Günde yüz binlerce yolcuyu taşıyan İstanbul metrosunda
akla zarar bir sorun nedeniyle kesintisiz ulaşım yapılamıyor. İlk etapta
Taksim- 4. Levent arasında hizmete giren metro hattındaki
araçlarla daha sonra devreye sokulan Şişhane ve Atatürk
Oto Sanayi Sitesi arasında çalışan araçlar farklı markada olduğu için
sinyalizasyon sistemlerinde uyumsuzluk yaşanıyor. Yetkililer ocak ayında yeni
hatlar açılırken “Sorun Temmuz 2009’da çözülecek” diye açıklama
yaptı; ancak aradan altı ay geçmesine rağmen yolcular hala aktarmalı yolculuk
yapmak zorunda kalıyor.
Temeli 1992’de atılan İstanbul metrosunun ilk etabı ‘Taksim - Levent
hattı’ 2000 yılında hizmete açıldı. Kısa bir süre sonra 4.
Levent hatta eklendi. Dokuz yıl sonra da hat, bir yönde
Şişhane’ye, diğer yönde de Atatürk Oto
Sanayi’ye uzatıldı. İlave hatlar geçen ocak ayında Başbakan
Tayyip Erdoğan’ın katıldığı törenle hizmete girdi. Ne varki her
iki yönde de yolcular hâlâ ‘aktarma yaparak’ seyahat
ediyor.
İlave hatların açılış töreninde kesintisiz ulaşımın Temmuz 2009’da
tamamlanacağı Büyükşehir Belediyesi tarafından duyurulmuştu. Ancak şu anda
ulaşım hâlâ kesintili olarak sağlanıyor. Şişhane ve Atatürk Oto Sanayi
duraklarında aktarmanın nedeni ise hayli ilginç. İlk etaplar için metro araçları
ihaleyi kazanan Fransız Alstom şirketinden alındı. Yeni hatlarda çalışan araçlar
ise Güney Koreli Hyundai Rotem firmasına ait. Araçlar fark olduğu için
sinyalizasyon sistemleri de farklı. Bir araç diğerinin sinyaliyle çalışmıyor. Bu
yüzdün birbirlerini tanımayan araçlar aynı hat üzerinde kullanılamıyor. Bu
nedenle her iki aracın uyumlu olarak çalışabileceği şekilde sistem dönüşümünün
gerçekleştirilmesi gerekiyor. İBB yetkilileri çalışmaların önümüzdeki ay
tamamlanabileceğini söyledi. Adaptasyon tamamlandığında aktarmalı seyahat
nedeniyle saatler süren Şişhane - Maslak arası, 21 dakikaya inecek.
İstanbul Büyükşehir Belediyesi her altı ayda bir metro açılışı yapmayı
hedeflerken, gelecek yıllarda toplam demiryolu hattını da Marmaray’la birlikte
600 kilometrenin üzerine çıkarmayı amaçlıyor. İstanbul’daki demiryolu hattının
uzunluğu şu anda 75.5 kilometre, banliyö hattı da hesaba katıldığında 147.5
kilometreye ulaşıyor. Yeni ihale edilece dört yeni hat ve Marmaray’ın
tamamlanmasıyla kentin demir yolu ağı 300 kilometreye yaklaşacak.
Rakamlarla İstanbul metrosu
* Taksim - 4. Levent Hattı’nın uzunluğu 8.5 kilometre. Maliyeti 800 milyon
TL. * İstanbul Metrosu kuzeyde (4. Levent - Maslak 5.5 km) ve güneyde
(Şişhane 1650 metre) toplam 7.15 km uzatıldı. * Şişhane - Taksim arası 2.5
dakika, Taksim - Maslak arası 21 dakika. * Şişhane - Maslak Hattı’nın hizmete
alınmasıyla, Taksim - 4. Levent Metro Hattı’nda halen 200 bin olan
günlük yolcu taşıma sayısında en az yüz artış olduğu tahmin ediliyor. *
Şişhane - Taksim Hattı’nın kaba inşaatı 20 milyon TL, elektromekanik işler 40
milyon dolara mal oldu. * 4. Levent - Maslak Atatürk Oto Sanayi Sitesi
Hattı’nın maliyeti 525 milyon TL. * 92 adet vagonun maliyeti 127 milyon
Dolar. * 4. Levent - Maslak Atatürk Oto Sanayi Sitesi (AOS) Hattı’nın kalan
2.5 kilometrelik kısmının Darüşşafaka - Hacıosman - Seyrantepe/Stadyum İstasyonu
inşaatları devam ediyor.
|