Boğazlardan geçen gemilerden toplanan 30 bin ton petrol asfalt yapımında
kullanılacak. Petrol türevi atıklardan 7 bin 500 ton asfalt üretilecek. Asfalt
maliyetini yarı yarıya düşürecek geri dönüşüm projesi, hem çevre kirliliğini
önleyecek hem de ekonomiye 15 milyon TL kazandıracak. Karadeniz ile Akdeniz
arasındaki tek deniz yolu olan boğazlardan yılda yaklaşık 80 bin tanker geçiyor.
Gemilerin atıklarını denize bırakmasını önlemek ve bu atıkları geri dönüşüme
kazandırmak için Çevre Koruma Daire Başkanlığı'na bağlı 12 lisanslı atık alma
gemisi görev yapıyor. Toplanan atıklar, Atık Alım Merkezi'nde depolanıyor.
İstanbul Büyükşehir Belediyesi iştirak şirketlerinden Enerji AŞ, gemilerden
toplanan petrol türevi atıkların ekonomiye kazandırılması için bir proje
geliştirdi. İhale aşamasına gelinen proje kapsamında, bir yılda toplanan 30 bin
ton petrol türevi atık ile yılda 7 bin 500 ton asfalt üretimi yapılması
planlanıyor. Proje kapsamında Tuzla tersaneler bölgesinde tahsis edilen 2 bin
982 metrekarelik alanda mendirek ve liman inşa edilecek. Milli Emlak'tan onay
alınan bölgede yapılacak liman sahası içerisinde kapasitesi artırılmış atık
kabul tesisi, arıtma tesisi, petrol türevi atık işleme tesisi kurulacak. İhale
aşamasına gelinen projede kurulacak atık işleme tesisinde aynı zamanda
belediyenin ihtiyaç duyduğu asfalt ürünleri ve elektrik enerjisinin elde
edilmesi de mümkün olacak. Türkiye'de gemi atıklarından ilk kez asfalt üretimi
yapılacağını bildiren İstanbul Büyükşehir Belediyesi yetkilileri, söz konusu
projeye 2011 yılında start verileceğini ve 2014 yılında projenin tamamlanacağını
belirtti.
Petrol türevi atıklar laboratuvar analizleri yapılarak kategorilere
ayrılıyor. Gemilerin petrol türevi atıklarının analizleri yapıldıktan sonra
yüzde 25'i ile asfalt üretimi için katkı maddesi üretilecek. Kullanılacak katkı
maddesinin bir tonu ise belediyeye yaklaşık 400 TL'ye mal olacak. Asfalt üretimi
yapan belediye iştiraklerinden İsfalt, asfaltın tonunu yaklaşık 800 TL'ye mal
ediyor. Gemi atıklarından üretilen katkı maddesinin asfalt üretiminde
kullanılmasıyla asfaltın maliyeti böylece yarı yarıya indirilmiş olacak.
Yetkililer, katkı maddesini ne kadar kullanırlarsa maliyetin de o kadar
düşeceğini belirtiyor. Laboratuvar ortamında kategorilere ayrılan diğer petrol
türevleri ise kategorisine göre atık yağ geri dönüşüm tesislerine ya da ilave
yakıt olarak kullanılmak üzere çimento ve kireç fabrikalarına gönderilecek.
Böylece 30 bin ton petrol türevi gemi atığından 7 bin 500 ton asfalt, 6 bin ton
solvent üretilirken 10 bin tonu çimento fabrikalarına gönderilecek. Geriye kalan
kısımla da elektrik enerjisi, ilave yakıt, kalıp yağı ve diğer yağlama ürünleri
elde edilecek.
|