi devralan merhum Ahmet Piriştina,
metronun başta yürüyen merdivenler olmak üzere eksikliklerini tamamlayarak 2000
yılında halk tarafından kullanılır hale gelmesini sağladı. Piriştina’nın ani
vefatı ile göreve gelen Aziz Kocaoğlu cesur bir karar aldı. Hem Üçyol-Üçkuyular
metrosu hem de Aliağa-Menderes arasındaki 80 kilometrelik hattın metro
standartlarına yükseltilmesi projesine aynı anda başlayacağını ilan etti.
Başladı da. Fakat her iki projenin de sonu bir türlü
gelmedi. Özellikle Üçyol-Üçkuyular metrosu iki müteahhit değiştiği halde
bitirilemedi. Peki neden bitmiyor? Nasıl biter? Metronun Ege Üniversitesi ile
Üçyol bölümünde önemli görevler üstlenen bir bürokratla bu konuları konuştum.
Üçyol-Üçkuyular arasındaki metronun bu duruma gelmesine çok üzülen bürokrat
büyük hatalar yapıldığını ve yapılmaya devam edildiğini söyledi ve çok önemli
teknik bilgiler verdi. Metroda çözülemeyecek sorun yok. Fakat nedense teknik
nedenlerle bazı sorunların çözülemeyeceğini söylüyorlar. Mesela Güzelyalı
İstasyonu’nun zemin çürüklüğü nedeniyle iptal edileceği söyleniyor. Dünyada
böyle komik bir şey olmaz. Başkana bunları kim söyletiyorsa son derece yanlış ve
talihsiz beyanlar. Konak’ta bir tarihi Sarıkışla vardı. Biz onun
bir kısmına Konak Metro İstasyonu’nu yaptık. Güzelyalı’nın zemini Konak’tan daha
mı kötü?
150 yıl önce yapılmış
Bakın biz Konak İstasyonu’nu yaparken Sarıkışla’nın kazıklar
üzerinde olduğunu gördük. Kestane ağacından yapılmış 6 metre ile 9 metre
arasındaki kazıkları Kent Müzesi’ne verdik. Sarıkışla kazıklar üzerine
yapılmış. O kadar berbat bir zeminin üzerine 19. yüzyılda kazıklarla bina
yapmışlar, biz 20. yüzyılın sonunda oraya suyun içine Konak İstasyonu’nu
yaptık. Japonlar Konak İstasyonu’nun tekniği nedeniyle işi yapan müteahhit
firmaya ortaklık teklif ettiler. Şu anda dünyanın en büyük metro projesi olan
Dubai Metrosu’nu bizim müteahhit firmamızla birlikte yapıyorlar. Çünkü Konak
İstasyonu su içinde muhteşem bir yapı. Hiçbir yere temeli olmayan sadece kendi
ağırlığı ile su üzerinde duran bir yapı. Şimdi bunlar yapılmışken, 21. yüzyılda
Güzelyalı İstasyonu’nda "zemin bozuk yapamıyoruz" demek olur mu?
Yolcu varsa nasıl yapmazsınız?
Teknik bilgilerime, yaşadığımız olaylara dayanarak söylüyorum;
her yere istasyon yapılır. Ben 11 yıl metro inşaatlarında çalıştım. Bunu
biliyorum. Tabii biz işin teknik koşullarını, ihale dökümanlarını çok iyi
hazırlayıp, işin takip edilmesini doğru yaptık. Güzel bir müşavir bulduk. Düzgün
bir teknik şartname, iyi bir ihale ve ciddi bir teknik bilgiye sahip
müşavir. Metroyu asıl kontrol eden teknik sorumluluğu alan firma çok
önemli. Bakın şu anda da belediyenin müşavir firması var. Ama ne yapıyor
belli değil. Metro tünellerinin çökeceği tartışılıyor. Bu firmanın çıkıp
teknik bilgi vermesi lazım. Ama ortada yok. Bizim bitirdiğimiz metroda
müşavirliğimizi yapan firma şu anda Marmaray Projesi’nde İstanbul Boğazı tüp
geçişini yapanların müşaviri. Siz bu işi 10 bin TL’ye yapacak müşavir firma da
bulursunuz. Ama 10 milyon dolara yapmayacak müşavir firma da vardır. Çünkü
bunlar dünya çapında değerli firmalardır. Önemli olan
budur.
|