ayrimenkul piyasasındaki canlılık ünlü işadamlarını cezbederken, babadan inşaatçı Feniş'in Murahhas Üyesi Aloğlu sektörde sadece 'hizmet ederek' var olmayı seçiyor.
Alüminyum, taahhüt ve tekstil gibi alanlarda faaliyet gösteren; Alurad, Solartek, Alupen ve Epengle gibi markaları üreten, İstanbul'un en görkemli alışveriş merkezlerinden Akmerkez, Metrocity ve son olarak da Kanyon'u 'giydiren' Feniş Topluluğu, inşaat sektöründeki canlanma ile birlikte daha da hareketli günler yaşamaya başlayan kuruluşlardan.
Pekçok konut projesinde evleri ve büyük alışveriş merkezlerini 'giydiren' Feniş Topluluğu'nun Murahhas Üyesi Sedat Aloğlu, bu hareketlilikten memnun. İnşaatta yaşanan bu gelişmeyi ülkedeki nüfusa, konut açığına ve Türkiye'ye olan ilginin de artmasına bağlayan Aloğlu, birçok işadamının aksine şu anda konut piyasasına girmeyi düşünmüyor. Feniş Alüminyum'a ve diğer şirketlere zaman ayırması gerektigini söylüyor; tercihini bölünmemekten yana kullanıyor.
Son 1, 2 yılda gayrimenkul sektöründe müthiş bir canlanma söz konusu. Feniş Topluluğu olarak bundan nasıl etkilendiniz?
Biz sektör olarak bu alanda ürünler ortaya koyuyoruz. Dolayısıyla bu canlılıktan da payımızı alıyoruz ve yoğun bir sezon yaşıyoruz. Yüksek derecede bir canlılık var inşaat sektöründe. Ben bunu bir de 80'li yılların ikinci yarısında yaşadım. 35 seneyi tamamladım iş hayatında. 90'larda benzer bir şey olmadı. Yani İstanbul'daki bu büyük inşaat hareketliliğinin ilk ayağı 80'lerde yaşanmıştı. Böyle zamanlarda birçok projeye Feniş imzası atmaktan da çok mutluyuz.
Bu hareketliliğin uzun sürmeyeceğini düşünenler var. Size göre emlak piyasası böyle devam eder mi?
Yaşanan türbülanslara rağmen 2007'nin daha iyi ve daha yoğun geçeceğini düşünüyoruz. Ben 2008'i de iyi bekliyorum sektör açısından. Aslında ihtiyatlı iyimserimdir, aşırı değil ama yeniden 2001 krizi gibi bir şey olmaz. Türkiye'de önümüzdeki 10 yıl için konuşmak zor olsa da birkaç yıl inşaat güçlü gider. Bu hareketlilikte nüfus yoğunluğu etken ancak en önemli paylardan biri Türkiye'ye duyulan ilginin artması. Fiyatlar ise aşırı yükseldi. Yalnız yeni yapılanlar değil, mevcut olanlar da çok pahalı. Bunun rasyoneli yok! Son bir ay içinde yaşananlardan dolayı bir miktar normale doğru hareket ediyor. Şu anda girilen projelerdeki fizibiliteler 3, 4 ay önceki fiyatlara göre aşırı kârlı. Bu kadar kârlı projeler bu kadar geniş alanlarda olmaz. Bu bir yerde dengelenir. Yani bu kadar kârlı devam etmez ama inşaattaki hareketlilik devam eder. Kışa doğru daha normal seviyeye girer. Bu benim işim değil, emlak analistleri var, ama bence böyle.
Şirketinizin kökeninde inşaat var. Konut üretmeyi düşünüyor musunuz?
Benim babam inşaatçıydı evet. o zamanlar, bugün yaptığımız işten daha çoğunu inşaattan kazanıyordu. Ama biz şu anda mevcut sektörlerde iyileştirme programı yapıyoruz. İyi bir dalga yakaladık. Şu işi de yapıyoruz demek için konsantrasyonumu bölmek istemiyorum! Türkiye'de çok başarılı müteahhitler var. Dolayısıyla bizim proje geliştirmemize ihtiyaç olduğunu düşünmüyorum. O sektöre hizmet veriyoruz. Neden rekabete girelim?
"Kanyon bize büyük referans"
Gündemdeki alışveriş merkezi projesi Kanyon'u da Feniş giydirdi. Bu iş size neler kattı?
Kanyon, Feniş Topluluğu için çok özel. Bir kere Nejat Eczacıbaşı'nın anıları canlanıyor. Bunun dışında Kanyon bizim için büyük bir referans kaynağı. Bu kadar sofistike ve yüksek standartlı binayı hiçbir aksaklığı olmadan tamamlamak büyük bir referans getiriyor.
Görsellik önemli ama...
Artık görselliğe çok önem veriliyor. Alurad radyatörler farklı formlara girebilir mi?
Mimar Sinan Üniversitesi ile bir radyatör tasarım yarışması açtık. Çıkan modeller yakında üretime girecek. Farklı formlara girme özelliği var zaten Alurad'ın. İstediğiniz incelikte ve renkte olabilir radyatörünüz. Ancak bunu yaparken ekonomisine de önem vermek zorundayız, sadece görselliğe değil.
|