b>Anakent Belediyesi'nin çözümü katlı kavşak yapımında bulduğu başkentin trafik sorunu giderek içinden çıkılmaz bir hâl alıyor. Metro çalışmaları bir türlü bitirilemediği ve toplu taşım yeteri kadar cazip hale getirilmediği için yoğunluğun gün be gün arttığı başkent trafiğine, bir de plansız yapılan yol inşaatları, uzadıkça uzayan çalışmalar nedeniyle kapatılan güzergahlar eklenince sürücüler ve yolcular trafik çilesinden fazlasıyla nasibini alıyor.
Başkentin bir Ulaşım Ana Planı olmadığı, dolayısıyla yapılan tüm trafik düzenlemeleri ve yol inşaatlarının bütünlükten uzak bir plansızlık dahilinde ilerlediği eleştirileri şu günlerde daha bir haklılık kazanıyor. Okulların açılmasıyla birlikte daha da artan trafik yoğunluğu, özellikle sabah ve akşam saatlerinde başkentin en işlek güzergahlarının uzun süre tıkanmasına yol açıyor. Eskişehir Yolu'ndaki metro inşaatlarını bitirememesinin yanı sıra yolda 4. kez genişletme çalışmalarına başlayan Anakent Belediyesi, Ankara'nın bu en işlek güzergahında sık sık trafik kazaları yaşanmasının ve araç kuyrukları oluşmasının önünü açtı.
Kuğulu Park'ın köşesine yapılacak katlı kavşağı ise tüm eleştirilere karşın başlatan Anakent Belediye Başkanı Melih Gökçek , Atatürk Bulvarı'ndaki trafik yoğunluğunun yönünü değiştirdi. Bu kapsamda, Çankaya'da yapılan yeni trafik düzenlemeleri, araç yoğunluğunun Dikmen Caddesi, Çetin Emeç Bulvarı ve Ayrancı'ya kaymasına yol açtı.
Geç mi başlandı, zamanında mı bitmedi?
Gün içinde farklı noktalarda sık sık kilitlenen trafik, sürücülerin dakikalarca yoğunluğu aşmaya çalışmasına sahne oluyor. Yeni düzenlemeler sonrası, istenen kimi güzergahlara ulaşma süresinin ikiye katlandığına dikkat çekiliyor. Sürücüler, Balgat 100. Yıl-Kızılay arasının 10 dakikadan 20 dakikaya, Ayrancı-Dikmen-Kızılay hattındaki ulaşımın 10 dakikadan yarım saate, Çankaya-Kızılay arasının ise 15 dakikadan 30-35 dakikaya kadar çıktığını ifade ediyor. Kilitlenen noktalar ise ''Atatürk Bulvarı'nın Çankaya bölümü, Kızılay göbek, Dikmen Caddesi üzerinde Ayrancı Kavşağı, Güvenlik Caddesi, Dikmen Caddesi, Dikmen Polis Evi önü, Çetin Emeç Bulvarı, Polis Evi ile Ayrancı arasındaki bağlantı yolu, Hoşdere Caddesi, Turan Güneş Bulvarı'ndan Cinnah'a iniş, Dikmen'den Kızılay'a iniş ve Zübeyde Hanım Bulvarı'' olarak belirtiliyor.
Akıllara gelen en önemli soru ise aşırı yağmur ve kar yağışlarıyla birlikte, başkent trafiğinin ne hal alacağı yönünde. Uzmanlar, böyle devam ederse hava şartlarının daha da kötüleşmesi ve kışın kendini hissetirmesiyle kaza sayısının artacağını ve ölümlü kazaların meydana gelebileceğini vurguluyor. Hem Eskişehir Yolu'ndaki hem de Atatürk Bulvarı'ndaki inşaatlarda, gelinen noktanın kısa sürede çalışmaların bitmesinin olanaklı olmadığını gösterdiğine dikkat çekiliyor.
Çankaya'daki değişiklikler
Atatürk Bulvarı'nda yapılan tünel çalışmaları nedeniyle, bulvarın Bükreş Sokak-Havuzlu Sokak ile Cinnah Caddesi'nin Kuğulupark Kavşağı-Bükreş Sokak arasında yapılan ve kasım ayının sonuna kadar uygulanacak olan trafik akışı doğrultusunda 12 Ekim'den bu yana sürücülerin izlediği istikametler şöyle:
- Kızılay'dan Atakule ve Oran istikametine gidenler, Akay Kavşağı'ndan sağa dönerek Dikmen Caddesi'ni takip ediyor ve Ömür Sokak ya da Selimiye Caddesi'ni kullanarak Hoşdere Caddesi'ne çıkıyor.
- Aşağı Ayrancı'ya gitmek isteyenler, Atatürk Bulvarı Havuzlu Sokak kesiminden sağa dönerek Güvenlik Caddesi'ni takip ediyor. Cinnah Caddesi'ne gidecekler ise Güvenlik Caddesi'nden Yeşilyurt Sokak'a geçiyor.
- Gaziosmanpaşa istikametinden gelerek Ayrancı ve Dikmen'e giden araçlar Çankaya Caddesi Atatürk Bulvarı Kavşağı'ndan sağa dönerek bulvara geçip Farabi Sokak'ı takip ediyor.
- Gaziosmanpaşa'dan gelip Kızılay, Ulus ve havaalanına giden sürücüler, Çankaya Caddesi'nden sağa dönerek İran Caddesi, Tunalı Hilmi Caddesi, Esat Caddesi ve Mithatpaşa Caddesi'ni takip ediyor.
- Çankaya Yıldız'dan Kızılay ve Ulus'a gidenler, Ziyaülrahman Caddesi'nden Çankaya Caddesi'ne sola ve İran Caddesi kavşağından tekrar sağa dönerek İran Caddesi ve Tunalı Hilmi Caddesi'ni takip ediyor. Ayrıca, Hoşdere Caddesi'ni kullanarak Dikmen Caddesi'ne, buradan da İnönü Bulvarı'nı takip ederek Akay Tüneli'nden Atatürk Bulvarı'na ulaşıyor.
- Gaziosmanpaşa yönünden gelerek İnönü Bulvarı'na giden araç sürücüleri, İran Caddesi, Tunalı Hilmi Caddesi ve Kennedy Caddesi'ni kullanarak Atatürk Bulvarı'nı izleyerek Akay Tüneli'nden İnönü Bulvarı'na çıkıyor.
Eskişehir yolu tek şerit
Eskişehir Yolu Çağlayan Gazinosu bölgesinde yapılan köprülü kavşak çalışmaları nedeniyle, söz konusu bölümde trafik akışı tek şeritten sağlanıyor. Yolun, Ankara'ya geliş yönü trafiğe kapatılırken, yapılan düzenleme nedeniyle sürücüler şöyle hareket ediyor:
- Şehir merkezinden Eskişehir istikametine giden araçlar tek şeritte seyrediyor.
- Eskişehir istikametinden şehir merkezine gelişte ağır vasıtaların dışındaki araçlar, Mesa Koru Kavşağı'nı geçerek, işaretlerle belirlenmiş olan MEV Köksal Toptan Lisesi girişinden (504. Sokak) sağa, 499. Sokak'tan ise sola dönerek Ankaralılar Caddesi'ne çıkıyor. Meksika Caddesi'ni takiben ise daha ileride işaretlerle belirlenmiş alandan Eskişehir Yolu'na katılıyor.
Öte yandan düzenleme bölge sakinlerini isyan ettiriyor. Yapılan düzenlemenin araç yoğunluğunu ara sokak ve caddelere kaydırdığına işaret eden yurttaşlar, gürültü, toz ve dumandan yakınıyor.
'Mühendislik ölçütleri göz ardı ediliyor'
Savaş Zafer Şahin / Şehir Plancıları Odası Ankara Şubesi Başkanı
Çankaya'da yapılan trafik düzenlemeleri, çöküntüleşen kent merkezini insan ölçeğinde tasarım için düzenleyici plan ihtiyacını ve mühendislik ölçütlerini göz ardı etmektedir. Cinnah Caddesi'nde, Atatürk Bulvarı'nda ve Çankaya Köşkü'nün önündeki caddede tek yön uygulamasına geçilmesi ile başlayan, ardından da Kuğulu Park Kavşağı'nın bulunduğu noktada ve daha aşağıda iki katlı kavşak yapımı ile devam eden Çankaya trafiğine müdahale süreci Ankara gibi metropoliten bir kentin karmaşıklığını ve ihtiyaçlarını kavrayamayan bir anlayışla gerçekleştirilmektedir.
Söz konusu düzenlemelerin yapıldığı alanlar kent merkezinin önemli bir uzantısı ve etrafındaki konut dokusundan oluşmaktadır. Çağdaş planlama yaklaşımlarına göre öncelikle kent merkezinin uzantısı konumundaki bu alanlara ilişkin olarak kent bütününde ne tür işlevlerin yer alacağına karar verilmesi, ardından da bu işlevlerin ihtiyacı olan yolculuk taleplerini karşılayacak ulaşım planlarının oluşturulması gerekmektedir. Elde edilen ulaşım planları doğrultusunda gerçekleştirilecek olan ulaşım yatırımları da en az maliyetle en etkin ulaşım çözümünü oluşturmaya yönelik yapılmaktadır. Ancak, Çankaya'da gerçekleştirilen yatırımların hiçbiri böylesine sistematik bir yaklaşımla gerçekleştirilmemekte, el yordamıyla, günü birlik çözümler olarak sunulmaktadır.
Ulaşım planlamasında yapılan yatırımların etkileri ölçülerek yeni yatırımlara girişilmesi esastır. Bu şekilde kamu kaynaklarının da daha verimli bir şekilde kullanılması sağlanmaktadır. Ancak Çankaya'da gerçekleştirilen ulaşım düzenlemeleri bu kuralların hiçbirine uymamaktadır. Öncelikle yapılan trafik düzenlemelerine ilişkin olarak bölgede yaşayan Ankaralılar hiçbir şekilde bilgilendirilmemekte, kararlara katılımları sağlanmamaktadır. Trafiğin en yoğunlaştığı zamanda kavşak inşaatlarına girişilmesi ise açık bir plansızlığı örneği olarak görülebilir. Bunun yanı sıra bölgede yaya ulaşımı kesintiye uğramaktadır.
Ayrıca tamamen kanunsuz olarak bölgedeki 40-50 yıllık ağaçlar gece yarısı operasyonları ile kesilmektedir. Söz konusu düzenlemeler tamamlandığında ise birbiriyle içi içe geçmiş bir kent merkezi uzantısı olan bu bölge transit hale gelen yollarla bölünecek, zaten alışveriş merkezlerinin yaygınlaşması ile çöküntüleşmeye başlayan bölgenin çöküntüleşmesi hızlanacaktır. Yaya ve dezavantajlı grupların (hamileler, yaşlılar, engelliler vs.) bölgede dolaşımı güçleşecek, engebeli arazide trafiğin transit haline getirilmesi özellikle kış aylarının sert geçtiği Ankara'da ölümlü trafik kazalarının artmasına sebep olacaktır. Yapılması gereken bir an önce bir ulaşım ana planı yapılarak yatırımların bu plan doğrultusunda gerçekleştirilmesidir.
|