Beyaz eşya üretimi, yılın ilk yarısında
9 milyon 566 bin 167, ihracatı da 6 milyon 504 bin 160 adet oldu.
Türkiye Beyaz Eşya Sanayicileri Derneği'nin
(TÜRKBESD) verilerine göre, 2011 yılının ilk 6 ayında buzdolabı, derin
dondurucu, çamaşır makinesi, kurutucu, bulaşık makinesi ve fırından oluşan 6 ana
ürün grubunda geçen yılın aynı döneminde 6 milyon 128 bin 853 adet olan ihracat,
6 milyon 504 bin 160'a çıktı. Aynı dönemde, 8 milyon 583 bin 645 olan beyaz eşya
üretimi 9 milyon 566 bin 167'ye, 2 milyon 522 bin 442 olan iç satış 3 milyon 62
bin 206'ya, 318 bin 435 adet olan ithalat 460 bin 911'e yükseldi.
Türkiye Beyaz Eşya Sanayicileri Derneği (TÜRKBESD) Başkanı Şirzat
Subaşı, toplam beyaz eşya üretiminin 6 aylık dönemde yüzde 11'lik artış
gösterdiğini belirterek, ''Türkiye pazarı ilk 3 ay sonunda yüzde 26 büyürken
sonraki 3 ayda büyüme hızı bir miktar yavaşlamasına rağmen ilk 6 ayın sonunda
beyaz eşya genelinde yüzde 21 büyümeye ulaşıldı'' dedi. TÜRKBESD Yönetim Kurulu
toplantısında konuşan Şirzat Subaşı, nitelikli işgücünün, gelişmekte olan
pazarlara yakınlığının, gelişmiş yan sanayisinin Türkiye'yi beyaz eşya
yatırımları açısından cazip bir ülke konumuna yerleştirdiğini ve bu faktörlerle
Türkiye'nin beyaz eşya üretiminde İtalya'yı geride bırakarak Avrupa'nın 1
numaralı üreticisi olduğunu ifade eden Subaşı, bugün aynı üretim yoğunluğunun
Avrupa'da Polonya'da yaşandığını belirtti. Subaşı, beyaz eşya sektörünün
Türkiye'nin en önemli sektörlerinden biri haline geldiğini ifade ederek; hem iç
piyasa hem de ihracatta büyük bir güç olduğunu bildirdi. Subaşı, şunları
kaydetti: ''2010 sonunda sektörün iç piyasa
beyaz eşya büyüklüğü 5,4 milyon adede ulaşırken ihracat adedi 13,7 milyon adet
oldu. Sektör özellikle ihracatta önemli bir güç haline geldi. 2000 yılında
Türkiye'de üretim yapan beyaz eşya üreticilerinin ihracat adedi sadece 2 milyon
adet iken, 2010 sonunda bu rakam yaklaşık 7 kat artarak 13,7 milyona ulaştı. Bu
yılın ilk 6 ayında da hem ihracat hem de iç piyasa rakamlarında artış devam
etti.
Toplam beyaz eşya üretimi 6 aylık dönemde yüzde 11'lik bir artış
göstermiştir. Türkiye pazarı ilk 3 ay sonunda yüzde 26 büyürken sonraki 3 ayda
büyüme hızı bir miktar yavaşlamasına rağmen ilk 6 ayın sonunda beyaz eşya
genelinde yüzde 21 büyümeye ulaşıldı. İhracatta ise ilk 6 ayın sonunda yüzde 6
büyüme ile 6,5 milyon adede ulaşılırken bu dönem içinde toplam üretim 10 milyona
dayandı.'' Gelecek dönemde iç pazarda ekonomiyi
soğutma çalışmalarının ve kredi kartlarına getirilmesi düşünülen sınırlamaların
satışları yavaşlatsa da bayilik sistemiyle çalışan ve senetli sistemle satış
yapma yeteneği yüksek olan organizasyonlara avantaj sağlayacağını söyleyen
Subaşı, yıllardır önemli müşteri portföyüne sahip olan bayilerin, tüketicilerin
ödeme alışkanlıklarını bildikleri ve onları birkaç kuşaktır tanıdıkları için
kredi kartı yerine senedi çok kolaylıkla ikame edeceklerini dile getirdi.
''AEEE Yönetmeliği titizlikle
hazırlanmalı'' Subaşı, AB Uyum
Yasaları çerçevesinde açılmış olan 'Çevre Faslı' ile
birlikte çıkartılacak olan Atık Elektrikli ve Elektronik Eşya (AEEE)
yönetmeliğinin titizlikle hazırlanması gerektiğini bildirdi. Subaşı,
''Avrupa'da bazı ülkelerde çok önce başlayan uygulamada bugün bile büyük
aksaklıklar yaşanırken Türkiye uygulamasında bu ülkelerdeki tecrübelerin göz
önüne alınması gerekir. Ülkemiz beyaz eşyada dünya genelinde söz sahibi olurken,
üreticilerin yatırım planlarında maliyet yaratıcı bu tür uygulamalar büyük
faktör olmaktadır. Sektörün çevreye duyarlı ürünlerde zaten öncü olduğu ve tüm
dünyada bu ürünlerle rekabete karşı avantaj sağladığı ortada. Fakat uygulama
öncesinde belediyeler tarafından kurulacak 'Toplama Noktaları' dahil tüm
hazırlıkların bitmesi şarttır. Çevre bilinciyle hareket eden TÜRKBESD bu konuda
desteğini vermeyi sürdürecektir. Ayrıca ülkemizde üretim yapan ana üreticilerin
dışında diğer ithalatçıların ve tüm üreticilerin de kayıt altına alınarak AEEE
uygulamasının başlatılması daha doğru ve daha adil olacaktır'' ifadelerini
kullandı. Türkiye'de kayıt altına alınmanın
büyük disiplin altında üretim yapan beyaz eşya sektörünün yanında, kalitesiz ve
sağlıksız ürünleri kullanmak zorunda kalan tüketiciler için de büyük yarar
sağlayacağını vurgulayan Subaşı, bugün özellikle gazlı cihazlarda AB
direktifleri ve uyumlaştırma çerçevesinde yayımlanan direktiflere rağmen
piyasaya sürülen ve satılan gaz emniyetsiz cihazların bunun en üzücü
örneklerinden biri olduğunu belirtti.
|