BSH Ev Aletleri İcra Kurulu Başkanı Norbert Klein, 2010
yılını değerlendirdiği ve önümüzdeki yıl beklentilerine ilişkin düzenlediği
basın toplantısında, Türkiye'de beyaz eşya sektörünün hacimsel olarak bu yıl
yüzde 8-9 büyüdüğünü, en hızlı büyüyen segmentin gayrimenkule bağlı olarak
ankastre olduğunu, önümüzdeki 5 yıl içinde de beyaz eşya sektörünün yüzde 18
oranında büyümesini beklediklerini söyledi. Önümüzdeki dönemin zorluklarına
karşın, başarısı kanıtlanmış stratejileriyle karlı bir şekilde büyümeye devam
etmek için gerekli koşullara fazlasıyla sahip olduklarını ifade eden Klein,
BSH'ın çok kuvvetli olduğu ve önem verdiği ankastre satışlarının önümüzdeki 5
yıl içinde yüzde 92 büyümesini beklediklerini kaydetti.
Küçük ev aletleri pazarında üreticilerin ağırlıklı olarak Çin'den ithalat
yaptığını, BSH'ın ise üretiminin önümüzdeki yılın ikinci yarısında deneme
modunda ve küçük bir yatırımla başlayacağını, 2012'de ise tam kapasite üretim
yapacaklarını, bu alana daha da yatırım yapacaklarını belirten Klein, BSH için
küçük ev aletlerinde pazarın Türkiye ve Avrupa olacağını bildirdi.
Gazetecilerin sorularını da yanıtlayan Klein,
önümüzdeki yıl 140 milyon lira yatırım yapacaklarını ifade ederek, ''Önümüzdeki
yıl en büyük yatırım lojistikte olacak. Kapasitemizi yüzde 30-40 artıracağımız
için dağıtım ağı çok önemli'' dedi. Bu yıl pazar payında da küçük bir artış
yaşadıklarını kaydeden Klein, geçmiş birkaç yılda bulaşık makinesi pazarında
patlama olduğunu, diğer segmentlere oranla bu alanda yüzde 40 ile önemli bir
büyüme yaşadıklarını ifade ederek, ''Sektörün yeni yıldızı kurutma makinesi
segmentidir. Bulaşık makinesinde gördüğümüz patlamayı bundan sonra muhtemelen
kurutma makinesinde yaşayacağız'' diye konuştu.
''Çerkezköy'de 100 bin metrekarelik arsa
aldık'' Norbert Klein, küçük ev
aletleri üretimi için Çerkezköy'deki fabrikalarının yanında 100 bin metrekarelik
bir arsa aldıklarını bildirdi. Küçük ev aletlerinin çok dinamik bir pazar
olduğunu vurgulayan Klein, şöyle devam etti:
''Neden Çin'de değil de Türkiye'de üretiyoruz, diye sorarsanız, Çin'de
birçok avantaj gibi birçok dezavantaj olduğunu, Türkiye'de ise bu alanda çok
fırsat bulunduğunu söyleyebilirim. Örneğin Çin'in para birimi güçleniyor.
Siparişten üretim süreleri artıyor. Çin, lojistik olarak da birçok pazara uzak.
Bizim ise Çerkezköy'de çok güçlü bir üretim merkezimiz var. Çok da rekabetçiyiz.
Beyaz eşyadaki gibi küçük ev aletlerinde de benzer bir başarıyı
tekrarlayabileceğimizi düşünüyorum. Küçük ev aletlerinde de ihracat ve iç pazar
oranları aynı olacaktır diye düşünüyoruz. Toplam cironun içerisinde küçük ev
aletleri yüzde 8 paya sahip. Küçük ev aletleri cirosunu 5 yılda 2'ye katlamayı
hedefliyoruz.''
BSH Grubu'nun Ar-Ge'de 3 merkeze odaklandığını, bunların Almanya, Türkiye ve
Çin olduğunu belirten Klein, önümüzdeki yılın şubat ayında pazara sunulacak bir
buzdolabının tamamıyla Türkiye'de geliştirildiğini ve burada üretileceğini ifade
ederken, ''Bu BSH Grubu'nun Türkiye'de sıfırdan üretip tüm sorumluluğu aldığı
ilk örnek... Önümüzdeki dönemde grup için daha fazla Ar-Ge projeleri üretme
hedefimiz var'' görüşünü dile getirdi.
''Avronun yılı 2 liradan
kapatacak olması olumlu'' Karlılık
anlamında en fazla kar elde eden ülkelerden olduklarını, bu sayede yüksek
yatırımları Türkiye'ye çekmeyi başardıklarını ifade eden Klein, avronun yılı 2
liradan kapatacak olmasının, ihracatlarının yüzde 60 olduğu düşünüldüğünde, ciro
ve ihracata olumlu yansıdığını söyledi. Bu yılı 2 milyar liranın üzerinde bir
ciroyla kapatmayı düşündüklerini ifade eden Klein, ihracata baktıklarında
Avrupa'daki krizin kendilerini çok etkilemediğini, Almanya'da ''inanılmaz'' iyi
bir yıl geçtiğini, İspanya gibi zayıf giden pazarlar da olduğunu söyledi.
Bu yılın 9 aylık döneminde EBİTDA'larının yüzde
11, vergi sonrası karın ise 9,2 olduğunu belirten Klein, Türkiye'ye her zaman
uzun vadeli baktıklarını, stratejilerini doğru geliştirdikleri için BSH için bir
krizin yaşanmadığını kaydetti. Klein, ''Türkiye'nin inişlerini, çıkışlarını çok
yaşadık ve her krizin sonunda güneşin açtığını gördük. Dolayısıyla bütün
stratejilerimizi uzun vadeli yaparak, Türkiye'nin potansiyelinin açığa
çıkacağından emin olarak yolumuza devam ediyoruz. BSH'nın Türkiye'de çok hızlı
ve her şeye hazırlıklı olduğunu rahatlıkla söyleyebilirim. Bunda krizde işten
çıkarma yapmamamız, yatırım yapmaya devam etmemiz gibi faktörler son derece
olumlu etki edecek'' diye konuştu.
Türkiye'deki yatırım 1 milyar avroyu
buldu Türkiye'deki toplam
yatırımlarının 1 milyar avroyu bulduğunu ifade eden Klein, bir gazetecinin
''BSH'da 2011'de zam görür müyüz?'' sorusuna ise, ''Bunu yanıtlamak çok zor.
Enflasyon var ve ham madde fiyatları inanılmaz derecede yükseldi. Bir şekilde
bunu pazara yansıtmamız gerekebilir. Ancak diğer taraftan da inanılmaz yoğun bir
rekabet var. Pazarda, fiyatların nasıl seyredeceğini bekleyip görmemiz
gerekiyor'' karşılığını verdi. Şu anda tüketici fiyatlarının son derece makul
seviyelerde olduğunu belirten Klein, bu yıl 3,6 milyon adet üretim
gerçekleştirdiklerini de kaydetti.
|