Sultangazi'de Faciayı Bina...
Avcılar'da Kolonu Çatlayan...
Deprem Konutunun Kolonları Hatalı Çıktı
“Ev Alırken Bodrum Katına Bakın”
Fatih'te Kolonlarında Çatlaklar...
Kolon Kesilmesine 'Kimlik Belgeli' Önlem
Rize’de Riskli Binalarda Yıkım Başladı
Rize'de Binalar Birbirine Yaslanıyor
Rize'nin 'Pisa Kuleleri'nin...
Rize’deki Çay Çarşısı Yasa Dışı Çıktı
Rize’de Dere Yatağında Bulunan...
Rize'de Şehir Hastanesi, Deniz...
Rize'de Yıkılma Riski Taşıyan...
Binaların Taşıyıcı Kolonlarını Kaldırmışlar
Rize’de kentsel dönüşüm projesi kapsamında yıkım çalışmalarına başlandı. Çalışmaları sırasında binaların taşıyıcı kolonlarının yerlerinin değiştirildiği ortaya çıktı.
Rize'de deniz dolgusu üzerine yapılan ve korozyon nedeniyle riskli duruma gelen 23 hektarlık alanda başlayan kentsel dönüşüm ile 118 dükkân, 174 ofis ve 60 konut tahliye edildi. Yıkım çalışmaları sırasında, binaların taşıyıcı kolonların yerlerinin değiştirildiği, kolonların içinden boruların geçirildiği ve kesildiği ortaya çıktı. DHA’da yer alan habere göre, kentte, 173 bin metrekarelik dolgu alanında korozyon nedeniyle riskli duruma gelen 4 bin 174 bağımsız yapıda kentsel dönüşüm projesi başlatıldı. Projede ilk etapta yıkılacak belediye bloklarının bulunduğu 23 hektarlık alandaki 118 dükkân, 174 ofis ve 60 konut tahliye edildi. Yıkım için gelen ekiplerin çalışmaları sonucu, binaların taşıyıcı kolonların yerlerinin değiştirildiği, içlerinden boruların geçirildiğini ve kesildiği ortaya çıktı. Demirlerin paslandığı ve açığa çıktığı kolonların da çatladıkları tespit edildi. Rize İnşaat Mühendisleri Odası Başkanı Murat Yazıcı, binalar boşaltıldıkça yaptıkları incelemelerde kolonlara müdahale edildiğini tespit ettiklerini söyledi. Yazıcı, "Bazı kolonlar kesilmiş. Bazı iş yerlerinde ara katlar yapılmış. Bazı yerlerde kolonlar var, üst katlarında kolonlar yok. İnsani müdahalelerinde olduğunu burada gördük. Bu binalar 1960'lı yıllarda dolgudan sonra inşa edilmiş. O tarihte herhangi bir mühendislik hesabıyla bu binaların yapılmadığıyla ilgili fazla da bir bilgimiz yok. Herhangi bir mühendislik müdahalesinin olmadığını da şuradan anlıyoruz, herhangi bir dere malzemesini kullanmış ise burada herhangi bir mühendislik hesabının olmadığı kanaati oluşuyor bizde." dedi. O yıllarda bu binalara izolasyon tedbirlerinin yapılmadığını ifade eden Yazıcı, "Tuzlu suyun deniz tarafından alınarak en üst kata kadar demirlerin paslandığı ortaya çıktı. Bu paslanmalarda demirlerin şişmesine kolonların şişmesine yol açtı. Kolon şişmesi sonucu kolonlarda oluşan çatlaklar gün yüzüne çıktı. Mühendislik hesabı yapılmadığı için deniz suyuyla birlikte kolonlarda karbonatlaşmaya yol açıldı. Bu binalarda özellikle insani müdahaleler var. Ayrı zamanda yapım hatları da var. Malzeme eksiklikleri de var. Binalar zaten kendi kendine çökecek hale gelmişti. Binaların bir an önce yıkılması gerekiyordu." diye konuştu. Kentsel dönüşüm projesini yürüten Mustafa Ekşi İnşaat Proje Müdürü İnşaat Mühendisi Hakan Bayraktar da denize çok yakın bir mesafede çalışmanın yürütüldüğünü belirterek "Aramızdan sadece bir karayolu geçiyor. Zeminde yer yer büyük tahkimatlar ile karşılaşıyoruz. 18-19 metre derinlikte sert zemine ulaştık. Şu an herhangi bir problem yaşamıyoruz. Fore kazık çakma işlemlerimiz sürüyor. Su seviyesinin altında yapılacak imalatlar olduğu için, bu suyun tutulabilmesi için uygun teknikler üzerinde çalışma yapılıyor. Çalıştığınız zemini susuz bir hale getirmek ve bodrum perdelerimizi korumayı amaçlıyoruz. Teknolojinin gelişmesi ile beraber izolasyonda yeni sistemler ortaya çıktı. Bu binalar çok eski artık kullanım ömürlerini de tamamladı. Bizim burada uygulamaya çalıştığımız imalat bütün veriler göz önüne alınarak yapılıyor. Planlarımızı işimizi en hızlı yapacak şekilde düzenliyoruz. Buradaki imalat sadece bir bina yapmak değil. Bu alanı tamamen iyi hale getirip bina yapmak gerekiyor" dedi. |